Los Angeles - Při vyhledávání nové americké parodie Tropická bouře (Tropic Thunder) člověk může narazit na nebývalé množství stránek, které rozšiřují humornost celého projektu daleko za hranice samotného filmu.
Objevíme například stránky o fiktivních hereckých hvězdách Tuggu Speedmanovi, Kirku Lazarovi a Jeffu Portnoyovi či rapperovi Alpa-Chinovi, přestože je ve skutečnosti hrají Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black a Bradon T. Jackson. Postava jménem Kevin Sandusky, kterou hraje Jay Baruchel, má alespoň profil na MySpace.
Tugg Speedman není černobílý
Existuje rovněž falešný dokument o natáčení filmu Rain of Maddnes (Déšť šílenství) - který se v tropické bouři "natáčí" A byl k zakoupení v polovině července na iTunes. Dokument paroduje slavný film o filmu Apokalypsa F F. Coppoly, nazvaný Heart of Darkness: A Filmmaker´s Apokalypse. Rain of Madness bude později k dispozici na DVD Tropické bouře.
Na stránce Tugga Speedmana se například dozvíme, že je židovského původu, na střední byl mužská mažoretka, jeho břicho má 24 svalových políček a ve filmu začínal u hongkongské produkce jako pobočník Jackieho Chana v akční komedii Šestý sensei.
Poté, co se dal v době depresí na spirituální cestu a předávkoval se halucinogenním čajem, jenž mu způsoboval nezvladatelné bolesti vlasů, se po nějaké době stal skutečnou hollywoodskou akční superstar v sérii Scorcher o muži, který (šestkrát!) zachrání planetu, když se přestane otáčet zemské jádro.
Tugg Speedman věnuje na homepagi fanouškům vzkaz, že chce, aby jeho stránka byla něco jako „elektronický obývák a místo, kde můžeme všichni mluvit, konverzovat a diskutovat o věcech, které mě zajímají." Jednou z nich je i jeho charitativní organizace věnovaná záchraně ohrožených pand. Hlavní heslo charitativní stránky zní: „Jejich přežití není tak černobílé."
Dokonalý jižanský rasista
Kirk Lazarus zase na svých osobních stránkách prezentuje všechna svá ocenění, Oscary, ceny z festivalu v „Caans" a také sošky Plačící opice z asijského festivalu.
V biografii je důkladně vylíčeno jeho nelehké dětství a mládí, kdy jej v Austrálii vychovávala jeho sestra, napůl Aboriginka, vystřídal mnohá dělnická povolání (např. řidiče náklaďáku či zaměstnance v továrně na hřebíky a připínáčky) a absolvoval pobyt v nápravných zařízeních a krátkou epizodu v pornoprůmyslu.
Lazarus je dnes otcem jedenácti dětí s jedenácti různými ženami a mistrem v převtělování do povahově zcela odlišných rolí, které působí na publikum magickou přesvědčivostí. Kvůli filmu Back of the Bus, kde hrál jižanského rasistu, dokonce v Americe nakrátko zavládla nová vlna agrese proti černochům a dílo musel speciálně projednávat americký Kongres.
Pro lepší pochopení psychologie Neila Armstronga, kterého ztvárnil v biografickém snímku Moonshot, se Lazarus dokonce nechal vyslat raketou na orbitální stanici Mir.
Kvůli snímku Červená lucerna 2, kde stanul po boku čínské herečky Gong Li, strávil osm měsíců v čínské textilní továrně. Pro jeho výkon ve filmu Kdybys mohl vidět, co slyším, kde ztělesnil ohluchlého nacistu, který se zamiluje do židovky, jež ho učí znakovou řeč, nalezla kritika pouze oslavný výkřik „Triumf ducha!"
A tak by se dalo pokračovat i s dalšími představiteli Tropické bouře. Za zmínku stojí přinejmenším ještě nápoj Booty Sweat (v českých titulcích přeloženo jako „řitní maz"), který propaguje rapperská hvězda Alpa-Chino, na jehož stránkách naleznete přinejmenším ještě videoklip věnovaný lásce malým dětem. Nápoj Booty Sweet bude, mimo jiné, skutečně uveden do prodeje, ale až po stažení snímku z kin.
Tropická bouře odkazů a souvislostí
Příklad Tropické bouře, která má i své oficiální, demystifikační stránky, ukazuje, že při propagaci nových děl slouží internet jako stále účinnější a zároveň záludnější prostředek.
Zatímco od ostatních médií se očekává serióznost, internet staví své působení na menší oficialitě a objektivitě. Proto je také možné hrát s uživateli spíše hru na informování, něž jim přinášet pouhé „nudné zprávy", které nepodněcují k žádné aktivitě.
Nápaditější jsou v tomto ohledu sice stále hudebníci, protože ti v současné době svádějí zákopovou válku s vydavateli a snaží se svou hudbu dostat k posluchačům bezprostředně. Zveřejňují svá alba rovnou na internetu a nechávají je ke stažení zadarmo nebo za drobný poplatek.
Vrcholu zřejmě dosáhl Trent Reznor a jeho kapela Nine Inch Nails, který - kromě výše uvedených strategií - nechal od svého poslední alba Year Zero, jež vyšlo u velkého vydavatelství, předem na několika amerických veřejných záchodcích „náhodně zapomenuté" USB flash disky s celou nahrávkou.
Samo koncepční album kolem sebe ještě snová síť odkazů, které mají varovat před všeobecným špiclováním ve věku po 11. září. Výsledkem může být až cosi jako nový pokus o gesamstkunstwerk, jehož pojivem je právě internet.
I Tropická bouře má nakročeno k vytvoření celého vesmíru odkazů a souvislostí . Ale častěji jde spíš o nápadité upoutání pozornosti a zábavu pro surfující fanoušky - jako byly v seriálu Ztracení stránky kapely Driveshaft, ve které hrál hrdina Charlie.
Mimořádně vypracovanou marketingovou strategii měl snímek Cloverfield, u nás uvedený pod názvem Monstrum. Ten přímo spoléhá na fenomén „virálního videa" - tedy nahrávky, kterou si zadarmo mezi sebou vyměňují sami uživatelé, s tím, že jde o „zajímavou" věc, aniž by jej považovali za otravnou reklamu.
Video ke Cloverfieldu vůbec nevyhlíželo jako klasický trailer do kin, ale jako amatérská nahrávka teroristického útoku na New York.
Z poslední doby se o vytvoření přesvědčivé alternativní reality pokusil batmanovský velkofilm Temný rytíř, který šířil po internetu odkazy na stránky, jež „hackoval" padouch Joker. Město Gotham přitom na síti mělo vlastní noviny, policejní stanici či rozjetou politickou starostovskou kampaň.
Vytrhávání z kontextu
Tropická bouře si kvůli internetovým legráckám vysloužila už i veřejné protesty. Z osobní stránky Tugga Speedmana totiž vedl odkaz na jeden z jeho filmů, Simple Jack (Prosťáček Jack), který vyprávěl o mentálně retardovaném chlapci vyrůstajícím na venkovské farmě.
Skupinka aktivistů před studiem DreamWorks požadovala stažení dotyčných stránek a bojkot Tropické bouře, protože „uráží mentálně postižené" a přispívá k tomu, že slovo retardovaný má negativní konotace. Protesty byly navázány těsně na pořádání Paralympijských her.
Zástupci studia DreamWorks protesty sice odmítli jako „vytrhávání z kontextu", ale stránky s filmem Simple Jack z celosvětové sítě zmizely. Jeden ze scenáristů Etan Cohen se ovšem nechal slyšet, že film si neutahuje z handicapovaných lidí, ale z herců, kteří se na nich chtějí přiživovat. Čímž mířil hlavně na Rain Mana a Forresta Gumpa.