Symbol amerického vlastenectví, dnes už ikonografickou fotografii Joe Rosenthala, na které šest vojáků pozvedá vlajku Spojených států na vrchol Suribachi na ostrově Iwo Jima, proměnil herec a režisér Eastwood do filmového příběhu.
Snímek Flags Of Our Fathers (Vlajky našich otců) natáčený na Islandu má dnes za oceánem světovou premiéru. Na konci měsíce přijde do kin ve Francii a v Japonsku, poté do dalších evropských zemí.
Vznikl podle knižní vzpomínky Jamese Bradleyho, syna jednoho z vojáků na snímku.
"Každý ví, co je na fotografii, ale málokdo zná skutečný příběh lidí, kteří jsou na ní zachyceni," říká Bradley. Jeho otec přezdívaný Doc zemřel v roce 1994 a o válce prý nikdy nemluvil.
"Sám sebe neviděl jako hrdinu, za ně považoval ty, kteří se z války nevrátili," dodává. Až po otcově smrti syn pátral, co prožil v těžkých bojích v Tichomoří, a napsal knihu, která se stala bestsellerem.
Už teď se o Flags Of Our Fathers říká, že má jasnou nominaci na Oscara; jestli ho prý rovnou nevyhraje. Ještě před premiérou je řazen do první válečné ligy kupříkladu ke snímku Zachraňte vojína Ryana režiséra Stevena Spielberga, který ostatně Eastwoodův film produkoval.
Bradleyho kniha se soustředí na příběh tří vojáků z fotografie, kteří se z Iwo Jimy vrátili zpátky: Indián Ira Hayes zemřel jako alkoholik a Rene Gagnon žil v ústraní, hned jak zmizela jeho sláva.
Bitevní scény filmu jsou kolorovány do šedých tónů, a získávají tak na expresivitě. Podobně bezútěšné je zobrazení návratu domů, kam se vyčerpaní vojáci vrátili - a díky oné fotografii se hned stali nástrojem válečné propagandy.
"Ve většině válečných filmů, na kterých jsem vyrostl, byli jen dobří a špatní. Ale život takový není, ani válka ne," říká šestasedmdesátiletý Eastwood, "proto ani můj film není o vítězství a porážce. Ukazuje, jaký dopad má válka na lidi a hlavně na ty, kteří přišli o život dřív, než měli."
Snahou jeho filmu je prý vyvolat diskusi o hrdinství a o tom, kdo je skutečná osobnost. Sám Eastwood, který se z kovboje spaghetti westernů a Drsného Harryho stal oscarovým režisérem, tuto otázku řeší: "Hrál jsem v mnoha akčních filmech, ale teď vím, že je zapotřebí se věnovat daleko důležitějším věcem, než jsou smyšlené postavy," přiznává herec a režisér.
Jeho poslední dva filmy Tajemná řeka a Million Dollar Baby se věnovaly právu na odplatu a sexuálnímu zneužití. Million Dollar Baby mělo velký úspěch u Americké filmové akademie: Oscar získal jako nejlepší film, za nejlepší režii právě pro Eastwooda, oceněni byli i herci Hilary Swanková a Morgan Freeman.
Svým novým snímkem prý nechce Eastwood jako přívrženec Republikánů nijak komentovat válku v Iráku, ale podle lidí z jeho okolí ho ztráty mladých Američanů velmi mrzí.
Už teď je jasné, jaký bude jeho další film. Druhá světová válka a hlavně bitvy s Japonci mu učarovaly tak, že natočí dvojče Flags Of Our Fathers: jeho Letters From Iwo Jima (Dopisy z Iwo Jimy ) budou o bitvě o tento ostrov vyprávět z pohledu Japonců. Do kin mají přijít počátkem příštího roku.
"Válka je přinejlepším zbytečné vojenské cvičení," uzavírá Eastwood. "Nevypovídá o lidstvu nic dobrého, že války pořád pokračují, ale na druhou stranu jsou tu už od počátku - a já nevím proč."