Recenze: Veni, vidi, vici. Přišel, viděl, odpálil

Kamil Fila Kamil Fila
14. 8. 2009 18:20
Romantická komedie o golfu trpí syndromem sponzoringu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Přišel, viděl, odpálil. Takhle bych mohl napsat recenzi na svoji recenzi na snímek Veni, vidi, vici odehrávající se v golfovém prostředí. A kruh by se uzavřel. Měl jsem sto chutí tu jen přetisknout zcela neuvěřitelný presskit se synopsí, která má celkem 4057 znaků, a za její poslední větu "A to je všechno vlastně teprve začátek…", napsat jen: Ne, to je konec.

Jenomže Veni, vidi, vici je vlastně výživný materiál, na němž se dá demonstrovat tolik nectností, jimiž trpí současná česká kinematografie, že by to za tak drobný vtípek nestálo. Tato údajná komedie totiž nabízí ukázkovou tvůrčí tragédii.

Ovládnutý, prošpikovaný a zničený

Snad nikoho by nenapadlo, že za ní režisérsky stojí Pavel Göbl, který předtím točil smutné filmy o outsiderech (Krajina svobodného muže a Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí) a získal kdysi na jednom festivalu Cenu Dona Quijota. Tentokrát ho tedy větrné mlýny showbyznysu rozemlely na masokostní moučku.

Premiéra filmu Veni Vidi Vici - Jan Nejedlý, Petr Vágner a Radek John
Premiéra filmu Veni Vidi Vici - Jan Nejedlý, Petr Vágner a Radek John | Foto: Jiří Herman/www.hermina.cz

Logy sponzorů mu nad hlavou práskal producent Jan Nejedlý tak silně, až to zřejmě Göbl nevydržel, a dotáčet za něj musel Jiří Chlumský (který taky evidentně vezme všechno od hrůzy Prachy dělaj člověka až po Ošklivku Katku) a rovněž kameraman Tomáš Juříček a kdovíkdo ještě.

Veni, vidi, vici opravdu nakonec není ani tak producentský film, jako spíš film sponzorský - tedy totálně ovládnutý, prošpikovaný a zničený zájmy těch, kteří poskytli na natáčení nějaké finance a vymínili si, aby bylo v záběru vidět jejich logo nebo přímo "produkty".

Rozplétat do detailu tenhle tunelářský projekt se mi nechce - kauza s tím, kdo komu zaplatil a komu ne, už tiskem putovala před časem. Že o film sám tu jde až v poslední řadě, svědčí i to, že oficiální stránka snímku několik měsíců zela prázdnotou a dodnes neexistují dobré fotografie přímo z filmu, ale převážně jen propagační fotografie, kde se pózuje na povel.

Premiéra filmu Veni Vidi Vici - Sandra Nováková a Filip Tomsa
Premiéra filmu Veni Vidi Vici - Sandra Nováková a Filip Tomsa | Foto: Jiří Herman/www.hermina.cz

Unikátní na Veni, vidi, vici ale je, že sponzorský vliv se projevuje nejen v nesmyslném navěšení cingrlátek na hlavní dějovou linku - kupuje-li si například hrdina na benzínce sendvič, vidíme detail nálepky na sendviči, abychom pak po stejné značce taky nezapomněli sáhnout v regálu.

Divný případ s manažerem Novotným

Sponzoringová logika prosákla do celé stavby příběhu. Odehrává se v Karlových Varech v době festivalu, ale o filmy tu opět nejde, jen o večírky a golfové turnaje. Takhle pokřivený pohled odpovídá jak životu smetánky odtržené od reality, tak názoru "obyčejných" lidí, kteří na festivalu nikdy nebyli, jen ne zkušenosti většiny návštěvníků.

V jednom z nejperverznějších momentů vidíme a vyslechneme si několik nesnesitelných písní od upocených snaživců, již si říkají Walda Gang, přičemž pointa celé sekvence spočívá v tom, že se pak na scéně objeví "jejich" manažer Petr Novotný a nechá si zaplatit nehoráznou sumu od pořadatelky večírku, kterou hraje Jitka Kocurová.

Premiéra filmu Veni Vidi Vici - Rudolf Hrušinský ml.
Premiéra filmu Veni Vidi Vici - Rudolf Hrušinský ml. | Foto: Jiří Herman/www.hermina.cz

Těžko říct, co je absurdnější. Zda to, že z hlediska hlavní dějové linky má sekvence jen ten význam, že placem prochází v pozadí hlavní hrdina jako číšník, což má nějak zobrazit jeho ubohé pachtění, nebo, to, že by snad někomu mohlo přijít vtipné, když Petr Novotný hraje šoubizového mafiána?

Bez ohledu na to Novotný není skutečným manažerem Walda Gangu, což si asi málokoho napadne ověřit, a odpadá tak problém s tím, že by šlo o nechutné propagování vlastních koní, pořád zbývá otázka - komu může taková sebeprezentace prospět? Copak si podobným stylem může získat Novotný či Walda Gang nějaké sympatie? Nebo prostě při psaní a natáčení této sekvence nikdo nepřemýšlel, jak to bude na diváky působit?

Stejně tak se můžeme ptát, jak by Veni, vidi, vici mělo prospět popularitě golfu, když celý film neukazuje nic jiného než to, že jde o zábavu povrchních snobů, namyšlených floutků a zákeřných nabobů.

Hele to jen von, co chodí s tou

Je to asi stejná pomoc, jako měl předchozí film producenta Nejedlého, děsivá teenagerská anti-komedie Experti, pomoct Microsoftu tím, že ukazoval, jak jsou Windows strašně poruchový operační systém, takže expert pořád chodí po domácnostech a tam po dočasném zalátání softwarové chyby ojíždí osamělé paničky.

Premiéra filmu Veni Vidi Vici
Premiéra filmu Veni Vidi Vici | Foto: Jiří Herman/www.hermina.cz

Zápletka a jakési neohrabané morální poučení Veni, vidi, vici má spočívat v tom, že se chudý chlapec dostane prostřednictvím golfu k penězům, ale ty ho zkazí. Film, který se absolutně spolehnul na to, že o něm bude psát jenom bulvár typu Super.cz, Blesk, Aha! a Vlasta, pak naprosto nelogicky líčí svět bulvárních médií jako prostředí plné přetvářky, falše a umělosti.

A přitom nemá nabídnout co jiného než právě jen tuto bulvární atraktivnost a pochybný V.I.P. lesk. Bulvár pokrytecky kritizuje, přitom ho potřebuje ke svému jepičímu životu a nevyvolává v kinosále žádné jiné reakce než ukazování prstů na plátno - "hele to jen von, co chodí s tou", "no, ty prsa nejsou její, na ty měla dublérku, psali v Aha!".

Ani komedie, ani romantika, ani sport

Natáčení filmu Veni Vidi Vici - Jaromír Nosek
Natáčení filmu Veni Vidi Vici - Jaromír Nosek | Foto: Produkce

Vyvstává tak před námi metaforický obrázek náročného akrobatického výkonu producenta, který si kálí do vlastního hnízda a ještě si pod sebou řeže větev. Vcelku obdivuhodné coby proces, ale nechtějte vidět výsledek, až se zřítí dolů.

Je to tak do sebe zacyklený paskvil, že ani nevíte, jestli třeba pěstěná blond krasavice Jitka Kocurová tak divně hraje proto, že neumí hrát, je z kosmu, Cosmopolitanu, nebo naopak dokonale ztvárňuje ženu, které nemůžete věřit žádné slovo ani úsměv, protože všechno na nás jen hraje.

Veni, vidi, vici, jež si troufá se nazývat romantickou sportovní komedií, každopádně není komedie, v níž by bylo cokoli vtipného (pokud si pod pojmem vtip představujete dialogickou výměnu s pointou), stejně tak není romantická, ale zle pragmatická (holku odkopnu, spím chvíli s jinou, a ta první se pak jako úplná blbka vrátí zpět).

A sportu, tj. tréninku, motivaci, porážkám a napětí při finálovém souboji, se věnuje zcela okrajově. Při porovnání s kteroukoli zahraniční romantickou komedií nebo golfovým filmem tento chabě slátaný počin absolutně selže.

Jenomže - i když to vypadá, že jde o čistě útrpný zážitek, celkem překvapivě ta naleštěná nuda plyne jako odpolední letní procházka v parku nebo na lodičkách. Bohumil Klepl v roli golfového trenéra dovede být dokonale uvolněný, kamera nepůsobí amatérsky, spotřební písničky plní stejnou funkci jako v nákupním středisku, aby se vám to "shoppování" líbilo.

A pak se tu neorganicky objevují scény z rodinného kruhu, které jako by vypadly z nějakého sociálního dramatu. Díváme se chvíli na úplně jiný film, kde se hraje vážně, a na chvíli na nás dolehne depka, že existuje i cosi mimo prostředí večírků, golfu a focení reklam.

Spekulativně předpokládám, že právě tiché scény u rodinného stolu, kde mají postavy na krajíčku, byly ty, na nichž upozaděnému a v půlce opustivšímu režisérovi Pavlu Göblovi záleželo nejvíc. Anebo je točil někdo jiný? Ono je to vlastně jedno.

 

Veni, vidi, vici
Veni, vidi, vici
Žánr: Komedie, Romantika
Režie: Pavel Göbl
Obsazení: Filip Tomsa, Sandra Nováková, Jitka Kocurová, Václav Postránecký, Bohumil Klepl, Anna Šišková, Eva Ujfaluši, Jana Doleželová, Iveta Dušková, Jaromír Nosek, Petr Vojnar, Petr Vágner, Marek Vašut, Karel Gott, Roman Skamene, Zdeněk Mahdal, Tomáš Klus, Petr Novotný
Délka: 95 minut
Premiéra ČR: 13.08.2009
 

Právě se děje

Další zprávy