Praha - Ještě v roce 2007 se Ridley Scott k takovému nápadu stavěl více než pohrdavě. „Sci-fi je stejně mrtvý žánr jako westerny. Není v něm nic originálního. Všechno jsme už viděli."
Rozptyloval tímhle postojem tehdy ještě plané naděje fanoušků, že by se mohl od spíše průměrných filmů minulé dekády vrátit k žánru, který z něj udělal v očích cinefilů legendu. Jenže už o dva roky později bylo všechno jinak.
Do projektu, o němž se studio Fox nemohlo shodnout, zda by měl být prequelem Vetřelce nebo rebootem celé série, se snažil zlanařit partnera své dcery Carla Erika Rinsche, ale producenti dali Scottovi jasně najevo, že do filmu půjdou jen v tom případě, když na režisérské stoličce bude cedule s nápisem Ridley Scott. Dnes čtyřiasedmdesátiletý veterán na nabídku nakonec kývl.
Na čem se shodne NASA s Vatikánem
Někdy na sklonku roku 2009 se Ridley Scott setkal v budově své produkční společnosti se scenáristou Jimem Spaithsem a nadhodil mu ideu prequelu slavného sci-fi. Mladý autor podepsaný pod jediným filmem, podprůměrnou Černou hodinou, ze sebe začal chrlit nápady, které utvářely zcela novou mytologii, načrtl prý postavy, které se nakonec objevují ve filmu, a Scotta zaujal hlavně tím, že přišel na pojítko, kterým lze historii vetřelčí rasy spojit s příběhem lidstva jako takovým.
„Ten film bude opravdu hodně drsný a hnusný," řekl v září 2010 deníku Independent. „Mluvíme o Bozích a stvořitelích. Stvořitelích vesmíru. Byli vetřelci stvoření jako nějaký druh biologické zbraně?" naznačil téma filmu Scott.
Zdálo se, že vše půjde už ráz na ráz, ale Scott měl stále pochyby o podobě scénáře, a tak jej kurýrem nechal přivézt scenáristovi Damonu Lindelofovi, jednomu z duchovních otců oblíbené televizní série Ztraceni. Lindelof si během hodiny scénář přečetl a Scottovi pak vzkázal, že se mu zdá docela dobrý, ale že je příliš svázán se zákonitostmi původní ságy a soustředí se příliš na takové věci jako je popis životního cyklu vetřelců. Skutečný prequel by se podle něj měl sice odrážet od událostí známých z původního filmu, ale měl by vyprávět o něčem zcela jiném, představit nové postavy a nová témata.
Lindelof se pustil se Scottem do přepracovávání a natěšení fanoušci se ze zřídkavých zmínek v médiích dozvídali, že scénář se od akce a hororu údajně posunul někam do filozofického hájemství Blade Runnera. Tato velkohubá srovnání vzbuzovala jak velká očekávání, tak obavu, že se autoři pouze chvástají.
Druhá možnost začala být stále více pravděpodobnější, když vyšlo najevo, že si tvůrci jako svého ideového guru vybrali švýcarského šarlatána Ericha von Dänikena, autora Vzpomínek na budoucnost a mnoha dalších knih, snažících se dokázat, že historii lidstva významně ovlivnili návštěvníci z vesmíru. „NASA i Vatikán tvrdí, že je téměř matematicky nemožné, abychom se dostali tam, kde jsme, aniž by nám k tomu někdo cestou nepomohl," vyjádřil se v červnu 2011. To už bylo natáčení v plném proudu.
Dřívější start kvůli fotbalovému Euru
Filmaři začali svou více než půlroční pouť v ateliérech Shepperton Studios v Anglii, v červenci se na dva týdny přestěhovali na Island, kde na úpatí aktivní sopky Hekly točili záběry zachycující „počátek času", stejně jako exteriéry vetřelčí planety. Původně tvůrci pro tuto část natáčení zvažovali prostředí vyprahlé výhně Maroka, ale kvůli nejasnému vývoji arabských revolucí sáhli po jistější variantě lokace. Z chladného severu se štáb na závěr na tři měsíce přestěhoval do Španělska.
Rozsáhlá marketingová invaze odstartovala 21. července na Comic-Conu v San Diegu, kde Charlize Theron a Damon Lindehof a na dálku přes satelit také Ridley Scott a Noomi Rapace představili první fotky z natáčení. Rozjela se jedna z nejmasivnějších hollywoodských kampaní poslední doby, využívající obrovské popularity vetřelčí ságy a s tím spjatých diváckých očekávání v sérii virálních videí.
Čtěte také
Prometheus objevil zcela nový druh lži
Film odstartoval už 30. května v patnácti zemích včetně Velké Británie (distributoři se ke včasnějšímu startu rozhodli kvůli začátku fotbalového mistrovství Evropy). Přesto v Anglii bylo už v předprodeji prodáno vstupenek za milion liber.
Na globální komerční vyhlídky ambiciozního sci-fi si budeme muset počkat na začátek příštího týdne, kdy se zveřejní statistiky z otevíracího víkendu ve Spojených státech a ve většině ostatních zemí. Přesto už se autoři nevyhýbají myšlenkám na pokračování.
Ve filmu podle prvních diváckých reakcí a recenzí zanechali dost motivů otevřených a nevyjasněných (což mnozí sarkasticky přičítají Lindelofově údajné neschopnosti vystavět logicky konzistentní příběh).
Jedna věc je jasná: pokud se Prometheovi bude komerčně dařit a producenti dají peníze na sequel, bude se odchylovat ještě více od fikčního světa vetřelčí ságy a zbaví se tak snad břemene marného srovnání s nepřekonatelnými prvními dvěma díly původní série.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zhlédněte filmové novinky.