reklama
 
 

Režisér Soderbergh představil thriller natočený za 10 dní na iPhone. Je šílený a zadře se pod kůži

24. 2. 2018
Na festivalu Berlinale režisér Steven Soderbergh uvedl agresivní, špinavý, kupředu pádící thriller Unsane. Účinně, a přitom jen mezi řádky, kritizuje americké zdravotnictví a prorůstání různých lobby do občanských svobod.

Svůj nový film natočil na iPhone. Za deset dní. Přesto americký režisér Steven Soderbergh s novinkou zvanou Unsane na festivalu Berlinale snadno válcuje konkurenci. Byť byl jeho psychothriller, vyprávějící o jedné nevyrovnané ženě a ještě více nevyrovnaném fungování amerického zdravotního systému i dalších přidružených institucí, v hlavním berlínském programu uveden pouze mimo soutěž. Což je škoda.

Unsane sice nedosahuje formální vypiplanosti filmařovy předchozí, méně "guerillové" tvorby, s přehledem by se však mohl ucházet o festivalové ceny v podobě Zlatých či Stříbrných medvědů.

Soderbergh - autor komediální krimi trilogie Dannyho parťáci či loňských Loganových parťáků - by ani s takovouto "rychlovkou" nebyl bez šancí.

V Berlíně se letos mnozí režiséři pokoušeli promluvit o neblahých společenských jevech, často překombinovaně, nepřesvědčivě, snaživě. Soderbergh natočil agresivní, špinavý, kupředu pádící thriller, který americké zdravotnictví a prorůstání různých lobby do svobod občanů kritizuje účinně, a přitom jen mezi řádky.

Premisa Unsane je jednoduchá. Mladá žena Sawyer se snaží zapomenout na traumatický zážitek se stalkerem. Přestěhuje se do nového města a najde si novou práci, nepříjemné psychické stavy však přetrvávají. Po debatě s psychiatrem, který ji přiměje podepsat "rutinní papíry", se náhle ocitá v místnosti, kde jí odeberou osobní věci i oblečení. A dveře jsou zamčené.

Divák netuší, co přesně se děje, ale v jednom má jasno - díky syrovému stylu natáčení a nezvyklým úhlům záběrů z telefonu je mu podobně nepříjemně jako hrdince.

Otázka, zda je Sawyer blázen a nakolik se její bludy zakládají na pravdě, se brzy rozlouskne nečekaným způsobem. A tok vyprávění se ještě několikrát změní. Především však Soderbergh po celou dobu drží rychlé tempo, v němž s napětím o osud protagonistky, které události hrají stále méně do karet, sílí i pochybnosti o fungování americké společnosti.

Jde samozřejmě také o pohyb na tenké hraně béčkové žánrové filmařiny, kde často různé korporace či instituce bývají vykresleny až démonicky. Soderbergh je však příliš chytrý vypravěč, aby svou hru na kočku a myš shodil do černobílé polohy.

Jeho snímek občas vizuálně vypadá lacině, postrádá hloubku, s jakou prostor snímají skutečné kamery. Hloubka myšlenková mu však nechybí. A nikdy není brakově laciný. Špinavost vizuálu se dobře hodí ke špinavosti tématu.

Unsane je též satirou o povaze reality i americké společnosti. | Video: Bleecker Street |  02:48

Produktivní režisér Soderbergh, který neustále ohlašuje svůj filmový či hollywoodský důchod a přesun do dnes údajně svobodnějšího televizního média, se opět nečekaně vrátil. Tentokrát opravdu "zadními vrátky", za pomoci technologie, s níž může filmy natáčet každý.

Unsane je námětem podobný jednomu z jeho posledních dramat Vedlejší účinky, které též tematizovalo duševní zdraví a podivně dlouhé prsty farmaceutických firem.

Tentokrát je Soderbergh mnohem přímočařejší a nevypráví ani tak o nezdravých účincích psychofarmak či zneužívání moci pomocí složitě komponovaného díla. Natočil úderný thriller o přežití, v němž primitivní efekt jako snímání jedné scény dvěma kamerami naráz může mít kolikrát adekvátně zdrcující účinky na diváky. Možná silnější než kdejaká rafinovaná hra.

Unsane je přitom též satirou. O povaze reality i americké společnosti. Sawyer neustále působí jako blázen, aby však každou scénu jejího manického chování nové informace ospravedlnily a zpochybnily předchozí pocit. Opravdu je muž pracující na psychiatrické klinice oním stalkerem, před nímž prchla z Bostonu do Pensylvánie? Opravdu je zdravá, jak tvrdí, když nedávno napadla jiné pacienty i zřízence?

Stav neustálé nejistoty je zárukou napínavého - a ke konci i patřičně brutálního - diváckého prožitku. Zároveň představuje intenzivní obraz americké společnosti, která jako by se nacházela těsně před kolapsem.

Soderbergh nepotřebuje drahé produkce ani velké hvězdy, byť se filmem v drobné roli mihne jeho oblíbený herec Matt Damon. Režisér opět dokazuje, že patří k nejvýraznějším hlasům dnešní americké kinematografie. A že mu přebíhání mezi Hollywoodem a nízkorozpočtovou nezávislou tvrobou svědčí.

Jeho návrat z filmového důchodu je roztěkaným propadem do nervního světa prostoupeného digitálními technologiemi. Snímek Unsane divákům určitě poleze na nervy. Ale o to právě jde.

autor: Tomáš Stejskal | 24. 2. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama