Recenze - Je až s podivem, že hollywoodský hezoun George Clooney natáčí v nepřerušované řadě za sebou velmi podobné a výborné filmy.
Retro drama Dobrou noc a hodně štěstí o McCarthyho éře, mozaikovité drama Syriana o obchodu s ropou a plynem a nyní právnický thriller Michael Clayton spojuje přinejmenším důraz na propracované scenáristické podloží, jistá neosobnost a chlad vyvěrající už z odcizeného prostředí moderních kanceláří - a také velmi soustředěný výkon hvězdného protagonisty.
To vše přináší obdiv vnímavých cinefilních diváků, nějaké ty výroční ceny a nepříliš vysoké tržby. Clooney ovšem ve své občanské angažovanosti a jemném filmařském cítění ovlivněném snímky ze 70. let nehodlá ustupovat.
Natočí jeden zábavný hit typu Dannyho parťáci a pak se zase věnuje dílům svého srdce.
Michael Clayton sice nemá černobílý obraz jako Dobrou noc, na rozdíl od Syriany sleduje titulního hrdinu těsně na tělo a není to kolektivní portrét lidí bez nitra; ovšem pořád zůstává něco, co bude vyhánět hodně diváků ze sálu ještě před závěrečnými titulky.
Nenápadný půvab pod obalem
Jde o způsob vyprávění, které vyžaduje nejen pozornost, ale i vstřícnost. Zápletka je přitom téměř banální: právník se vzepře své firmě, protože už nemá žaludek, aby zahlazoval stopy v případu, kdy bohatý klient - firma vyrábějící nebezpečné herbicidy - poškozuje zdraví nevinných farmářů.
V jádru jednoduchá moralita o prozření obalená atraktivní žánrem thrilleru o "muži, který věděl příliš mnoho" a začne být nepohodlný natolik, až se o zaměstnavatelé chtějí úkladně zbavit, je ve všech svých ostatních vrstvách zkomplikována tak, že jde hlavně o estetiku a méně o ekologii a prvoplánovou kritiku kapitalismu.
Předně postavy: o nikom není možné říct, že by byl jednoznačně kladný, či záporný. Clooneyho Clayton je mírně rozvrkočený cynik s pasivně vyhaslýma očima a odevzdanými gesty, rozhodně žádný bojovník za mír a lásku - a jeho vzpoura v poslední třetině filmu je téměř neviditelná; snad proto taky tak dlouho přežije.
Zástupci "zla" jsou zase bodří a moudří kamarádi na vyšších seslích, kteří to myslí dobře, a nejkoncentrovanější svině je navenek upjatá, ale v hloubi nejistá žena, která právě povýšila a nenechá si novou pozici jen tak vzít.
Výborně hrají všichni
Tilda Swintonová ji hraje famózně, celým zjevem: od přísně stažené tváře až po špíčky, které jí lezou zpod špatně upnutého prádla. Kombinace asketismu, zanedbanosti a neurózy z ní činí nejméně vypočitatelného protivníka. Pro všechny postavy je typické, jak práci nadřazují soukromému životu a v tom spočívá jejich osobní tragédie.
V Michaelu Claytonovi hrají výborně všichni. Vyzdvihnout se sluší přinejmenším ještě Toma Wilkinsona coby právníka, kterému "jebne v kouli" a jako první odmítne pokračovat v amorálním případu.
Jeho napůl šílený, napůl duchovně osvícený monolog provází úvod snímku a dává dobře na srozuměnou, v čem bude obtížné zbytek děje sledovat.
Původně "pouze" scenárista Tony Gilroy, jenž si vysloužil ostruhy na špionážní trilogii o Jasonu Bourneovi, si v režijním debutu dovoluje rozpojit obraz a zvuk, ukazovat technicistně zařízené a vyprázdněné prostory, komponovat vyprávění v časové smyčce, utínat některým scénám pointy, nebo je ukázat dřív, než pochopíme příčiny.
Na právnický thriller tu nejsou žádné statečné a patetické proslovy v soudní síni, žádné efektní honičky, ani očekávaně efektní výbuchy vzteku. Postavy jsou malátní superprofíci, kteří konají bez velkých řečí a jaksi jen bokem se vyjeví, že se v nich cosi hnulo.
Skvělá režijní taktovka
O Gilroyově mistrovství svědčí i dvakrát opakovaná scéna, kdy hrdina vystoupí za pošmourného jinovatkového rána z auta a uhranut si jde do kopce prohlédnout pasoucí se koně.
Výjev, který na papíře musí vypadat neuvěřitelně kýčovitě a rádoby mysticky, by tak asi pod taktovkou většiny režisérů působil. Tady je opravdu magický, fascinující a hlavně - po protočení celé retrospektivy - i dokonale motivovaný a logický. Spadne z něj opar symboliky a my vidíme unaveného chlapa, který jen poučeně pokýve hlavou.
Nesluší se prozrazovat konec, ale lze naznačit, že dlouhá jízda, při níž se rozmlžuje pozadí a my nevidíme následky posledního hrdinova činu, je předehrou k zapomnění.
Smrt může mít mnoho podob. Třeba tu, když duše vyhoří do základu v posledním vzepjetí o snahu zvrátit aspoň něco málo z toho špatného, za co nese odpovědnost.
Michael Clayton, USA 2007. Režie a scénářTony Gilroy, hrají George Clooney, Tilda Swintonová, Sydney Pollack, Tom Wilkinson a další. 120 minut. Distribuce SPI, česká premiéra: 17. 1. 2008.