Recenze - Čeští diváci se v nedávné době mohli setkat s westernem v podobě bláznivé komedie (Tenkrát na východě), akčního thrilleru (3:10 Vlak do Yumy), výpravného eposu (Krajina střelců), ale také ambiciózního rozbití žánru (Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem) či mysteriózně pojaté "artovky" (Muž proti muži).
Western coby žánrové označení zkrátka neříká mnoho o příběhu, emocionálním tónu, ba ani o stylu konkrétních filmů. Pojmenovává hlavně prostředí a určité prvky, které se ve vyprávění objeví. A obzvláště to platí v posledních dvou desetiletích, která se v kinematografii vyznačují obecným trendem míšení či nového interpretování žánrů.
Snímek Appaloosa režírovaný výtečným hercem Edem Harrisem - který u nás nyní vychází na DVD - lze nejvýstižněji popsat jako epos, který jde proti velké podívané, a nenápadně demontuje zaběhaná pravidla.
Miniatura obdivovaná z dálky
Z bonusových materiálů vyplývá, že filmaři titulní prašné městečko z konce 19. století, kdy už Západ přestával být divoký, pojali s enormním citem pro detail, jakým se vyznačují výpravné velkoprodukce. Fiktivní usedlost má svou urbanistickou historii a v každém domě bydlí osadníci s odlišnými národními kořeny.
Jenže nic z toho v zásadě není z filmu patrné. Propracovaný interiér holičství lze vidět pouze v bonusovém dokumentu, ve filmu se objeví v letmém pohledu z ulice. Filmaři nechtěli diváky opájet dobově věrnými detaily, nýbrž se snažili vytvořit uvěřitelné a plně živoucí prostředí pro příběh.
Stejně bezprostředně a nespektakulárně jsou v Appaloose zpodobněny i přestřelky. Namísto dynamických střetů z akčně laděných westernů či konfrontací, které protahují neklid před výstřelem, zde postavy střílí náhle a rychle.
Divák ani nezachytí, jak se co semlelo, vyhodnotí výsledek podle toho, kdo se ještě hýbe a kdo zůstává ležet. Choreograf akčních scén k tomu v bonusech dodává, že usiloval o to, aby úder či výstřel nebyly atrakcí, nýbrž prvkem, který stejně jako věta v dialogu posouvá děj a vytváří drama.
Žena mezi pistolníky
Na Harrisův western se neprávem snesla kritika za to, že odpírá tradiční žánrová potěšení, tedy právě kochání se prostředím a napětí z přestřelek. Ovšem to není chyba režiséra ani filmu. Appaloosa cíleně tlumí povrchní projevy, aby místo nich poskytla podívanou, která vychází z interakce pečlivě vyprofilovaných postav.
Úvodní jasně nalinkovaná situace, kdy dvojice ostřílených ochránců zákona (Ed Harris a Viggo Mortensen) stojí proti všehoschopnému rančerovi (Jeremy Irons), se záhy proměňuje příjezdem nezadané kultivované ženy (Renée Zellwegerová). Na rozdíl od klasiky Tenkrát na Západě, která má podobnou premisu, ale žena tam dodává paralelní příběh ke střetu drsných pistolníků, zde příchod ženy podvrací ikonickou podobu westernových hrdinů.
Appaloosa de facto ukazuje, proč jsou ženy v parťáckých filmech odsunuty na druhou kolej. Namísto chlapácké drsnosti se dočkáme roztomile úsměvných momentů, jako když šerif na dlouholetém kolegovi s panickou rozpačitostí vyzvídá podrobnosti o ženě, která mu padla do oka, či posléze s ním konzultuje výběr záclon do budovaného domova.
Parťáctví jako manželství a těžký úděl žen
Film však nikdy nesklouzává do parodie. Odlehčujícími momenty ukazuje své postavy jako obyčejné lidi, kteří sice právo vidí jako absolutní zásadu, ale současně vědí, že hodnoty každodenního života jsou relativní. V souladu s celkovou realistickou stylizací pak hrdinové Appaloosy vystupují jako mnohoznačné bytosti, jejichž jednání vůči druhým ovlivňují emoce, rozmary i míra vzdělanosti.
Obzvláště propracovaný je vztah dvou hlavních pistolníků. Po mnoha letech jejich přátelství dospělo do podoby jakéhosi ideálního asexuálního manželství. Mají jasně rozdělené role, důvěrně znají schopnosti druhého a jejich mlčení vyzařuje nevyřčené absolutní porozumění.
Zatímco muži mohou sázet vše na zákon, ženy (kromě hrdinky je zde ještě empatická prostitutka ztvárněná Ariadnou Gilovou) musejí být v prvé řadě uzpůsobené na přežití. To neznamená, že by byly vypočítavé mrchy, pouze že jejich rozhodnutí stejnou mírou ovlivňují emoce jako rozum.
Appaloosa staví především na napětí mezi postavami, které chtějí být spolu, ale shodou různých okolností nemůžou. Na jedné straně mezi dlouholeté parťáky vstupuje žena, což ohrožuje jejich profesionalitu, a na druhé mezi šerifa a ženu vstupuje hlavní záporák.
Režírující Ed Harris inspirovaný románem Roberta B. Parkera se ve výsledku westernu nikterak nezpronevěřuje. Divoký západ i v jeho podání skýtá prostor pro dramatický příběh o přátelství, velkých zásadách a permanentním boji dobra se zlem, v němž se zákon a právo rozcházejí.
Dokonce lze říci, že se ve zdejším podání potenciál westernu maximalizuje: namísto povrchní líbivosti do popředí vystupují základní otázky morálky, cti a práva.
Appaloosa, USA 2008. Režie Ed Harris, scénář Robert Knott, Ed Harris. Hrají Viggo Mortensen, Ed Harris, Renée Zellwegerová, Jeremy Irons, Timothy Spall, Ariadna Gilová, Lance Henriksen ad. 110 minut, distribuce: Magic Box. DVD v půjčovnách od 6. dubna 2009.