Los Angeles Uplynulý víkend byl v amerických kinech ve znamení silného propadu návštěvnosti. Oproti minulému týdnu všechny nepremiérové filmy zaznamenaly třetinové, padesátiprocentní i dvoutřetinové propady; ideál se přitom pohybuje do 20 procent.
Jednookým vítězem mezi slepými se stal snímek 21, který by se česky mohl jmenovat třeba Oko bere. Karetní drama inspirované skutečným případem, kdy se šestice studentů prestižní MIT rozhodli obrat kasino Las Vegas o miliony, vyděkalo v kinech reálně 23, 7 milionů dolarů.
Za alespoň uspokojivý zážitek tento film Roberta Luketica (režiséra slušné Pravé blondýnky a příšerné Příšerné tchýně) označila necelá třetina amerických recenzentů. Nijak nepomohla ani účast zavedených herců Kevina Spaceyho a Laurence Fishburna, nevýrazní Jim Sturgess a Kate Bosworthová v hlavních rolích nedokázali příběhu dodat pravou šťávu.
Hraní karet se film sice snaží podávat v kluzce rychlém stylu MTV, ale výsledek prý není o nic více vzrušivý než se dvě hodiny rybařit, koukat na akvárko, člověka ťukajícího do klávesnice či obsluhu tabletovačky na uspávací léky.
Dobračisko ustupuje
Druhý je vytrvalý animovaný slon Horton dobračisko, které chrání obyvatele pampelišky velikosti nanozlomků prachových částic, již si říkají Kdovíci.
Pohádka pro děti, která svou frenetičností dovede pobavit i dospělé, tento víkend utržila 17, 4 milionu - což je přesná suma, o kterou se její celkové americké tržby přehouply přes stovku.
Na třetím místě žebříčku se premiérově umístila třeskutá parodie Superhero Movie s 9, 5 miliony. Craig Mazin jeden z tlupy scenáristů posledních několika Scary Movie, tedy ten, který nepatří do klanu bratří Wyansů se dal tentokrát i na režii.
Nemůže chybět sešlý pracující důchodce Leslie Nielsen, odkvétající ex-sexbomba Pamela Andersonová a spousta neznámých herců, kteří vykrádají, přehrávají a komolí scénky z Batmana, Spider-Mana či Fantastické čtyřky.
Zdá se, že umění dobré parodie, zemřelo před mnoha lety, v éře Žhavých výstřelů a Bláznivých střel. Jen pětina amerických recenzentů považuje Superhrdinu jak se bude snímek jmenovat u nás za průměrně vtipný. Ostatní jej označují za nudný a protahovaný trapas.
Rodinná drama i komedie v jednom, Meet the Browns, ušlechtilá, až to smrdí kýčem, vytáhla z posmrkávajících návštěvníků za víkend 7, 8 milionů dolarů; to je propad oproti minulému týdnu o 61 procent.
Zbouchnutá se neopakuje
Drillbit Tailor, středoškolská komedie o tom, že šikaně se nejlíp ubráníte, když si najmete osobního strážce, má za víkend 5, 8 milionů a celkově 20, 6. To je hodně málo vzhledem k tomu, že scenárista Seth Rogen (Zbouchnutá, Superbad) je považován od minulého roku za zaručeného hitmakera.
Horor Clona (Shutter) paběrkuje s 5, 3 miliony v druhém týdnu v druhé polovině žebříčku. Je otázka, jak nízké rozpočty mají různé Kruhy, Nenávisti, Temné vody, Oka a spol. ale vypadá to, že éra remaků asijských hororů pomalu končí.
Opravdový trhák byla jen jednička Kruhu. A recenze Clony jsou zřejmě jedny z vůbec nejhorších, jakých se tento (ale třeba i minulý) rok nějakému filmu poštěstilo mít.
Spíš parodie než historie
Ano, i 10000 let př. n. l. má víc lepších recenzí, respektive recenzenti k němu nemají zhnusený odpor, ale jednoduše se jím zlomyslně baví. Diváci už na něj asi taky chodí nikoli jako na historický film nebo fantasy, ale jako na parodii a smějí se zhruba stejně jako Superhero Movie.
Na čistokrevnou parodii má ale megafilm Rolanda Emmericha zbytečně velkorysý rozpočet a dosavadní tržby 85 milionů v USA nejsou dost. Zahraniční tržby okolo 118 milionů totiž nejdou studiu do kapsy v tak výhodných procentech jako doma. Sedmé místo v žebříčku tento týden napovídá, že déle než 14 dní se asi s tímto titulem v Top 10 setkávat nebudeme.
Smůlu má premiérované drama Stop-Loss se 4, 5 miliny. Kimberly Peircová, režisérka oceňovaného snímku Kluci nepláčou, tentokrát zpracovala téma návratu vojáka z Iráku do rodného Texasu. Toho si zahrál talentovaný Ryan Phillipe. Spolu s Hortonem je Stop-Loss jediný film v žebříčku, který má nadpoloviční většinu kladných recenzí.
Samozřejmě tu existují názorové rozdíly: podle jedněch ukazuje snímek velmi komplexně a vyváženě, co znamená služba v armádě, podle jiných je to hlavně soubor klišé poskládaných s dobrými úmysly jako průhledná kritika.
Na chvostu žebříčku se drží komedie College Road Trip a lupičská krimi The Bank Job; do první desítky se již neprotlačila premiérovaná komedie Run, Fatboy, Run (Utíkej, tlusťochu, utíkej), která se sumou 2, 39 milionu skončila jedenáctá. Omluvou jí nemůže být ani nižší počet kin, v nichž byla nasazena (1133).