Recenze - Diane Laneová nikdy nebyla herecká hvězda, přestože k tomu měla hodně předpokladů, a na střední kolena už to asi nestihne. Gregory Hoblit nikdy nebyl režisérská hvězda, ačkoli v televizní branži má jeho jméno dobrý zvuk, a svými filmy pro kina se pořád spíš jen ohlíží po médiu, v němž začínal.
Krimi thriller Smrt on-line - v originále Untraceable čili Nevypátratelný - pak víceméně jen naplňuje to, co od výše uvedené herečky a režiséra čekáme. Nijak výjimečný snímek, u nějž jen přesnější pitva dovede vysvětlit, proč neskončil rovnou na obrazovce v pozdních hodinách.
Přitom je tu zjevný pokus o originalitu a snaha držet prst na tepu doby, respektive na levém a pravém tlačítku počítačové myši. Zápletka vychází z toho, že všemi mastmi mazaný sériový vrah vytvoří internetovou stránku, na níž nabízí aktuální záznam mučení svých obětí, jejichž utrpení se zesiluje a smrt urychluje tím, čím víc uživatelů se na stránku přihlásí.
Film si vymýšlí krkolomné důvody, proč zločince nelze vystopovat, ale zřejmě každý, kdo se v internetovém prostředí lépe vyzná, odhalí, že takhle by to fungovat nemohlo a nebude brát ohled na to, že hantýrka vyšetřovatelů připomíná chvílemi konverzaci mezi chatovacími boty, kteří používají horší verzi překladače do lidského jazyka.
Kdepak, pro programátory, správce sítí, hackery a protřelé surfery tento snímek moc není, ostatně jako většina kriminálek není pro skutečné kriminalisty, většina lékařských seriálů pro lékaře a Pobřežní hlídka pro plavčíky. Už jenom to, že si streamované video (!) může najednou (!) prohlížet několik (!) desítek milionů (!) uživatelů, napovídá, jak moc film přehání.
Smrt on-line vznikla proto, aby přesvědčila rodiče, že „Internet je špatný, áno" a vůbec, že by se „všechny tyhlety internety měly zakázat", jak velí pouliční ankety, v nichž jsou zpovídány důchodkyně, pro něž se technický pokrok zastavil s vynálezem zubních protéz.
Jenomže vyprávění na to jde cestou, která naopak paradoxně v divácích posiluje krvelačnost - a tento primitivní pud pak ještě paradoxněji (a poněkud pokrytecky) kritizuje.
Autoři nám dopřejí velmi detailní záběry na to, jak někdo dovede vykrvácet i z mělkých řezných ran, nakapete-li mu do žíly heparin, jak dovedou lidskou kůži sesmahnout silné lampy či rozleptat kyselina postupně přidávaná do kádě s vodou.
Do toho ještě uvidíme videozáznamy se smrtelnými nehodami a sebevraždami, čímž se vytváří úhledná audiovizuální databáze hnusáren, na něž se láká a u nichž se zároveň máme pohoršit, že je vůbec někdo zaznamenal, uskladnil a nabídl světu ke znovupřehrání.
Z tohoto schizmatu nevede cesta ven: Smrt on-line je stejně zodpovědný za zamořování mediálního prostoru nechutnostmi jako ti, na jejichž patologičnost se snaží upozornit.
Kromě toho, film má film propagandistický rozměr strašáka. Stejně jako seriály typu CSI, které se rozšířily v Americe posledních let s nástupem tvrdší ruky státu, jenž si dovoluje své občany pořád víc šmírovat, tak i zde z díla trčí podprahové poselství: Před systémem se neskryjete, dostaneme vás vždycky, tak buďte raději poslušní.
Diane Laneová, která už hrála spoustu trpělivých manželek, emancipovaných moderních žen a pobočnic hlavních hrdinů, tentokrát v ústřední roli počítačové specialistky a ovdovělé matky základní školou povinného děvčátka naplňuje stereotyp 100% profesionálky.
Ani nečeká na nového muže a přísně dělí svůj život mezi práci a rodinu. Právě v tomto je Smrt on-line trochu účinnější, neboť její apel na čisté středostavovské hodnoty vyznívá přece jenom pozitivněji než život televizních detektivů, jejichž soukromí nenabízí snadno následovatelný vzor.
Co se týče tahu vyprávění, jisté napětí se daří budovat necelou hodinu, kdy nevíme, kdo a proč ty hrůzné věci provádí. Po odhalení identity vraha a jeho notně, až z morku palce vycucané motivace však děj ztrácí na zajímavosti.
Motiv „dokonalého zločinu" se rozmělní do klasického souboje tělo na tělo a za velkou inovaci nelze pokládat to, že tu ve finále nikdo nevisí z něčeho za ruku, ale tentokrát za nohy. Ostatní klišé typu běhání s kelímkem kávy k monitoru, na němž se začalo cosi dít, či noční průtrž mračen coby preludium ke střetu dobra a zla, zůstaly do poslední kapky dodrženy.
Musel jsem jen pokývnout, když mi jeden z kolegů mi po skončení novinářské projekce řekl: „Bylo to, jak kdyby scénář napsal Donald Kaufman."
Pamatujete na Adaptaci od Charlieho Kaufmana? Film o tom, jak v Hollywoodu soupeří umělci s řemeslníky, kteří dovedou napsat scénář podle návodu z příručky a navrch přidat úplně pitomé pseudointelektuální poselství? Jistě, Smrt on-line je dílo Donalda Kaufmana, netalentovaného, ale úspěšného bratra Charlieho.
Untraceable, USA 2008. Režie Gregory Hoblit, scénář Robert Fyvolent, Mark Brinker, Allison Burnettová, kamera , hudba ChristopherYoung, hrají Diane Laneová, Billy Burke, Collin Hanks, Joseph Cross, Mary Beth Hurtová, Tyrone Giordano ad. 100 minut, distribuce Palace Pictures. Česká premiéra 29. května 2008.