Recenze: Kick-Ass kope za iluze YouTube generace

Kamil Fila Kamil Fila
10. 5. 2010 10:20
Civilně stylizovaný comics o obyčejném superhrdinovi
Foto: Lions Gate Films

Recenze - S filmem Kick-Ass (tedy čímsi jako Nakopávačem zadků) se Hollywood definitivně přehoupnul do éry, kdy se nejdůležitějším médiem stal internet a jednou z nejnavštěvovanějších stránek videoportál YouTube.  Zároveň přitom ukazuje, jak má snímek ovlivněný internetovou dobou slabou působnost.

Což neznamená, že je špatný, ale že se jeho tematika a styl nepřekrývají příliš s tím, co se považuje za filmový mainstream. Zásadní je to, že právě kinematografie dnes přestává být hlavní mediální institucí; čili se davy internetových uživatelů nepřeměňují v davy filmových návštěvníků.

Foto: Lions Gate Films

Kick-Ass tudíž ve výsledku trpí tím, že zajímá jen velice vyhraněnou diváckou skupinu, ale přitom je dělaný s nasazením velkého bijáku a zdánlivě využívá všechno to, co vypadá jako esence komerce (krev, násilí, exploze, sprostá slova, sexuální narážky). Svou mentalitou odpovídá tomu, co náctiletí kluci považují za strašně cool a zároveň špinavě realistické a podvratné vůči hlavnímu proudu zábavy. 

Film, o kterém se mluví na internetu

Jako modelový příjemce tu vychází někdo, pro koho byl před pár lety Spider-Man "nejlepší film na světě" a teď má potřebu se vůči němu vymezit, ale nezná nic jiného než svět comicsů a akčních filmů. Mimochodem, celé je to strašně klučičí záležitost. Málokdy je vidět takový nepoměr v tom, na co chodí kluci a holky.

Foto: Lions Gate Films

Zároveň je jasné, že takový titul do hollywoodského portfolia úplně nezapadá. Když režisér Matthew Vaugn přišel do studia Sony s tím, že chce zfilmovat čerstvě vyšlý comics scenáristy Marka Millara (mj. autora Wanted, jenž v tu chvíli slavil úspěch v kinech), byl jeho projekt odmítnut kvůli přemíře násilí.

Jiná studia zase vyjádřila zájem, ale chtěla, aby postavy byly o něco starší. (Sledovat dívenku, jíž ještě nebylo deset, jak má superhrdinský kostýmek pokropený krví nepřátel a říká "OK, vy kundy, teď se uvidí, co dovedete!", je přece jen poněkud zneklidňující.) Vaughn si nakonec musel vysněné dílko produkovat sám a věřit, že ho koupí velký distributor.

Jinak řečeno, Kick-Ass je film, o němž se (na internetu) hodně mluví, ale do kina se na něj moc nechodí, poněvadž a) si ho můžete pirátsky stáhnout, b) jste moc mladí, aby vám prodali lístek, c) patříte k většině, kterou podobná "blbinka" nezajímá, případně vás odpuzuje, že snímek "oslavuje mladistvé a dětské násilníky". 

Foto: Lions Gate Films

To vysvětluje, proč má Kick-Ass až neuvěřitelně vysoké hodnocení na filmových internetových databázích, ale jeho finanční výsledky nejsou nijak závratné na to, aby vznikl nový fenomén a mánie.

Zažít comics na vlastní kůži

Tolik k oněm sporům, jestli jde o dílo nadhodnocené, či nešťastně nepochopené svou dobou - řešení je v tom, že proniknout s nestandardním filmem do internetového povědomí je snadné, protože internet přijímá vše vyšinuté, ale proniknout z internetu zpět do "analogové reality" je těžší.  

Každopádně, Kick-Ass zůstává příznakem mnoha změn. Předně tu jde o posun comicsového žánru od nadpřirozených nedosažitelných bytostí (Superman, Fantastická čtyřka, X-Men) přes obyčejné lidi, kteří mají superschopnosti (Spider-Man, Daredevil), a obyčejné lidi, kteří mají dobré finanční zázemí a trénink (Batman), až k fanouškům žánru, kteří tyto příběhy hltají a sami by chtěli být superhrdiny. Fanoušek už nechce vzhlížet k nadlidem, ale chce to zkusit na vlastní kůži (i když si je vědom jisté trapnosti své touhy).

Foto: Lions Gate Films

Filmy zaměřené na fanoušky postupují od pouhého tlachání o světě popkultury (jako třeba konverzační komedie Kevina Smithe) ke konfrontaci i úplnému průniku "obyčejného" a "fantazijního" světa - například sci-fi komedie Galaxy Quest vypráví o tom, že herci ze seriálu a la Star Trek jsou mimozemšťany považováni za skutečné vesmírné bitevní stratégy a nakonec jim pomůžou vysmívaní fanoušci seriálu. Ovládají totiž lépe všechna pravidla žánru, jimž realita vzdáleného vesmíru kupodivu odpovídá.

Stále tu máme zachován rozdíl mezi "pozemským světem dole" a "fantaskním světem někde jinde" - a v jednom můžete být outsider, zatímco v druhém hrdina. V hororové komedii Zombieland už je náš známý civilní svět proměněn do podoby, kterou znají fanoušci zombie hororů, a přežije tedy ten, kdo zná nejvíc filmových pravidel. Postavy se pohybují se v nebezpečném prostředí, z něhož už se nemůžou vrátit do "normálu", ale berou to jako hru a jízdu na horské dráze v zábavním parku.

Rekordní počet klikanců

Foto: Lions Gate Films

Kick-Ass nabízí ještě jiný model. Hlavní hrdina, průměrný středoškolák Dave Lizewski, velmi dobře ví, že comicsy jsou jen fikce, ale zajímá ho, jaké by to bylo být comicsový mstitel v realitě. A tak si v e-shopu pořídí vybavení a kostým a vyrazí do ulic. Předem ví a brzy velmi natvrdo pochopí, že realita se mu nepřizpůsobí. Přesto v něm zůstává touha mít druhou identitu, jíž se nechce vzdát, i když mu jde o život.

Během své bizarní "kariéry", jež mu získá rekordní počet klikanců na YouTube a spoustu kamarádů na MySpace, se setká i s dvojicí Velkej taťka a Hit Girl, kteří jedou ve stejném koníčku jako on, ale v mnohem vyšší lize. Během chvíle se všichni zapletou s největším zločineckým kápem ve městě a stane se z toho regulérní válka.

Vaughn má jako režisér cit na to, co působí na plátně dobře, umí si vybrat herce a vtisknout dílu základní punc věrohodnosti - to, co je přehnané, má přehnaně působit a vzbudit úžas, to, co působí trapně a neohrabaně, má působit trapně a neohrabaně.

Foto: Lions Gate Films

Aaron Johnson v hlavní roli má dar "instantní sympatičnosti" (i když možná nepůsobí zas až tak chcípácky, jak by mohl), Chloe Moretzová, jíž bylo při natáčení deset let, je prostě poklad. A Nicolas Cage ve své kreaci kombinující Elvise a Adama Westa (původního představitele Batmana ze seriálu z 60. let) slaví skoro comeback, i když o něm víte, že si to pokazí dalšími filmy; znáte ho, na jeden dobrý kousek dva až tři strašné.

Filmu bohužel i z důvodu různě natažených scén spadne v druhé půlce na chvíli řetěz, a navíc se projeví, že není zase tak odvážný a nejde tolik proti proudu, jak se tváří. Už sama comicsová předloha končí mnohem hůř a vnáší do děje tolik oceňovaný realismus.

Film se drží bezpečněji příjemnějších variant vývoje a v zájmu zužitkovat co nejvíc prvky "internetového diváctví" (necenzurované přímé přenosy, "wow momenty") sklouzne k tomu, že nakonec potvrzuje klišé žánru, místo aby je podkopával.

Ono chcípáctví a outsiderství opět přetaví do superhrdinství a dá modelovým divákům prožít iluzi triumfu; sebetrýzeň vocempocem, chci si taky užít. Ne že by v tom nebyla vůbec žádná nadsázka - na to je finále až příliš efektně natočené.

Ale na rozdíl od zmiňovaného Galaxy Questu či Zombielandu tu pořád zůstává viditelný rozdíl mezi civilní realitou a fikcí. A oné provinilé rozkoši z toho, že "fikce je pravdivá" (jak třeba jásal fanoušek v Galaxy Questu "Já to věděl, že ta loď existuje!") chybí dojemná čistota a naivita.

Kick-Ass je hodně oukej. Ale ne tak boží, jak by chtěl být. Své hře na realitu uvnitř fikce věří až příliš. Kdyby se ty mantinely "vocempocem" trochu rozšířily, mohlo to být něco převratného.

Kick-Ass
Kick-Ass
Žánr: Akční, Drama, Komedie
Režie: Matthew Vaughn
Obsazení: Aaron Johnson, Garrett M. Brown, Clark Duke, Evan Peters, Deborah Twiss, Lyndsy Fonseca, Sophie Wu, Elizabeth McGovern, Christopher Mintz - Plasse, Stu 'Large' Riley, Nicolas Cage, Ohene Cornelius, Mark Strong, Michael Rispoli, Corey Johnson, Kenneth Simmons, Anthony Desio, Carlos Besse Peres, Randall Batinkoff, Dexter Fletcher, Chloe Moretz, Johnny Hopkins, Russell Bentley ad.
Délka: 106 minut
Premiéra ČR: 06.05.2010
 

Právě se děje

Další zprávy