Los Angeles - Hollywoodští producenti sahají po všem ozkoušeném a nechtějí riskovat, tudíž vyrábějí další a další pokračování. V případě hororové sci-fi Vetřelec (Alien) se ale také ví, že studio nebylo s posledním, čtvrtým dílem z roku 1997 moc spokojeno, a proto by si rádo napravilo reputaci.
Ani návazná akčně vybíjecí série Vetřelci vs. Predátor není totiž považována za příliš prestižní. Ostatně vzala si z původních filmů jen titulní stvůru, ale nikoli už otázky, které série klade, a hlavně vynechala astronautku Ellen Ripleovou. Ta ovšem paradoxně nebude ani ve vetřelčí pětce.
Režie se ujme sám Scott
O přípravách pátého dílu se mluví už několik let. Před pár měsíci bylo oznámeno, že se produkce ujme režisér prvního dílu Ridley Scott, který ovšem natáčení svěří svému chráněnci Carlu Rinschovi, jenž zatím natáčel jen krátké filmy.
Aktuálně však oborový časopis Variety otisknul zprávu, že režii si podle všeho vezme na starost Scott sám. Studio 20th Century Fox se evidentně bojí svěřit ságu někomu nezkušenému.
Scottovi je nyní 71 let; právě dělá na velkolepě a zároveň syrově pojatém snímku o Robinu Hoodovi s Russellem Crowem v hlavní roli a před sebou má adaptaci stolní hry Monopoly. Js spojován i s několika dalšími tituly, ať už na pozici producenta či režiséra; jeho výkonnost v posledních letech bere dech.
O zájmu točit Vetřelce pětku Scott hovořil už v bonusovém vydáním vetřelčí série v roce 2003. Scott přitom původně podmiňoval svůj návrat účastí hlavní herečky Sigourney Weaverové. Jenže nyní je jasné, že se děj bude odehrávat časově před ostatními filmy - tudíž nepůjde o sequel, ale prequel - a ve filmu nebude mít postava Ripleyové místo.
Od strašidelného zámku...
Weaverová k tomu na nedávném Comic-Conu, kde prezentovala sci-fi Avatar od Jamese Camerona (mimochodem, režiséra druhého dílu Vetřelce), řekla, že je šťastná, že se Scott vrací k celé sérii a uzavírá tak pomyslný kruh. „Vím, že z toho bude klasika, když je do toho zapojený Ridley."
Sama potvrdila, že neví, jak by mohla být do děje její postava včleněna a neumí si představit, že by se k roli vracela. Postava Ripleyové přitom byla v 80. a 90. letech unikátní akční ženskou ikonou, která do žánru sci-fi vnesla feministický podtón a téma mateřských instinktů. Ostatně celý Vetřelec se dá interpretovat i jako metafora strachu z těhotenství.
Řečeno manažerskou hantýrkou, Vetřelec 5 je každopádně projektem, který bude realizován až v horizontu několika let. Jediné, co o něm zatím víme, je to, že se bude hlouběji zabývat vznikem samotného vetřelčího plemene a historií polototalitní Společnosti, jež hned v jedničce obětuje životy astronautů za možnost získat neznámý živočišný druh, které posléze hodlá využít jako zbraň.
Jedničku, která se stala přelomovým sci-fi snímkem, režíroval Scott v roce 1979. Film byl unikátní svou pečlivou výpravou, která vycházela z uměleckých návrhů švýcarského malíře, sochaře a biomechanického surrealisty H. R. Gigera. Scottovi se povedlo vytvořit z kosmické lodi něco na způsob strašidelného gotického zámku a důmyslně ukrývat ústřední monstrum tak, aby každé jeho zjevení způsobilo co největší šok.
... přes akci a depresi ...
Pamětníci uvádějí, že když malý vetřelec vyskočil členovi posádky z hrudníku, dělalo se publiku v sále špatně, protože snad nikdy předtím nevypadal žádný film tak hnusně. Nezvyklá byla i stavba vyprávění: diváci netušili, kdo z posádky nakonec přežije, protože ve snímku chyběla hlavní hvězda - Weaverová byla tehdy víceméně neznámá.
Druhý díl s názvem Vetřelci z roku 1986 se v režii Jamese Camerona proměnil z napínavého hororu v nekonečnou a souvislou akční řežbu, kde není ani chvilka na vydechnutí. Svým stylem předznamenal mnoho počítačových her a ustanovil model moderní akční hrdinky, jejíž hlavní motivací jsou náhradní mateřské city.
Třetí díl z roku 1993 byl dílem celovečerně debutujícího Davida Finchera, který uzavřel celý děj do vesmírné trestanecké kolonie. Ripleyová byla úplně sama mezi samými muži, potupně ostříhaná dohola, a objevila, že přímo v jejím hrudi se pomalu líhne malý vetřelec, k nemuž získá láskyplně-nenávistný vztah. Film režiséra, který později natočil thriller Sedm, vynikal dokonale bezútěšnou depresivní atmosférou a dovolil si na hollywoodský film nevídané - špatný konec.
... k černé komedii
Ve čtyřce, kterou režíroval Francouz Jean-Pierre Jeunet, ovšem byla Ripleyová naklonována a noční můra se rozjela nanovo. Jeunet film původně koncipoval jako černou komedii, jaké ostatně točil ve Francii (viz jeho Delikatesy) - a výsledná podoba pak byla producenty sestříhaná do podivného mišmaše.
Snímek nicméně dodnes zůstává oceňován feministkami jako obraz budoucnosti, kde jsou muži úplně zdegenerovaní, zatímco ženy jsou nadřazené a evolučně se vyvíjejí do nových forem - kyborgů a mutantek.
Scénář k Vetřelci pětce momentálně píše Jon Spaihts, jenž je pokládán za mimořádnou novou naději, přestože žádný film podle jeho scénáře dosud nebyl natočen. V záloze nicméně čeká jeho epická scifi romance Passengers s tématem hvězdných cest.
Hlavní roli má hrát Keanu Reeves a příběh se točí kolem snahy lidské civilizace kolonizovat vzdálené planety. Zápletka pak spočívá v tom, že muž v kosmické lodi omylem procitne z umělého spánku o 90 let dříve, než měl, a zemřel by ještě než loď přistane. Zamiluje se přitom do jedné spící kosmonautky a vzbudí ji.