Praha - Vzápětí poté, co kuřimská kauza ustoupila z titulních stránek novin, přichází film, který se vrací k událostem kolem dvojjediné bytosti Aničky Mauerové a Barbory Škrlové.
Téměř hodinový snímek Dobrodružství Anny Barbory - Mezihra natočil dokumentarista Vít Janeček a na plzeňském festivalu Finále nyní soutěží s dalšími dokumenty o Zlatého ledňáčka.
Film je (jediným střihem přerušeným) záznamem jednoho nočního setkání u kuchyňského stolu. Před Janečkovýma očima (a kamerou) v květnu 2007 jeho kamarád, novinář Jakub Patočka, své přítelkyni Kateřině oznamuje, že se právě dozvěděl, že Anička Mauerová neexistuje, že je jen jménem pro Barboru Škrlovou.
Patočka byl jako blízký přítel rodiny Mauerových v té době ve středu zájmu novinářů. Šokovaná přítelkyně v lehké opilosti přijímá informaci jako lehce surreálnou, postupně jí ale začnou docházet souvislosti spletitého případu.
Podobá se v té chvíli české veřejnosti, která stejně jako ona tápala a stále tápe ve všech zákrutách příběhu o rodinách Mauerových a Škrlových, o hnutí grálu, norských spojencích, týrání dětí a brněnském Klokánku; ředitelka Fondu ohrožených dětí Marie Vodičková se ovšem od Patočky ve filmu nedočká příliš kladného hodnocení.
Patočka ve filmu sebekriticky přiznává, že se mýlil, když před novináři i úřady hájil názor, že se opravdu setkal s třináctiletou dívkou Aničkou.
Zároveň s vědomím pozorovatele Janečka své selhání analyzuje, ale pro změnu přitom podléhá - ať už s ohledem na kameru nebo bez - značně romantickému pohledu na případ. Jeho společnice zůstává lehce udivenou, i když ve svých argumentech racionálnější oponentkou.
Janečkova kamera jen zaznamenává dialog, který nepostrádá zajímavost. Do příběhu nevnáší mnoho nového, je jen záznamem dílčího okamžiku v příběhu, který se od natáčení posunul dalším, znovu naprosto nepředvídatelným směrem.
Přesto ho lze vnímat jako zajímavý příspěvek k debatě nad kuřimským případem, ale i k mediální realitě a jejímu vlivu; stejně jako k tomu, jak přítomnost objektivu mění chování lidí před ním.
Film byl v pracovní verzi k vidění už na jihlavském festivalu, uveden byl i v rámci festivalu Jeden svět.
Dokument Dobrodružství Anny Barbory - Mezihra se teď na Finále utkává mimo jiné se snímky Domov Margarety Hruzy, Zikovým Janem Saudkem, Ztracenou dovolenou Lucie Králové, Sedláčkovým Milošem Zemanem, Procházkovým Papírovým atentátem či s časosběrným Občanem Havlem a vítězem loňského jihlavského festivalu, snímkem Poustevna, das ist Paradies.
Ke stažení je Janečkův snímek také na stránkách dokumentárního portálu Doc Air.