Let´s dance hříšnej tanec na štrýtu,kámo

Irena Hejdová Irena Hejdová
18. 8. 2006 0:00
Recenze - Jak chudý sirotek z ghetta lásku, štěstí a sebevědomí našel. Romantika pro drsné teenagery 21. století.

Hříšný tanec v 80. letech v mizerných kopiích koloval mezi majiteli prvních českých videí. Dnešní rodiče tak rozněžněle vychutnávali první nesmělé krůčky Jennifer Grayové pod zkušeným vedením už tehdy dosti slizkého Patricka Schwayzeho.

Je vlastně s podivem, že ještě nikdo nenatočil nic, co by se Hříšnému tanci podobalo. Až teď přichází teenagerská romance Let´s Dance. A je podobná tak moc, až to pamětníky - pokud se takoví odvážlivci najdou - bude mrzet.

Let´s Dance
Let´s Dance | Foto: SPI

Ano, vystoupení taneční dvojice je zase ohroženo po partnerově indispozici. Baletka Nora si pro absolventské vystoupení na marylandské škole umění "pro bohaté" proto musí najít nového tanečníka.

Naštěstí se blízko poflakuje talentovaný neotesanec, hiphopový floutek Tyler. Žije v neutěšených poměrech v  ghettu a kamarádí se jen s černochy.

Sám černochem asi není jen proto, že v hezkých hollywoodských filmech se smíšené páry pořád moc nenosí (afroamerické publikum tu má ostatně paralelní lovestory).

V prestižní škole si má výtržník Tyler odpracovat pár hodin veřejně prospěšných prací; v noci sem se svými kumpány (z důvodů, které zná jen scenáristka) vtrhl a pocuchal divadelní sál.

Let´s Dance
Let´s Dance | Foto: SPI

Vrstevníkům se vzdorovitý hoch bude líbit: všechno se proti němu spiklo a místo pařby musí tahat mop mezi snoby.

Postupně pochopitelně zjistí, že takoví snobové to vlastně nejsou a že s nimi má hodně společného. Nejvíc samozřejmě s Norou, se kterou se během zkoušek sblíží poté, co její bezcharakterní přítel dostane kopačky.

Ještě zbývá vyřešit jeden iracionální konflikt a společnému štěstí ani nástupu Tylera do téže školy už nic nestojí v cestě.

To vše se děje za doprovodu mainstreamového hip hopu a teenagersky přemoudřelého plkání lehce afektované Nory. Tyler oproti ní působí aspoň autenticky, a to se týká i tanečních čísel, v nichž zastupuje živelnost, zatímco Nora formální klasiku.

Let´s Dance
Let´s Dance | Foto: SPI

Choreografie vůbec patří k tomu lepšímu. Skvělá je hned úvodní scéna, v níž jsou kontrastně sestříhány záběry z baletního sálu a pouličního tance.

Totéž platí o vyvrcholení filmu, absolventském představení Nory a Tylera. Tady vyniká protikladnost obou (tanečních) světů, na jejichž kontrastu film staví ve zbytku mnohem předvídatelněji, tedy spíš dojímavě prostince.

Snímek zacílený na omladinu, která pod drsnými hiphopovými gesty ukrývá srdce romantiků, se sune podle klasického modelového schématu bez sebemenší invence.

Let´s Dance
Let´s Dance | Foto: SPI

Nemluvě o zoufalých figurách typu chápající učitelky nebo scenáristických naschválech typu "teď by se hodila scéna, ve které se pohádají a na čas rozejdou" a smrti malého dítěte v závěru ("ať to má větší hloubku").

Ale na teenagery to zase očividně zabírá. Let´s Dance se po americkém startu 11. srpna vyhoupl na druhou příčku návštěvnosti se ziskem přes 21 milionů dolarů. 

Ostatní se spíš dojmou stejně milou pitomostí Hříšného tance i vlastního mládí. Kýč musí mít každá generace svůj.   

Let´s Dance (Step Up), USA 2006. Scénář Duane Adler, Melissa Rosenbergová, kamera Michael Seresin, režie Anne Fletcherová, hudba Aaron Zigman, hrají Channing Tatum, Jenna Dewanová, Rachel Griffithsová, Drew Sidorová. 100 minut, distribuce SPI.

 

Právě se děje

Další zprávy