Podává se Ratatouille. Bez pitvoření a Paroubshreka

Irena Hejdová Irena Hejdová
13. 9. 2007 13:15
Studio Pixar se i pod Disneym obejde bez kompromisů
Ratatouille
Ratatouille | Foto: Falcon

Recenze - Záplava animovaných snímků vyvedených v rozjásaných barvách a s nejrůznějšími zvířátkovskými hrdiny jako by neměla konce. Teď vyplavila další exemplář - pixarovský snímek Ratatouille americkými kritiky shodně vynášený do nebes jako jeden z nejlepších filmů roku.

Pixar nastartoval všeobecnou oblibu animovaných dobrodružství se svým Příběhem hraček z roku 1995. Masy přitáhl ve spolupráci s Disneyem i s Nemem, Úžasňákovými a Auty. Ostatní studia se shrekovským Dreamworks v čele nikdy na Pixar nestačila; to potvrzuje i Ratatouille.

Snímek provázely fámy a nejasnosti. Začal na něm před sedmi lety pracovat český pixarovský animátor Jan Pinkava, po převzetí Disneyho studii byl projekt několikrát zásadně změněn a Pinkavu nahradil Brad Bird, který bodoval Úžasňákovými.

Disney chtěl sledovat linii spíše teenagerské zábavy, kterou nastavil v sedmém pixarovském snímku Auta. Ta sice vydělala velké peníze, ale také se dočkala nejslabších kritik.

Během finálních prací pak prosakovaly zprávy o neukotvenosti snímku a řadě kompromisů. Výsledek naštěstí vyvrací obavy: osmý pixarovský snímek drží vysoce nastavenou laťku po všech směrech.

Nadšené recenze po celém světě doplňují slušné tržby - sice nejslabší od Života brouka z roku 1998, ale pořád dostatečně vysoké, aby se dalo říct, že Pixar opět výrazně posunul vývoj žánru ve smyslu kompaktnosti vize, technické bezchybnosti i scenáristického nadhledu.

Ratatouille
Ratatouille | Foto: Falcon

Pixarovští v čele s Birdem ukázali, jak udržet komerční i umělecký potenciál, aniž se musí snížil ke stále vyprázděnějšímu schématu: dětinské pitvoření a prvoplánovitě roztomilé postavičky pro děti v kontrastu s popkulturními vtípky pro rodiče.

Animovaná krysí dobrodružství jsme sledovali už v aardmanovském snímku Spláchnutej, ale v Ratatouille je sympatický krysí hrdina konfrontován s o dost fotogeničtějším prostředím než špinavé londýnské kanály.

Krysák Remy totiž není obyčejný hlodavec, ale vytříbeným čichem vybavený gourmet, který před shnilými ohryzky a šlupkami od brambor dává přednost těm nejvybranějším francouzským sýrům okořeněným šafránem.

Není divu, že chytne za pačesy možnost vařit v proslulé pařížské restauraci. Činí tak prostřednictvím nešikovného umývače nádobí a později kuchtíka Linguiniho. I díky němu vítězí nejen nad nabubřelým šéfkuchařem, ale i nad svými krysími kořeny a nad slovutným kritikem Antonem Ego.

Kritik Anton Ego z Ratatouille
Kritik Anton Ego z Ratatouille | Foto: Falcon

Postava sucharského recenzenta, který restauraci před lety připravil o dvě michelinovské hvězdičky a způsobil tím smrt někdejšího šéfkuchaře, patří k nejpovedenějším: od rachitické fyziognomie přes roztomilý flashback odhalující kořeny jeho negativismu, který se samozřejmě v  happy endu promění mávnutím proutku. Ale žádné vydírání, celý snímek nebývale inteligentně vypráví i o tak otřepaných věcech, jako je síla přátelství.

Sympatickým rysem pixarovských snímků je i snaha nedělat ze svého hrdiny svatouška. Remyho postavě dodává na plastičnosti, jak se v něm pere gurmetská hrdost s krysí zlodějskou podstatou, nemluvě o realistickém vzhledu.

Trefou do černého je spojení precizní animace s  luxusní restaurací. Nejenže se tak tvůrci šikovně vyhnuli používání křiklavých barev a naladili snímek do uměřenějších odstínů chromové, tmavě modré a hnědé.

Ratatouille
Ratatouille | Foto: Falcon

Vybrané pokrmy v animované verzi vypadají ještě víc k nakousnutí a finální Ratatouille vás možná vyprovokuje, abyste pro sebe tuhle zeleninovou lahůdku objevili.

Navíc v případě Ratatouille se oproti řadě jiných animovaných snímků uváděných do českých kin povedl i dabing. Autoři neváhají použít i odkazy na české reálie (třeba Krysaře Dana Landy), aniž sklouzli ke komunální trapnosti, se kterou se český Shrek svého času označil za Paroubshreka.

A kdyby nestačil kompaktní snímek, jako bonus tvůrcí nabízejí předfilm o nemotorném ufonovi a jeho zkouškách z únosů lidí. Jejich obětí se stane právě kuchtík Linguini, nemotorný loser, který s Remym tvoří dojemný i groteskní pár. 

Na tenhle chaplinovský valér nezapomínají ani při akčních scénách.  A to je důvod, proč se přistihnete, že se pořád usmíváte. Ale nemusíte se za to okřikovat.

Ratatouille, USA 2007. Scénář a režie Brad Bird, hudba Michael Giacchino, v českém znění Martin Písařík, Michal Holan, Tatiana Vilhelmová, Oldřich Vízner a další, režie českého znění Vít Karas. 110 minut, distribuce Falcon.


 

 

Právě se děje

Další zprávy