Gadžo, rudý gentleman míří do kin

Tomáš Končinský
12. 4. 2006 13:40
Recenze - Indiánský Romeo a romská Julie z Prachatic vstupují do kin se sloganem Komu vadí láska?
foto z filmu Indián a sestřička
foto z filmu Indián a sestřička | Foto: Aktuálně.cz

Indián a sestřička, milostný příběh pětadvacetiletého dělníka Františka a o tři roky mladší zdravotní sestry Marie, se dotýká "ožehavých" otázek národnostních menšin a xenofobie, ale neřeší je křečovitými moralitami ani srdcervoucími scénami. Neřeší je totiž vůbec. Jen je zachycuje.

František pracuje na pile, bydlí na statku s rodiči a jeho životní zálibou je praktické studium severoamerických indiánů. V místní komunitě "bílých indiánů" - kteří napodobují a zkoumají život původních obyvatel Severní Ameriky - má dost prostoru na seberealizaci a také všechny kamarády.

foto z filmu Indián a sestřička
foto z filmu Indián a sestřička | Foto: Aktuálně.cz

Když na pálení čarodějnic potká krásnou Marii, střetává se náhle s další, podobně uzavřenou komunitou -  její rodinou. Marie je přitom moderní romská dívka, jejíž život je pevně nasměrován prací v nemocnici a zasnoubením s romským podnikatelem Martinem. Přesto si s Františkem začne románek, který nemůže dobře skončit. Jejímu bratru Tiborovi se flirtování s bílým rudochem vůbec nelíbí a  vykope válečnou sekyru...

Pro režiséra Dana Wlodarczyka, absolventa dokumentu na FAMU, je film celovečerním debutem; spolu se scenáristou Janem Stehlíkem (spolupracoval s Petrem Vachlerem na filmu Doblba) vytvořili dílo založené právě na pozoruhodném kontrastu dvou menšin.

Indián a sestřička
Indián a sestřička | Foto: Bontonfilm

Tedy umělého uskupení českých indiánů, toužících se úmyslně vyčlenit z majoritní společnosti, a skupiny českých Romů, snažících se naopak o přirozené začlenění. Ústřední milenecký pár z obou břehů pak obstarává konfrontace těchto minorit s "realitou v Čechách".

Sice tu vystupují i schematické postavy jako Františkův militantní a xenofobní strýc Jiří či Mariin násilnický bratr, který je doma na podmínce. Ale naštěstí nesměřují vyprávění do protirasistického pamfletu ani mu neubírají na věrohodnosti. Rasová problematika tu také není to jediné a nejdůležitější. Tím zůstává milostné dobrodružství, které už od Shakespeara nemůže mít idylický konec.

Indián a sestřička
Indián a sestřička | Foto: Bontonfilm

To na druhé straně neznamená, že se Romové a rudokožci scvrkli na pouhou kulisu. I když zejména z české indiánské komunity by šlo vytěžit víc. Čeští Huróni a Kiowové občas působí víc jako neokoukaná kuriozita, zato romské společenství je zkoumáno aspoň o něco důkladněji, přitom bez většiny známých stereotypů.

To podporuje i důraz na autenticitu  a realismus prostředí i postav. Film je snímán velmi "dokumentární" kamerou, ostatně režisér se hlásí k cinema veritée i k Dogmatu 95. Jeho snímek ale není formálně tak provokativní a pronikavý jako většina děl vzniklých pod touto hlavičkou. Je spíše civilní a především přirozený jako málokterý z českých filmů z poslední doby.

K této atmosféře jistě přispělo i to, že polovinu obsazení tvoří romští neherci a druhou polovinu tváře, které jsme zatím v mnoha filmech neviděli. Úmysl neobsazovat slavná či přímo "profláknutá" jména se vyplatil i u hlavních hrdinů: herec Tomáš Masopust tvoří sympatickou dvojici s neherečkou Denisou Demeterovou, jež stála před kamerou vůbec poprvé.

Zajímavé téma, citlivé zpracování i příjemně nenásilný způsob vyprávění řadí film rozhodně mezi povedenější letošní premiéry.

Indián a sestřička, ČR 2006 . Režie Dan Wlodarczyk, scénář Jan Stehlík, hrají Tomáš Masopust, Denisa Demeterová, Petr Lněnička, Tatiana Pauhofová. 100 minut, distribuce Bontonfilm.

 

Právě se děje

Další zprávy