Los Angeles - Do premiéry zbývá ještě 17 měsíců, ale práce na produkci snímku Avatar, který má změnit kinematografii, trvá už dva a půl roku. Výsledkem má být stereoskopická 3D podívaná kombinující živé herce a počítačovou grafiku způsobem, jakého nedosáhl žádný jiný film předtím.
Zasvěcené hlasy hovoří o revolučním kroku srovnatelném svým významem s vynálezem barevné televize.
Vizionářský režisér James Cameron natočil svůj poslední celovečerní film pro kina v roce 1997. A nebylo jím nic menšího než Titanic; v té době nejdražší a - počítáme-li nominálně tržby - dodnes nejúspěšnější film všech dob, který zároveň získal nejvíc (tj. 11) Oscarů, byť převážně v technických kategoriích.
Od té doby se Cameron věnoval hlavně podmořským dokumentům pro kina IMAX, na nichž si testoval technické prostředky právě pro Avatara. Očekávání jsou ohromná a sebevědomý režisér rozhlašuje: "Tento film představuje největší výzvu, jakou jsem kdy před sebou měl."
Což po Propasti (1989), Terminátorovi 2 (1991), Pravdivých lžích (1995) a Titaniku znamená, že jeho megalomanie nezná mezí.
Z 60 procent má být Avatar postavený na počítačové grafice vycházející z toho, jak byli na kameru zaznamenáni živí herci; ve zbytku půjde o živou hereckou akci, ovšem obohacenou o doprovodné vizuální efekty.
Hlavní záznamy hereckých pohybů na kameru byly provedeny na tzv. Fusion 3D kamerový systém minulý podzim na Novém Zélandu. Nyní se Cameron soustředí na produkci počítačové grafiky.
"Avatar přinutí lidi opravdu něco prožít. Bude úplně odstraněna jedna vrstva potlačování nedůvěry, kterou máme vůči klasickým filmům, poněvadž jsou ploché. Všichni ti synthespiáni (počítačem generovaní herci, pozn. red. )jsou fotorealističtí. Nyní jsme dosáhli toho, že počítačové postavy v 3D působí reálněji než dvourozměrné, " tvrdí Cameron.
"Váš mozek bude přesvědčen, že se jedná o skutečné věci, a ne obrazy, a budete pak hledat jakýkoli záchytný bod, který by vám řekl, že je tam něco falešného"
A pokračuje v sebechvále: "Máme 1600 záběrů pro dvouapůlhodinový film. Není to jako King Kong nebo Glum z Pána prstenů, kde máte jednu takovou postavu jako hlavní nebo skoro hlavní. Máme stovky fotorealistických počítačových postav."
Vision 3D kamera byla využita pro film Cesta do středu Země 3D, který měl premiéru v Americe před několika týdny, a také pro záznam koncertu Hannah Montana and Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert.
Sám Cameron použil technologii pro své dva IMAX dokumenty: Tajemství Titaniku 3D (Ghost of the Abyss, 2003) a Tajemné hlubiny 3D (Aliens od the Deep, 2005).
Nyní je však kamera pro tvorbu jednotlivých scén kompletně virtuální, režisér může zabírat herce z libovolného úhlu, aniž by musel s nimi či s objektivem dělat cokoli fyzického; "natáčení" se odehrává ve virtuální realitě na obřím monitoru.
Přes určité obavy, zda takto udělaný film může vůbec působit lidsky, Cameron prý stále neztratil chuť k vyprávění příběhů a nevyhýbá se práci s emocemi.
"Musíte udělat dobrý film tak, že bude dobrý za všech okolností. Musíte mu tedy nejprve dát příběh. Realita je taková, že nezáleží na tom, kolik bude v době premiéry k dispozici 3D pláten, stále máte velké množství - pravděpodobně většinu lidí - kteří film uvidí ve 2D projekci," tvrdí režisér.
Cameronův přítel, herec Michael Biehn, jenž s ním spolupracoval na Terminátorovi a Vetřelcích, prý již četl scénář, který Cameron napsal před osmi lety, a tvrdí, že Avatar je něco jako "Lawrence z Arábie ve vesmíru". A na tomto blogu se mluví i o inspiraci Tancem s vlky.
Silně ekologicky laděný příběh Avataru vypráví o meziplanetární válce, lásce a mimozemšťanech, do kterých se pomocí kombinace DNA vtělují lidé.
Hlavním hrdinou je válečný veterán Jake upoutaný na vozíček, který se dostane na planetu Pandora obývanou humanoidní rasou Na´vi, jež má vlastní rozvinutý jazyk a kulturu. Část filmu tedy bude otitulkována, aby se zvýšil pocit exotičnosti a odcizenosti.
Jake postupně poznává tuto kulturu, okusí počáteční nepřátelství a nakonec musí vést původní domorodou rasu do bitvy o přežití.
Do role Jakea byl obsazen dosud málo známý Sam Worthington, který momentálně hraje i v připravovaném čtvrtém díle Terminátora. Jeho hlavními lidskými spoluhráčkami budou Sigourney Weaverová, proslavená především vetřeleckou ságou coby seržantka Ripleyová a Michelle Rodriguezová, známá ze seriálu Ztraceni a filmů jako Rychle a zběsile a S.W.A.T.
V roli příslušníků rasy Na´vi se objeví Zoe Saldanová (brzy ji uvidíme v nové verzi Star Trek coby Nyotu Uhuru) či Wes Studi (oblíbený představitel indiánských rolí, který se proslavil právě Tancem s vlky a také Posledním mohykánem).
Doposud zveřejněné detaily příběhu a první designérské skici se dosti podobají slavné počítačové RPG hře Albion. Podle všeho však jde spíše o náhodu.
Premiéra Avatara je plánovaná na prosinec 2009 a spolu s filmem má jít do světa i stejnojmenná počítačová hra, k níž budou potřeba 3D brýle.