Berlín - Francouzská herečka a režisérka Julie Delpyová na Berlinale přivezla svou interpretaci známé legendy o maďarské krvavé hraběnce. S filmem The Countess (Hraběnka), jenž vznikl v koprodukci Francie a Německa, doplnila řadu těch, kteří se Alžbětou Báthoryovou nechali inspirovat.
Naposledy před Delpyovou se o to pokusil slovenský, v Praze usazený filmař Juraj Jakubisko, jehož ambiciózní snímek Bathory vidělo loni přes 900 tisíc českých diváků, a režisérova manželka, producentka Deána Horváthová, by ho ráda prodala do kin celého světa.
Čtěte také: Woody Allen v sukních natočil 2 dny v Paříži Češi loni nejvíc chodili na Bathory a ABBU |
Distributoři teď mají na výběr. Na rozdíl od Jakubiska, který divákům ve svém vysokorozpočtovém koprodukčním filmu naservíroval hraběnku jako oběť intrik na pozadí válečných bitev, herečka a režisérka vidí Alžbětu poněkud jinak - jako osobní příběh. Podle ní je Bathory především žena, která se bojí stárnutí a umírání.
O to víc, že se po smrti manžela vášnivě zamiluje do výrazně mladšího Istvána Thurza. Aby si udržela mládí, zajistila věčnou krásu a umlčela tak milencova otce, který syna donutí vztah se starší ženou ukončit, neváhá ve své posedlosti přistoupit k poněkud krvelačným prostředkům. Podlehne přesvědčení, že právě koupele v krvi panen jsou tím pravým řešením. Svými činy ale jen hraje do karet nepřátelům, kteří zosnovali konspirační plán.
Julie Delpyová ve snímku, jehož rozpočet nepřekročil 7 milionů dolarů (Jakubisko na svůj historický spektákl potřeboval dvojnásobnou částku), líčí šlechtičnu především jako oběť vlastních vášní a hlubokého milostného zklamání.
Podle svých slov se nicméně chtěla vyhnout prvkům, které jsou s krvavou hraběnku tradičně spojovány, také přirovnání k hororu se vyhýbá. „O tomto příběhu jsem slyšela už před dlouhým časem, mám ráda báje o posedlosti věčnou krásou. Chtěla jsem ho ovšem vylíčit více jako řeckou tragédii s láskou, vášní, zkázou a zradou než jako horor, jak je ta legenda nejčastěji prezentována."
The Countess - teaser
Devětatřicetiletá režisérka a herečka tvrdí, že se film z určité části věnuje i otázce feminismu: „Připustit, že ženy mohou mít temnou stranu, je cesta k uznání toho, že jsme si rovni. Je to otázka individuality, nikoli pohlaví. Na jednu stranu je to feministické, ale zase to popírá dávnou feministickou představu, že ženy jsou skvělé a muži špatní."
Delpyová v osudu šlechtičny vidí i paralely se současnou společností. „Mocní lidé se dnes cítí podobně ohrožení. Podívejte se do zábavního průmyslu, samé plastické operace. Někteří lidé mají stále strach ze ztráty mládí a krásy, spojují si to se ztrátou moci. Myslím si, že se bojíme stárnutí také proto, že si ho spojujeme se smrtí - ano, i já trpím takovým strachem," řekla na tiskové konferenci novinářům.
Na scénáři pracovala sedm let. Sama také ve snímku ztvárňuje hlavní postavu, jejím partnerem Istvánem Thurzem je známý německý herec Daniel Brühl (Good Bye Lenin!, Občanská výchova). Jako Thurzo starší se v obsazení objevila hollywoodská hvězda William Hurt (u Jakubiska se s touto postavou vypořádal Karel Roden) a hraběnčinu důvěrnici Annu Darvulii ztvárňuje Rumunka Anamaria Marinca.