DVD - Kariéra režiséra Guye Ritchieho byla fantasticky rozjetá. S celovečerní prvotinou Sbal prachy a vypadni si podmanil britské ostrovy a hravá gangsterka záhy zdomácněla i ve světě. O tři roky později natočil víceméně totéž, jen ve větším (a lepším) měřítku. I Podfu(c)k se stal hitem a okamžitou klasikou. Ritchie měl skvěle našlápnuto; jenže pak se oženil s Madonnou...
A přestalo se dařit. Do romantické komedie Trosečníci z pochopitelných důvodů obsadil novomanželku, což bývá, jak známo, konec každého dobrého režiséra. Ritchie tentokrát sklidil jen výtky korunované pěticí Zlatých malin.
Poté ho nezachránil ani návrat k žánru, který ho „udělal". I gangsterka Revolver z roku 2005 byla víceméně mizerná. Jenže pak se soužití s Madonnou zhroutilo...
A leckdo si oddychl. Dávat Ritchieho tvůrčí úpradek do souvislostí s jeho manželstvím samozřejmě nelze - ale hledání paralel (s větší než velkou porcí nadsázky) nahrává i to, že se termín rozvodu kryje s termínem Ritchieho comebacku.
Právě loni na podzim do kin vyspělých zemí zavítala RocknRolla, druhý pokus vrátit se ke kořenům. Tentokrát vydařený. U nás bohužel míří zamířila s půlročním zpožděním rovnou na DVD.
Takový ranec někomu chybí
RocknRolla připomíná všechny podstatné důvody, proč se s Ritchiem počítalo do první filmařské ligy. Nepokouší se tu hledat cokoliv nového, naopak nepokrytě těží suroviny, jež mu přinesly slávu. Ritchie vylouhoval z Podfu(c)ku a Sbal prachy a vypadni to, co fungovalo. Ověřenou recepturu použil v novém kontextu; a s úspěchem.
Zkušeného diváka nepřekvapí, že RocknRolla sleduje více než desítku postav pohybujících se v šedé zóně, kde je zločin docela sympatickou náplní života. V popředí je tradičně parta ležérních zlodějíčků, tentokrát vedená Gerardem Butlerem alias uřvaným Leonidasem z 300: Bitva u Thermopyl.
Od sexy finanční poradkyně Stelly (Thandie Newtonová) dostane jeho banda tip na krádež sedmi milionů liber. Vše klapne, takový ranec ale logicky někomu chybí.
Ten někdo se jmenuje Juri Omovič a s trochou fantazie v něm lze vidět filmový ekvivalent všech Romanů Abramovičů, kteří vzali Británii útokem. Západní filmaři na jejich ztvárnění rádi využívají Karla Rodena; stejně tak učinil Ritchie - a pro českého herce je to další výrazná a vděčná role.
Filigránská míchanice
Jeho Juri se logicky zlobí. Nervózní ale začíná být také jeho bezskrupulózní obchodní protivník Lenny Cole. Ve spletité hře připadá důležitá úloha i Lennyho tajemníkovi Archiemu, zapojují se dva neřízení feťáci, dva ruští bodyguardi, dva promotéři, jeden pouliční informátor… a dalších sedm milionů liber plus velmi cenný obraz.
Ritchie napsal další filigránskou míchanici, v níž se vytrvale potkávají protichůdné zájmy mnoha postav. I když to není originální model, jeho strůjci se znovu daří překvapovat nečekanými východisky. Aniž přitom jeho kombinatorika nudí samoúčelností: RocknRolla jako gangsterská hříčka nepůsobí chtěně, přestože je vykonstruovaná jako máloco.
Režisér znovu nalezl svůj dar - "zahltit" film spoustou výrazných scének a vplést je do konzistentního vyprávění o několika důmyslných pointách. Jeho snímek pádí jako nařvaný hudební klip. V takové rychlosti a s takovým drajvem se předhazují bitky, cynická brutalita, tarantinovsky švihlé rozhovory i pasáže, jež už jsou vyloženě „da da" - jako taneček Butlerova hrdiny s kráskou Thandie Newtonové.
RocknRollu by šlo naporcovat na několik desítek scén, které kdyby se rozstrkaly po YouTube a nasbíraly miliony kliků. Výtečně však fungují hlavně pohromadě, kdy se slijí v černohumornou tempo-komedii, pravidelně rytmizovanou hláškami a říznými dialogovými vsuvkami.
Oživení ideální souhry
Každý vzdělaný divák pozná autora, protože tak lehkonohé gangsterské hříčky nikdo jiný netočí. Ritchie možná bohatě čerpá z Tarantina i spousty dalších, nicméně dokázal už na začátku kariéry najít vlastní styl, jejž pak mnozí parafrázovali. Inspiroval se, až se stal mnohem významnější inspirací.
Napodobit tenhle rukopis na odpovídající úrovni ale po letech zase zvládl až Ritchie sám. Jeho klipařská forma v sobě zase nese esenci toho, co obvykle shrnuje slůvko cool, navíc se s její pomocí rozpohybovává důvtipný scénář. Tu ideální souhru stálo za to oživit.
Lze v tom vidět i smysl celého projektu. RocknRolla asi neměla ambici otřást filmovými dějinami, měla připomenout, že Ritchie stále umí. A jako reklamní leták, energií napumpovaná vizitka, ho měla vrátit do hry.
Což se nepochybně podařilo, protože hned dostal od Warner Bros. lukrativní zakázku na modernizovaného Sherlocka Holmese, kde si slavného detektiva zahraje Robert Downey jr. a Watsona mu bude dělat Jude Law.
RocknRolla je výtečně vyšlapaná cestě k ambicióznějším látkám; a jako taková baví nad očekávání.
RocknRolla
RocknRolla
Žánr:
Akční, Thriller
Režie:
Guy Ritchie
Obsazení:
Gerard Butler, Tom Wilkinson, Mark Strong, Jeremy Piven, Karel Roden, Thandie Newtonová ad.
Délka:
114 minut
Premiéra ČR:
11.05.2009
Na DVD dále vychází: |
MagicBox uvedl kromě RocknRolly do půjčoven například thriller Noční vlak se Stevem Zahnem a Danny Glověerem nebo „montypythonovské best of" A teď něco úplně jiného, které shrnuje ty nejlepší skeče z televizního seriálu.
Na lesklých kotoučích se představila i dobovka Tom Jones z roku 1963 ověnčená až nepochopitelně čtyřmi Oscary.
Napětí po česku na DVD přináší klasická kriminálka Vrah skrývá tvář i Herzův výstřední horor Upír z Feratu o autě cucajícím krev. Amerika kontruje Eastwoodovou výtečnou Výměnou a kritiky velebeným romantickým filmem Rande na jednu noc s Michaelem Cerou a Kat Denningsovou
Na stáncích se v posledních dnech objevilo například slavné sovětské válečné peklo Jdi a dívej se od režiséra Elena Klimova, syrový mýtus Beowulf: Král barbarů nebo další ceněný „exprezidentský" dokument Občan Havel jede na dovolenou.
Za investici stojí i dva vynikající snímky z edice FilmX: povídkové Tokio (režie Michel Gondry, Leos Carax a Bong Joon-ho) a Zlatým glóbem pro Colina Farrella oceněná černá komedie V Bruggách.