Reykjavík - Na úpatí islandské sopky Hekla začal v pondělí Ridley Scott natáčet očekávanou a utajovanou 3D sci-fi Prometheus. Jeho jméno bylo poslední dobou spojováno s obrovským množstvím potenciálních projektů: pro rok 2012 je producentem devíti filmů a seriálů, jako režii zvažoval pestrou škálu titulů. Nyní se tak potvrdilo, že se konečně navrací k žánru, jenž ho proslavil.
Film byl původně zamýšlen jako prequel k Vetřelci, kterého režisér natočil v roce 1979. Nakonec se rozrostl v epickou sci-fi s propracovaným vesmírem a vlastní mytologií, jež bude s největší pravděpodobností pojednávat o původu lidstva na Zemi.
Scott nicméně dodává, že diváci v příběhu poznají „stopy vetřelčí DNA". Ostatně minulý týden na evropské prezentaci projektu řekl, že film byl prvotně inspirován touhou odkrýt, odkud se vzal vesmírný nájezdník (neboli pilot) - představitel mimozemské rasy, v jehož ztroskotané lodi najdou astronauti vetřelčí vejce.
Tříčlenná výprava objevila v křesle před teleskopem obřího neznámého tvora, který jevil známky napadení vetřelcem. I vizuální návaznost zřejmě zůstane zachována. Výtvarníkem filmu je H. R. Giger, autor podoby původního Vetřelce.
Záhady života
Sekvence točená na Islandu zabere v novém filmu asi 15 minut. Přesto dvoutýdenní práce zaměstnají kolem 160 islandských a 200 zahraničních členů štábu a vyjde na několik milionů eur. Měsíční krajina kolem vulkánů má posloužit jako kulisa pro "počátek věků".
Práce byly zahájeny necelý týden poté, co média mylně varovala, že se tato sopka chystá v nejbližší době vybuchnout. Filmovat se má i u vodopádu Dettifoss, který je nejmohutnějším evropským vodopádem podle průtoku vody. Natáčet se pak má i v londýnských studiích Pinewood. Premiéra je plánována na léto 2012.
O podrobnostech filmu nebyli tvůrci sdílní, pomalu se však začínají objevovat detaily. Studio vydalo oficiální synopsi, kde se praví: „Scott vytvořil epickou sci-fi situovanou do nejnebezpečnějších koutů vesmíru. Film vysílá tým vědců a průzkumníků na výpravu, která otestuje jejich fyzické i dušení limity a zavede je do vzdáleného světa, kde objeví odpovědi na ty nejhlubší otázky a záhady života."
Na zmíněné prezentaci Scott poodkryl i několik dalších podrobností. Prometheus je název filmu i jméno vesmírné lodi vyslané do kosmu všemocnou korporací podobnou té z vetřelčí ságy. Jde také o odkaz na řeckého hrdinu, protože vesmírnou pouť lze prý vnímat jako „výzvu bohům".
Režisér rovněž řekl, že film je částečně inspirovaný švýcarským sci-fi spisovatelem Erikem von Danikenem a jeho známou kontroverzní teorií, že život na Zemi odstartovala mimozemská civilizace, jacísi vesmírní bohové.
„Vatikán a NASA jsou za jedno v tom, že je matematicky vysoce nepravděpodobné, že to, čeho jsme dosáhli, by bylo možné bez malé pomocí zvenčí," prohlásil Scott s tím, že tato myšlenka se ve filmu objeví.
Silné ženy
Ve snímku hrají Michael Fassbender, držitelka Oscara Charlize Theronová a švédská herečka Noomi Rapaceová - představitelka tetované hackerky Lisbeth ze švédských adaptací detektivní trilogie Milénium.
Fassbender by prý mohl hrát androida známého z Vetřelců, Rapaceová ztělesní vědkyni jménem Elizabeth Shawová. I další vetřelecký film (byť bez vetřelců) tak bude postaven na silných ženských figurách, pro něž má Ridley Scott slabost (Thelma a Louisa, G. I. Jane).
Před téměř dvěma roky režisér a producent Scott oznámil nadšeně přijatou zprávu, že hodlá natočit pátý díl sci-fi hororové série Vetřelec. Studio 20th Century Fox si tak chtělo napravit reputaci po nepříliš dobře přijímaném čtvrtém díle z roku 1997, jejž režíroval Jean-Pierre Jeunete.
Vetřelec se měl časově odehrávat dřív než předcházející díly, proto v něm ani neměla vystupovat astronautka Ellen Ripleyová v podání Sigourney Weaverové. Lednové pak zprávy ale výrazně změnily pohled na to, co Scott hodlá natočit.
Untitled Alien Prequel #1 se změnil v projekt Prometheus ze světa ságy Vetřelec, ale z doby, kdy ještě vetřelci neexistují, respektive se tu nevyskytují.
Scott prohlásil, že dlouho toužil po návratu k žánru sci-fi, ale nebyl si jist správnou látkou. Při práci na Vetřelcích se pak ale dostal dál, než myslel. Film měl pojednávat o „bozích a inženýrech vesmíru", kteří stvořili vetřelce jako biologickou zbraň. Vize ale rostla ještě víc: nejprve se mluvilo o tom, že místo jednoho filmu budou dva, až vetřelci přestali být důležití.
Akční ženská ikona
Scottův Vetřelec, který se stal přelomovým sci-fi snímkem, byl unikátní pečlivou výpravou, která vycházela z uměleckých návrhů biomechanického surrealisty Gigera. Scottovi se povedlo vytvořit z kosmické lodi něco na způsob gotického hradu a ukrývat ústřední monstrum tak, aby každé jeho zjevení způsobilo co největší šok.
Pamětníci uvádějí, že když malý vetřelec vyskočil členovi posádky z hrudníku, dělalo se publiku v sále špatně; snad nikdy předtím nevypadal žádný film tak hnusně. Nezvyklá byla i stavba vyprávění: diváci netušili, kdo z posádky přežije, protože chyběla hlavní hvězda; Sigourney Weaverová byla tehdy víceméně neznámá. Právě tady ale vytvořila unikátní akční ženskou ikonu, která do žánru sci-fi vnesla feministický podtón a téma mateřských instinktů. Ostatně celý Vetřelec se dá interpretovat i jako metafora strachu z těhotenství.
|
|
Druhý díl s názvem Vetřelci z roku 1986 se v režii Jamese Camerona proměnil z napínavého hororu v nekonečnou a souvislou akční řežbu. Svým stylem předznamenal mnoho počítačových her a ještě posílil model moderní akční hrdinky, jejíž hlavní motivací jsou náhradní mateřské city.
Třetí díl z roku 1993 byl dílem celovečerně debutujícího Davida Finchera, který uzavřel celý děj do vesmírné trestanecké kolonie. Ripleyová byla sama mezi samými muži a objevila, že přímo v její hrudi se pomalu líhne malý vetřelec, k němuž získá láskyplně-nenávistný vztah. Film vynikal bezútěšnou atmosférou a dovolil si na hollywoodský film nevídané - špatný konec.
Ve Jeunetově čtyřce ovšem byla Ripleyová naklonována a noční můra se rozjela nanovo. Režisér film koncipoval jako černou komedii, jaké ostatně točil ve Francii (viz Delikatesy) - ale výsledná podoba pak byla producenty sestříhaná do podivného mišmaše. Snímek nicméně zůstává oceňován feministkami jako obraz budoucnosti, kde jsou muži zdegenerovaní, zatímco ženy se evolučně vyvíjejí do nových forem kyborgů a mutantek.