Druhý Hellboy chce vyprávět víc, než stihne

Kamil Fila Kamil Fila
3. 9. 2008 13:00
Skvělý hrdina, nápaditý režisér, ale slabý děj

Recenze - Je červený, má velkou nepřemožitelnou kamennou ruku, piluje si rohy, má tupírovaný ocas, vlasy si upravuje jako samuraj, nosí obří bouchačku, dlouhý plášť a kouří doutníky. Hellboy, nejpodivnější paranormální vyšetřovatel na světě. Věkem již dosti stár, mentálně těsně za obdobím puberty. Pracovní problémy řeší hákem, v soukromých dost plave.

Hellboy není comics, který by měl velké množství příznivců. Víc než u jiných superhrdinů je u něj tematizována jeho povaha monstra a outsidera. Zatímco u jiných superhrdinů jde o to, že sami pro sebe i pro nás objevují své superschopnosti, u Hellboye jako čtenáři a diváci objevujeme stopy lidskosti a dílem z toho plyne humor, dílem soucit.

Hellboy nemá kostým, respektive masku; je to přímo on, ze své podoby se nemůže vysvléct. Trvalé znetvoření přitom bývá spíše znakem padouchů a ochota protlačit ho do role protagonisty má svým způsobem revoluční rozměr.

Není lepší Hellboy než Pearlman

Za svou comicsovou existenci vděčí Miku Mignolovi, který jej nakreslil v záměrně hranatém, plochém, "gotickém" stylu a vybavil hláškami suchými jako chroupající křemen. Za filmovou existenci pak vděčí zálibě mexického režiséra Guillerma Del Tora v příšerách, které si tak rád kreslí do svých skicářů a zajímají ho víc než obyčejní lidé.

Del Torova imaginace je však z rodu barokních mistrů, kteří mají rádi rozevláté tvary a košaté zápletky; a tady někde klíčí zádrhel. Oč lépe je vymyšlena, maskérsky opracována a zahrána postava Hellboye - není na světě lepší představitel než Ron Pearlman - o to problematičtější je svět, jenž ho obklopuje, a především příběhy, v nichž se pohybuje a jejichž je hybatelem.

Foto: Aktuálně.cz

Už comicsové předlohy mívají přímočarou dějovou linku "přijde, zjistí, rozbije, zabije a jde dál" - jenomže to celé působí vážněji. Znevažujícím prvkem v příbězích je pouze Hellboy, svět samotný je temný, tajemný, syrový, neproniknutelný a krutý. Všechny stopy minulosti hlavního hrdiny tvoří pomalu se sbíhající nitky velké mytologie a čtenář má čas nalézat souvislosti.

Del Toro však - a zvláště teď v druhém díle - vytvořil z agentury na vyšetřování paranormálních jevů variaci na Muže v černém. Lehkonohou komedii o tom, že pod pokličkou normální reality leží ještě jedna, o něco barevnější, zábavnější, slizčí, ektoplazmatičtější a tak dále.

Velký mýtus o konci civilizace

Druhý díl také přináší změnu v celkovém pojetí, kdy se děj stává nejenom epičtějším, ale i "rodinnějším", protože Hellboy víc rozebírá nejen svůj původ a budoucí poslání, ale i současný život ve dvojici se samovzněcovací dívkou Liz Shermanovou.

Foto: Aktuálně.cz

Del Tora tady do značné míry zrazuje právě jeho fascinace "velkými příběhy" a okázalým vypravěčstvím. Ve dvojce s podtitulem Zlatá armáda se pokouší na ploše dvouhodinového celovečeráku za 70 milionů dolarů ukočírovat něco, co by potřebovalo minimálně tři hodiny a stálo třeba 150 milionů.

Jednou si z nouze vypomůže loutkovým intrem, jehož poetika ladí k dětskému chápání pohádek na dobrou noc, ale s narůstajícími minutami je zřejmé, že nejde o pohádku, nýbrž velký mýtus o konci lidské civilizace.

Samozvaný vůdce podzemního národa elfů se rozhodne, že už nebude snášet život v příšeří, ale s pomocí starobylé ukované mechanické armády smete lidi z povrchu zemského. Znovu se opakuje základní a nijak neřešený paradox hellboyovského vesmíru: proč Hellboy, sám tvor, jenž nepatří mezi lidi, zachraňuje lidstvo.

Foto: Aktuálně.cz

Chvíli stojí před dilematem "Chceš zničit něco, co je poslední svého druhu?" - což je otázka, kterou mu klade elfí princ, když před nimi klíčí obří vraždící fazole, z níž neukapává krev, ale mech a květiny. Ta sekvence je krásná a člověk se cítí zvláštně, když ví, že něco vznikne jenom proto, aby to bylo zničeno.

Neměl zůstat jen na papíře?

V těchto chvílích proti sobě bojují tvůrce, která má rád fantaskní tvory a chce je nechat na plátně co nejdéle, s hollywoodským zaměstnancem, jenž musí zakončit příběhy vítězstvím "dobra" nad "zlem" - byť by jejich definice byla nejasná.

Hellboy II odsýpá příliš rychle a přímočaře a zastavuje se jen u drobných vtípků. Nechá nás jen nakouknout do říše kolektivní tvůrčí fantazie a pak nás vykopne ven s nepříliš uspokojivým happy endem a příslibem dalšího dílu.

Foto: Mike Mignola

Upřímně - sledovat, jak si Del Toro osvojuje stále větší vyprávěcí záběr, aniž by byl opravdu dobrý vypravěč, a nejen okouzlený designér, nepovažuji za úžasnou zábavu. Ale dá se vůbec Hellboy natočit uspokojivým způsobem?

Neměl zůstat jen na papíře, kde se všechny jeho motivy pocházející z různých rejstříků slijí do jedné plochy přiznaného braku, u nějž nevadí mnohé dějové mezery?

Hellboy 2: Zlatá armáda, USA 2008. Scénář a režie Guillermo Del Toro, hrají Ron Pearlman, Selma Blairová, Doug Jones, James Dodd, Jeffrey Tambor, Luke Gross, Anna Waltonová ad. 120 minut, distribuce: Bontonfilm. Premiéra v ČR 4. září 2008.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Indičtí policisté zastřelili podezřelé ze znásilnění a vraždy

Indičtí policisté zastřelili čtveřici mužů podezřelých ze znásilnění a vraždy 27leté veterinářky. Muži se pokusili během rekonstrukce na místě, kde se čin minulý týden odehrál, policisty odzbrojit a utéct. Ti ale zahájili palbu. Dva policisté jsou zranění. Informoval o tom dnes zpravodajský server BBC.

Spálené tělo veterinářky bylo nalezeno minulý čtvrtek pod silničním nadjezdem ve vesnici nedaleko města Hajdarábád. Podle policie byla oběť před smrtí zřejmě hromadně znásilněna, nicméně kvůli špatnému stavu jejího těla to lze jen těžko ověřit. Policie zatkla čtyři podezřelé a dočasně postavila mimo služby tři policisty, kteří podle rodiny oběti nereagovali dostatečně rychle poté, co byla veterinářka nahlášena jako nezvěstná.

Zdroj: ČTK
Další zprávy