Praha - Na Kytici přišlo před osmi lety přes šest set tisíc diváků. Za týden zkusí kameraman a režisér F. A. Brabec uspět v kinech s další adaptací české literární klasiky, převedením Máchova Máje.
„Kytice měla v předloze mnohem jasnější příběh a zápletku, Máj příběh téměř nemá. Měl jsem velkou chuť ho natočit, i když jsem dlouho nevěděl jak," vysvětluje Brabec úskalí realizace filmu, který vstoupí do kin příští týden.
Školní četba v Brabcově podání vypráví o vášnivé lásce mezi Vilémem a Jarmilou, které brání Vilémův otec, neb sám s dotyčnou udržuje poměr.
„Táta to dělá s Jarmilou, kluk to dělá taky s Jarmilou, a když to s ní dělá táta, tak zrovna přijde kluk, zezadu ho podřeže a pak teprve zjistí, že to byl jeho táta. Já každému tvrdím, že je to tam napsané," popsal to už autor dřív v jednom rozhovoru.
Na scénáři pracoval stejně jako v případě svého předchozího Krysaře s Ivanou Novákovou, verzí prý bylo ke dvaceti. Atmosféru chtěl podpořit i spoluprácí s neherci.
„Nechtěl jsem profesionální herce, Máj je čistá báseň, říkal jsem si, že herci by to jen kazili. Chtěl jsem někoho nového a čistého, kdo by nebyl poznamenán profesionálními manýry," vysvětluje Brabec obsazení, které vyústilo do angažmá poněkud prkenné milenecké dvojice, Sandry Lehnertové a Matěje Stropnického.
Lehnertová je studentka mezinárodních vztahů z Chomutova a vyhrála konkurz, kterým prošlo celých šest stovek potenciálních Jarmil. Bez profesionálních zkušeností před kamerou absolvovala i řadu nahých scén: „Neuměla jsem si to moc představit, ale pak jsem pochopila, že když se vytvoří příjemná atmosféra, tak to zas tak těžké nebude."
Stropnický, který ztvárnil Viléma, je v reálném životě velmi viditelný politik ze Strany zelených. Reprezentuje radikální křídlo, které často nesouhlasí s předsedou, a možná i jeho "rebelství" mu pomohlo k roli.
„Vilémů jsem měl několik, ale tohle napětí mezi rebelstvím a romantikou měl jen Matěj," vysvětluje volbu hlavního hrdiny režisér.
Brabcova Kytice se stala i oblíbeným školním představením; výchovná složka redukovala výtky některých recenzentů, že klasickou předlohu redukuje na vizuální pábení s atmosférami, jež se místy blíží kýči.
Máj bude kromě ctitelů romantična ideální spíš pro středoškoláky - už kvůli lehce erotickým záběrům na mileneckou dvojici a hudbě, kterou složili úspěšní popaři Support Lesbiens.
Ústřední dvojici sekundují Kryštof Hádek, Juraj Kukura či Jan Tříska jako osudový kat a průvodce příběhem. Na tiskové konferenci ho ovšem zastoupil Jan Přeučil.
V expresivně patetickém monologu přirovnal myšlenkovou podstatu Máje - který vstupuje do kin 21. srpna - k srpnové invazi z roku 1968, olympiádě v Pekingu i gruzínskému konfliktu zároveň.
„Každá víra má svůj svět," servíroval rétor zapáleně do překvapeného publika - krátce předtím, než před Brabcem smekl svůj klobouk, a hned poté, co prozradil, že ho za jeho režijní počin po projekci „hluboce políbil".
F. A. Brabec nezastírá, že s adaptacemi klasiky není u konce. „S mým týmem si docela rozumíme a chtěli bychom udělat něco do třetice," říká a za jedinou překážku označuje nalezení pravé předlohy.
Do kin Máj vstoupí v době, kdy jim kraluje stejně obrazově opulentní Bathory. Na velkofilmu Juraje Jakubiska se Brabec podílel jako bezpochyby talentovaný kameraman, jeho žena Jaroslava Pecharová k němu navrhovala kostýmy.
„Na Bathory jsem byl najat jako profesionál a odvedl tam svou práci. Máj je moje dítě, na kterém jsem strávil spoustu let," vysvětluje vztah k soupeřům o diváky sám Brabec.
„Od Bathory máme časový odstup, takže ji asi nesmeteme - ta se spíš smete sama," dodává producent Máje Miloš Remeň. „Spíš doufáme, že nám udělala dobrý odrazový můstek," naráží na rekordní návštěvnost Jakubiskova počinu v českých kinech.
Soundtrack vyjde samostatně 9. září; předcházet mu bude knižní vydání Máje s fotografiemi z filmu.