Filozofický horor Jana Švankmajera Šílení, zombie horor Země mrtvých George Romera a akční drama Tajemný let s Jodie Fosterovou v hlavní roli - tyto filmy různým způsobem na plátně využívají napětí a evokují strach. Každý divák už si může vybrat, kterému strachu dát přednost - zda se nechat atakovat přízemním strachem ze živých mrtvých, psychologickým strachem ze záhady ztraceného dítěte, či filozofickým strachem o současnou společnost a míru její svobody.
Tajemný let
Americké akční drama Tajemný let má zajímavou zápletku, nikoliv nepodobnou filmu klasika Alfreda Hitchcocka Zmizení staré dámy. Na palubě letadla z Berlína do New Yorku tu cestuje Kyle Pratt (Jodie Fosterová) se svou šestiletou dcerou, která se v rozlehlých prostorách moderního Boeingu 474 náhle ztratí. Většina lidí na palubě si ale myslí, že Kyleina dcera nikdy na palubě ani nebyla, že Kyle si její zmizení vymyslela. O Kyleině dceři nejsou na palubě letadla žádné záznamy. Nakonec i sama Kyle začne pochybovat, jestli s ní její dcera v letadle vůbec kdy byla.
Země mrtvých
Zombie horor Země mrtvých je dílem klasika tohoto žánru George Romera (Noc oživlých mrtvol). V jeho novém filmu jsou zombie běžnými obyvateli země, před kterými se lidé snaží ubránit všemi způsoby, především opevněním svých měst. Konflikty mezi lidmi ve městě ale stupňují krom blížícího se nebezpečí také třídní rozdíly. Zombie jsou současně čím dál rafinovanější (a hladovější) a jejich střet s vystrašenými lidmi je tedy neodvratný. Výmluvná je věta z tiskových materiálů k filmu: "Živí umírají hrůzou a mrtví ožívají vzrušením."
Předešlé dva filmy jsou ničím nepřekvapující, oblíbenou klasikou současné české filmové nabídky. Nový film Šílení Jana Švankmajera je oproti tomu výsostným dílem, jakých se v české distribuci (a navíc od českých tvůrců) mnoho nevyskytuje. Vypráví příběh o starém Markýzi a jeho mladém chráněnci Berlotovi, který se stává chovancem blázince ovládaného právě Markýzem a jeho spřízněnci. Šílení jsou alegorickým příběhem o naší současnosti i nedávné minulosti, o omezenosti absolutní svobody i o neomezenosti tvůrčí svobody Jana Švankmajera. Film, který lze jen doporučit.