Krvavá hraběnka porazila v kinech i Indianu Jonese

Irena Hejdová Irena Hejdová
14. 7. 2008 17:35
Film Juraje Jakubiska láme divácké rekordy
Bathory: Deana Jakubisková a Anna Friel
Bathory: Deana Jakubisková a Anna Friel | Foto: Jakubisko Film/Larry Horricks

Praha - V letošním roce neuvěřitelných 77512 diváků má na kontě po prvním víkendu ve zdejších kinech Jakubiskova Bathory.

Navzdory smíšeným recenzím, které kritizovaly rozvleklost či nezdařené postsynchrony, tak už má film o legendární Čachtické paní z Česka na kontě skoro deset milionů korun.

Snímek si světovou premiéru odbyl před týdnem na karlovarském festivalu, do distribuce vstoupil 10. července. A výsledky ho - co do zisku za první víkend - řadí na první místo návštěvnosti českých kin za letošní rok.

Hřebejkova komedie U mě dobrý, vinařské Bobule či Slámův Venkovský učitel nasbíraly o prvních víkendech kolem 30 tisíc diváků, stejně jako zahraniční trháky typu filmu Letopisy Narnie: Princ Kaspian.

Bathory porazila i dosavadního letošního rekordmana a zároveň vůbec nejočekávanější americký film tohoto roku, Indianu Jonese a království křišťálové lebky - čtvrté dobrodružství slavného archeologa přilákalo koncem května za první víkend 61 tisíc diváků a utržilo díky nim 8,3 milionu korun.

Mezi českými filmy dosud vedla Taková normální rodinka se ziskem z prvního víkendu kolem 40 tisíc korun. Bathory porazila všechny ostatní filmy tohoto roku, neohroženy ale zůstávají rekordy let předchozích.

Nejúspěšnější domácí film, Svěrákovy Vratné lahve, vidělo loni o prvním víkendu 107 tisíc. A na vůbec nejúspěšnější počin, třetího Pána prstenů s podtitulem Návrat krále, v roce 2004 přišlo o premiérovém víkendu 149 095 občanů Česka.

"Z úspěšného startu Bathory jsme opravdu nadšení. Juraj Jakubisko s manželkou Deanou Jakubiskovou-Horváthovou se filmu věnovali několik let, a to se jim vyplatilo. Na výsledku je poctivé úsilí tvůrců bezpochyby znát a diváci ho dokáží ocenit," vzkazuje Markéta Zahradníková z JakubiskoFilmu.

Příští týdny nicméně ukáží, nakolik filmu marketingově pomohl start na sledovaném karlovarském festivalu a zájem médií, který se mohl opřít o nezpochybnitelnou velkolepost a náklady projektu. Na druhé straně totiž stojí recenze připomínající přílišnou žánrovou rozkmitanost, rozbujelost děje i ploché dialogy, ve kterých se někdejší "Fellini Východu" přes opuletní obrazy ztrácí.

Další čtyři místa už ovládl Hollywood. Druhé místo patří Hancockovi s Willem Smithem, třetí animované Kung Fu Pandě, čtvrté Letopisům Narnie: Princi Kaspianovi a páté akčnímu Wanted.

Náporu krvavé hraběnky neodolaly ani české filmy, i když se drží, co jim síly stačí. Šesté místo patří komedii František je děvkař debutujícího Jana Prušinovského, desátá je Hřebejkova mariášová komedie U mě dobrý a šestnácté Bobule.

Na sedmnáctém místě je s čerstvým čestným uznáním z Varů Petr Zelenka s Karamazovými, na osmnáctém místě Venkovský učitel a na devatenáctém Taková normální rodinka.

Bathory vstoupila do kin i na Slovensku, u nás měl film 34 a u východních sousedů 13 kopií. A pokud se výsledky z obou zemí sečtou, má už 112 593 diváků a celkové tržby za premiérový víkend se vyšplhaly na 13 389 437 korun.

"Bathory měla nejúspěšnější start domácího filmu na Slovensku, což považujeme za velký česko-slovenský úspěch.," říká Aleš Danielis, ředitel distribuce ve společnosti Bontonfilm s tím, že v historii Bathory překonaly v součtu obou zemí jen zmíněné Vratné lahve.

Bathory se ale netají tím, že míří dál za hranice. Producentka Deána Horváthová v on-line rozhoru na Aktuálně.cz s nadázkou řekla, že film chtějí distribuovat do všech zemí, a vyjádřila přesvědčení, že jejich velkolepě natočená historie může uspět i v Americe.

 

Právě se děje

Další zprávy