Název si film vypůjčil z Jeffersonovy deklarace nezávislosti, v níž se vznosně hovoří právě o hledání štěstí. Za ním se vydávají i Chris se synkem. Jeho žena už totiž nemá sílu na další zaručené Chrisovy nápady na zbohatnutí.
Když zkrachuje plán na podomní prodej přenosného měřiče hustoty kostí a Chris se chce pustit do velmi nejistého makléřského kurzu a prorazit na burze, manželka za sebou jednoduše práskne dveřmi a nechá Chrise i syna napospas osudu.
Stejně nelítostivě nechají Chrise dopadnout až na dno i tvůrci; krok po kroku sledují jeho proměnu ve vyděděnce bez domova. Fakt, že se film odehrává v osmdesátých letech, není náhodný.
Doba yupíků s ostrými lokty, kdy materiální úspěch je všespolečenskou modlou, posloužila coby ideální kulisa pro příběh o americkém snu, který pro větší didatický účinek stojí na skutečných událostech.
Nikdo Chrisovi nic neodpustí a nedá zadarmo, bez peněz je v oněch dravých letech naprostá nula; a bez peněz přece nelze být šťastný, alespoň v intencích amerických filmů tohoto druhu.
A tak se Will Smith se zkormouceným výrazem vláčí ulicemi San Francisca, v jedné ruce neskladné měřice hustoty kostí, v druhé synka. A v hlavě sen, že jednoho dne uspěje a na burzu prorazí. Divačky už už začínají vytahovat kapesníky. A nebo že by snad ne?
Štěstí na dosah je dojemné a ani se to nesnaží jakkoli zakrývat. Přitom se ale neuchyluje k citovému vyděračství, k jakému alibisticky míří devět z deseti amerických melodramat jaksi z povahy žánru.
Ten samozřejmě přikazuje, aby rány osudu na hrdiny dopadaly s čím dál větší intenzitou a režisér si nenechá ujít žádnou příležitost k tomu, aby své hrdiny ještě víc vykoupal v blátě. A pro jistotu hned potom v louži.
Těch ran osudu je ovšem chvílemi až příliš a bohužel jsou i stále předvídatelnější. Naštěstí to zachraňují herecké výkony. Civilní Will Smith tu dokazuje, že není jen ušatý stroj na vysmáté hlášky, a jeho skutečný synek je patřičně roztomilý, zároveň ale přirozený a bezprostřední herec.
Takže navzdory sbírce filmových i ideologických klišé a scenáristických naschválů film funguje. Dokonce i okamžik, v němž malý Christopher upře na otce svá kukadla a řekne: "Jsi dobrej táta," působí snesitelně a nenutí diváky obracet oči v sloup.
A možná se nakonec nechají trochu i dojmout - paradoxně právě díky tomu, že Štěstí na dosah netlačí na pilu tolik, jak by mohlo. Přesně podle té gramatické chyby v názvu, na kterou český distributor rezignoval.
Štěstí na dosah (Pursuit of Happyness), USA 2006. Scénář Steven Conrad, režie Gabriele Mucino, hrají Will Smith, Thandie Newton, Jaden Christopher Syre Smith, Bryan Howe a další. 117 minut, distribuce Falcon.