Los Angeles - Uplynulý víkend spolu svedly u pokladen amerických kin premiérový souboj filmy absolutně odlišného ražení, dva dokonalé protipóly.
Akční sci-fi pro teenagery, nebo spíš možná jenom pro kluky, kteří ani ještě pořádně nezažili výdobytky, jež skýtá puberta (sex, drogy, alkohol, řízení auta - v tomto či opačném pořadí), a proti ní laskavá kulinářská komedie pro ženy středního a vyššího věku.
Vítěz byl předem jasný: G. I. Joe: Rise of the Cobra, blockbuster o speciální jednotce vojáků, jež bojuje se superpadouchy, kteří chtějí ovládnout svět. Produkční náklady filmu - jenž se zčásti natáčel i v Praze, která tu hraje Paříž, kde se zřítí Eiffelovka - se vyšplhaly na 175 milionů dolarů. Film, ve kterém má menší roli Karolína Kurková, přijde do českých kin 13. srpna.
Od hraček přes animovaný snímek
Ta americká a kanadská zaplavila spektakulární podívaná ve 4007 kopiích. Tržby 56, 2 milionu dolarů za první víkend tak byly očekávatelné, dokonce by se daly brát jako slabší. Vždyť skoro úplně stejný počet kopií měli Transformers jednička, kteří utržili 70 milionů, a Transformers 2 se 4232 kopiemi dokonce vytáhli z z diváků skoro 109 milionů.
Přirovnání k Transformerům je oprávněné už proto, že i G. I. Joe byly původně hračky od firmy Hasbro a měly dříve svou animovanou verzi. Propojení filmového, hračkářského a herního průmyslu v posledních letech dosahuje svého zenitu.
Druhý film v žebříčku, komedie Julie and Julia o dívce z Queensu, která se rozhodne vařit podle starší francouzské kuchařky a vše zaznamenat na svém blogu, je po oscarových Pochybách opětovným setkání Meryl Streepové s Amy Adamsovou.
Produkční náklady staromilského snímku byly asi 40 milionů, tudíž kulaté dvacetimilionové tržby za první víkend dávají větší šanci na zaplacení, než má obří a předražený G. I. Joe.
Sommers chce být jako autor Transformers
Rozdíl je patrný i v recenzích. Julii a Julii hodnotí (podle záznamů databáze Rottentomatoes) kladně tři čtvrtiny kritiků průměrnou známkou 6,8 bodu z deseti, zatímco G. I. Joe má kladných recenzí jen 40 procent a průměrnou známku 4,7 bodu. První várka diváků na Mezinárodní filmové databázi je mírnější - přes 4000 uživatelů zatím dalo průměrnou známku 6,2 bodu.
Pro režiséra Stephena Sommerse jde o víceméně setrvalý stav. Jeho předchozí filmy Mumie, Mumie se vrací a Van Helsing měly podobné tržby i hodnocení. Tudíž ho zřejmě nepřekvapuje, když si z něj recenzenti dělají legraci a provádějí mu diagnózu, že by chtěl být jako autor Transformers Michael Bay, ale nemá na to.
"Film je plný bezhlavé akce, takže dokonce i flashbacky jsou plné bojových scén, honiček a přestřelek," popsal náplň G. I. Joe recenzent Willie Waffle.
Podle Franka Swietka ze stránky One Guy´s Opinion jde "prakticky o kompendium všeho, co je dnes na hollywoodských akčních filmech špatné - nonstop orgie laciných a chaotických počítačových efektů nezatížených jakýmkoli lidským rozměrem".
Richard Corliss z magazínu TIME si zase všiml, že přes veškeré demolice, které jsou ve filmu ukázány, nikdy nevidíme zemřít žádného civilistu. "Jediné vedlejší ztráty utrpí publikum. Když sedíte v kině u tohoto filmu, cítíte, jak vaše IQ klesá minutu po minutě."
Zlo na mozek a IQ
Podle Petera Howella z deníku Toronto Star "nikdy nebylo spácháno tolik destrukce kvůli tak malým důvodům, pokud tedy nepočítáme poškození mozku nebo uší publika".
A jak se vyjádřil Luke Y. Thompson ze serveru E! Online, G. I. Joe je "zřejmě první film, jehož digitální efekty vypadají méně realisticky než grafika ve vlastní videohře, jež je navázána na jeho premiéru".
Dokonce i jedna z hlavních představitelek, herečka Siena Millerová, se v rozhovorech vyjadřovala tak, že jde o nejhorší film, v jakém dosud hrála.
Chvála menšiny kritiků je pak velmi opatrná. Devin Faraci ze stránky CHUD napsal: "Kdyby mi bylo deset let, G. I. Joe by byl jeden z nejlepších filmů, jaké jsem kdy viděl. Vzhledem k tomu, že už jsem odrostlejší, je to jen jeden z lepších letních filmů."
Kevin McCarthy z BDK Reviews shodně tvrdí, že "G. I. Joe může mít jeden z nejhorších scénářů všech dob, ale akční scény jsou tak vzrušující, že to nakonec stojí za vidění."
Robert Levin ze stránky Film School Rejects také pozitivně poznamenal, že G.I. Joe je "nestoudně čistá zábava bez jakékoli politické agendy a navíc ani nenapodobuje vzhled a tón sobotního televizního seriálu".
Vaření jako nová seberealizace
U Julie a Julie je obtížné citovat, pokud se chceme vyhnout všemožným jídelním metaforám, které by u slušných publicistů měly být zakázány. Bohužel, chvála filmu se nese v duchu psaní receptů a demonstrace zvládnutí gurmánského slovníku.
Kritici si pochvalují "epikurejskou náladu" a šarmantní Streepovou, která výrazně změnila svůj hlas i řeč těla, aby se co nejlépe přiblížila svému předobrazu skutečně žijící Američanky, která ve 40. letech objevovala v Paříži kouzlo tamní kuchyně.
Její herecká kolegyně Amy Adamsová, s níž se ovšem na plátně vůbec nepotkají, protože se děj odehrává ve dvou časových rovinách, má potom nevděčnější roli dívky ze současnosti, která se snaží dámě ze starých věků ne úplně úspěšně přiblížit.
Režisérka Nora Ephronová, která proslula dvěma klasickými romancemi, Samotář ze Seattlu a Láska přes internet, se nyní plně zaměřila na ženský svět a v postfeministickém věku objevila dříve zatracovaný úděl ženy - vaření v kuchyni - jako nový způsob seberealizace, za nějž se již není třeba stydět.