Praha - Dva nové české snímky se přetahují o pozici jedničky domácího žebříčku. V něčem je to souboj symbolický a při porovnání čísel zatím skoro nerozhodný. .
V Bobulích je vesnice a krajina dějištěm laskavé vyprávěnky o tom, jak dva zlodějíčci díky zlaté Moravěnce dojdou nápravy a zmoudření.
Slámův Venkovský učitel nabízí na první pohled stejně idylickou krajinu jižních Čech, ale pod hladinou klidného rybníka Pančár probublávají temnější vody než v komedii, která podle distributora sází na příjemné letní naladění .
Venkovský učitel držel doteď první místo, je v kinech už dva týdny s celkovým ziskem skoro devět milionů tržeb za 72 298 diváků; za první víkend na něj přišlo 32 604 diváků.
Vinařskou komedii Bobule Tomáše Bařiny vidělo podle Unie filmových distributorů po prvním víkendu skoro totožných 30 402 diváků a utržila tak necelé čtyři miliony korun - což ji vyneslo aktuálně na první příčku.
"Jsme spokojeni, že jsme na prvním místě. Nemohu být ale spokojen, že jsme sundali český film," říká producent Bobulí Adam Dvořák z Bioscopu. Návštěvnosti českých filmů podle něj škodí, že jsou nasazovány do kin tak brzy po sobě.
"Minimální odstup by měl být 14 dnů - pro Bobule i pro Venkovského učitele, jeho producent o tom ale nechtěl ani slyšet," dodává Dvořák.
Producent Venkovského učitele Pavel Strnad ale nesouhlasí, že by chyba je na jeho straně: "Učitele jsme přesunuli na jaro loni v září a dali jsme ho mezi dva filmy Bioscopu, které mezi sebou měly tři týdny. Letos je v distribučním plánu okolo třiceti českých filmů, takže čtrnáctidenní odstup, který jsme se před lety dohodli ctít, je nereálný."
V první dvacítce se drží ještě čtyři další české filmy, i když zaznamenaly jistý pokles. "Filmy v kinech měly teď velký propad tak 40 - 60 procent," říká Dvořák, který je zároveň ředitelem distribuční společnosti Bioscop. Návštěvnosti podle něj nejspíš ubralo hezké počasí.
Bobulovitému Kryštofovi Hádkovi a Venkovskému učiteli Pavlovi Liškovi i tak šlape na paty z pátého místa loupežník Madlafous Miroslava Táborského v Troškově pohádce Nejkrásnější hádanka. Ten má po šesti týdnech v kinech na kontě 150 tisíc diváků a téměř šestnáctimilionové tržby.
Osmé místo pak patří Josefu Somrovi a Davidovi Novotnému, kteří procházejí Michálkovým filmem O rodičích a dětech. Vychodili si už 62 tisíc korun a osm milionů tržeb.
Třinácté místo patří unikátnímu Občanu Havlovi: dosud v českých kinech nejúspěšnější dokument vůbec už vidělo 108 tisíc diváků a vydělal 12 milionů korun.
A na devatenáctém místě pak stojí Václav - po sedmnácti týdnech v kinech ho vidělo už 295 tisíc diváků, kteří tak v kinech nechali 27 milionů korun.
Zahraniční novinky lákají méně, což může být i nijak valnou nabídkou březnových premiér. Třetí místo patří dobré dětské fantasy Kronika rodu Spiderwicků, čtvrté digitálním mamutům z nechtěné parodii 10 000 př. n. l., šesté romantickým 27 šatům a sedmé Let´s dance 2 - taktéž romantice, ale pro rozjuchané hiphopové teenagery.
Na devátém se neochvějně drží Asterix a Olympijské hry, na desáté vyšplhalo po premiéře nekompromisní drama Až na krev a na 11. místo seskočil Jumper. Dvanácté místo patří bratřím Coenům a jejich oscarovému vítězi Tahle země není pro starý.
V žebříčku se nadále drží i Markéta Irglová a Once, kterému patří šestnácté místo, film vidělo v Česku necelých 100 tisíc diváků.
Chodí se i na Febiofest, který drží sedmnácté místo - žebříček Unie filmových distributorů uvádí 1300 diváků a 83 tisíc tržeb. Dvacítku neochvějně brání Rambo do pekla a zpět.