Cannes - Festival v Cannes zahájila premiéra snímku Mé borůvkové noci, v němž si debut odbyla popjazzová zpěvačka Norah Jonesová. Mé borůvkové noci jsou zároveň prvním anglicky mluveným snímkem hongkongského režiséra Wong Kar Waie. Ten si uznání vysloužil za romanci Stvořeni pro lásku nebo navazující sci-fi drama 2046.
Ale ani spojení dvou velkých jmen příliš nadšení nevyvolalo: u novinářů, kteří snímek viděli už odpoledne, vyvolal spíš smíšené reakce.
Norah Jonesová tu ztvárnila servírku Elisabeth, které majitel kavárny alias Jude Law prozradí, že ji její přítel podvádí. V reakci se vydává na cestu napříč Amerikou, kde poznává policajta Davida Strathairna, který utápí žal ve whisky, jeho ženu v podání Rachel Weiszové a gamblerku Natalii Portmanovou.
Zaplněnou novinářskou projekci v Palais des Festivals následovala tisková konference a Wong i Jonesová zodpovídali hlavně otázky ohledně svých "poprvé".
Režiséra prý na Norah Jonesové nejdříve zaujal její hlas a krása. "Hlas Norah je pro film jako stvořen - jako dobře naladěný hudební nástroj, který vystihne podstatu příběhu," říká režisér.
Na to zpěvačka zhlédla film Stvořeni pro lásku. A okouzlená Wongem, jehož snímky do té doby neznala, očekávala nabídku na hudbu. Ale přišla nabídka herecká a písně zpěvačky, která před několika lety způsobila senzaci s prvním albem a od té doby prodala 28 milionů desek, paradoxně ve filmu nezazní.
Podílela se ale na volbě hudebního doprovodu a s režisérem vybrali Otise Reddinga a japonského skladatele Shigeru Umebayashiho, který "hrál" na režisérově předchozím filmu 2046. "Hudba nemá žádné hranice," říká režisér. Poslal prý Norah Jonesové fotografie z lokací, které vybral ještě před natáčením, a požádal ji, aby k nim zvolila hudbu. Tu také novináři spolu s vizualitou snímku ocenili nejvíc.
Jonesová ostatně přiznala, že byla zpočátku nervózní z hraní s Judem Lawem, a svou filmovou zkušenost přirovnala k jazzu. Další film prozatím nechystá, čeká ji totiž dlouhé koncertní turné.
Podle novinářů shromážděných v Cannes je dobře, že se vrátí k hudbě. Reakce na její herecký výkon i na celý film nebyly nijak nadšené. Reportér BBC Stephen Robb ve svém blogu z Cannes vypočítává negativní reakce na film, které ho označují za americké klišé.
"Bylo to hodně předvídatelné, v tom to je dost netypický film pro Wong Kar Waie," říká například Sylvia Toh ze singapurského New Press. "Wong zachytil Ameriku dobře, a film se mi líbil i vizuálně - ale Norah Jones působila trochu rozpačitě," dodává.
Sloupkař londýnského Daily Mail Baz Bamingboy jako jeden z mála říká, že se mu film líbil, ale po všech těch letech, co podává zpravodajství z festivalů, je mu jasné, že velká část publika jeho názor nesdílí. "Někteří lidé to dávají Norah Jones pěkně sežrat, ale mně tam přišla rozkošná," dodává.
Jubilejní šedesátý ročník prestižního filmového festivalu zahájil skoro stoletý portugalský režisér Manoel de Oliveira zvoláním "Ať žije film!" Po Norah Jonesové začal filmový maraton, ve kterém o tradiční Zlatou palmu soutěží dalších jedenadvacet snímků.