Zemřel režisér Penn, jenž stvořil dvojku Bonnie a Clyde

Kamil Fila Kamil Fila
30. 9. 2010 7:39
Sám si ale nejvíc cenil Malého velkého muže
Foto: Reuters

New York - Den po svých 88. narozeninách zemřel v úterý večer Arthur Penn, americký režisér, jenž podle prvních nekrologů některé mýty vytvářel  a jiné bořil.

To první je případ kultovního filmu Bonnie a Clyde z roku 1967, který stál u zrodu nového Hollywoodu a přivedl na scénu ikonickou dvojici gangsterů. Opačným případem je o tři roky mladší snímek Malý velký muž, jenž začal nabourávat pohled na dobývání Divokého západu jakožto hrdinného období amerických dějin.

Arthur Penn pocházel z Filadelfie, v New Yorku absolvoval slavné Actor's Studio a režijní kariéru zahájil v televizi. Do širšího povědomí se dostal nejprve jako divadelní režisér na Broadwayi, kde zaujal díly The Miracle Worker a All the Way Home.

Foto: Aktuálně.cz

V 60. letech se přesunul za kameru a vytvořil několik pamětihodných filmů. Bonnie a Clyde režiséra proslavili, i když původně o natáčení neměl zájem. Přesvědčil ho až Warren Beatty, který nejenže odehrál hlavní mužskou roli, ale také snímek produkoval. Příběh o kriminální dvojici, kterou nakonec uštvala policie, obdržel dva Oscary.

Gangsterský snímek, v němž partnerku hlavního hrdiny ztvárnila Faye Dunawayová, byl inspirován i filmy nové francouzské vlny 60. let. Její ikony, francouzští režiséři Francois Truffaut i Jean-Luc Goddard, ale nabídku na režii odmítli. Kritici shodně oceňovali formální stránku filmu, ale rozcházeli se v ideovém vyznění snímku, jenž je často interpretován i jako adorace bojovníků proti společenskému řádu a americkému vládnímu systému.

Režisér sám ale za své nejpodařenější režijní dílo považoval western Malý velký muž s nehrdinským hrdinou Dustinem Hoffmanem v hlavní roli "bílého Indiána". Film z roku 1970 je označován za nečernobílý western, anti-western nebo dokonce westernovou parodii. Dnešní hodnocení připomínají Hoffmana také jako postavu typu Forresta Gumpa nebo Benjamina Buttona.

K dalším Pennovým filmům patří western Kolt pro leváka (1958), drama Divotvůrkyně (1962), válečný thriller Vlak (1963), drama Štvanice (1966), komediální drama Alicin restaurant (1969), krimi thiller Noc postupuje (1975), western Zastavení na Missouri (1976), drama Čtyři přátelé (1981), akční thriller Terč (1985) nebo horor Smrtící dech zimy (1987).

Často obsazoval do svých filmů Paula Newmana, Marlona Branda a Gena Hackmana. Je to paradoxní, protože tvrdil, že jejich učitel Lee Straasberg zničil celou generaci herců svou "metodou vciťování".

Foto: Aktuálně.cz

Penn byl spolu s režiséry Sidneym Lumetem či Samem Peckinpahem považován za tvůrce, kteří ve druhé polovině šedesátých let přispěli k revitalizaci amerického filmu. Na přelomu 70. a 80. let ale začal chápat, že se Hollywood s příchodem tvůrců jako George Lucas a Steven Spielberg proměnil a pro jeho "staromódně" mužné, a přitom skeptické snímky není na trhu místo.

Ke konci profesionálního života se tak vracel tam, kde začínal, a věnoval se práci v televizi. Jako výkonný producent je mimo jiné podepsán pod seriálem Zákon a pořádek.

Režisér, jehož bratrem byl slavný fotograf Irving Penn, který zemřel loni, byl až do poslední doby také politicky aktivní. Hojně kritizoval například vládu amerického prezidenta George Bushe mladšího, kterého obvinil, že podporuje jen bohaté.

Arthur Penn byl od roku 1955 ženatý s manželkou Peggy a spolu vychovali dvě děti. Syn Matthew se věnoval produkci, dcera Molly která oznámila, že příčinou otcovy smrti, bylo akutní příčinou smrti selhání srdce, se filmovému světu vyhnula.

 

Právě se děje

Další zprávy