Do českých kin míří oscarový černý kůň The Hurt Locker

Kamil Fila Kamil Fila
16. 2. 2010 8:00
Válečného feťáka dostalo na plátno devět nominací
Foto: Aktuálně.cz

Praha - V USA získal tento film smršť pozitivních recenzí, ale v distribuci se moc neohřál. Pak začaly přicházet ceny z festivalů (Benátky, Seattle, Santa Barbara, Palm Springs) a potom výroční ocenění (celkem devět sdružení kritiků z různých velkých měst, cena Amerického cechu režisérů). Bylo jich několik desítek a vše rozetnulo devět nominací na Oscara. „Toho filmu" už si distributoři konečně začali všímat.

Válečné drama The Hurt Locker, odehrávající se v Iráku u jednotky pyrotechniků, bylo ve více zemích světa uvedeno jen na DVD. V Česku byl nepřeložitelný název nahrazen banálním titulem Smrt čeká všude a na DVD ho vidělo pár nejzanícenějším fanoušků. Nyní ale přijde do českých kin od 25. února s plnou parádou.

Foto: Reuters
Čtěte také:
O Oscary se utká James Cameron s exmanželkou
Recenze: Smrt čeká všude, hlavně v Iráku u pyrotechniků

Jak upřesnila Andrea Machalíková ze společnosti Palace Pictures: „Bude se jednat o blu-ray promítání prostřednictvím digitálních projektorů a tím bude zajištěna i nejvyšší kvalita na velkém plátně."

Je to nová Četa

Snímek je dílem 59leté režisérky Kathryn Bigelowové, která má za sebou již hodně „chlapských filmů" - horor Na prahu temnot (Near Dark), policejní akční snímek Modrá ocel (s Jamie Lee Curtisovou), surfařský Bod zlomu (s Keanu Reevesem a Patrickem Swayzem), mileniální sci-fi Zvláštní dny či drama o ruské ponorce K-19: Stroj na smrt.

Foto: Aktuálně.cz

K Hurt Lockeru ji dovedl její bývalý manžel James Cameron, který pak na výsledek pěl tu největší chválu. „Na tomto filmu bych nezměnil jediné políčko. Je to nová Četa, na kterou jsme v probíhající válce v Iráku čekali," řekl.

Právě střih Hurt Lockera (a boj o políčka) přitom byl nesmírně náročný. Natočeno totiž bylo asi 200 hodin materiálu, z nějž byla uspořádána dvouhodinový stopáž - podle všeho jde o rekord v poměru natočený/použitý materiál a překonána byla asi i slavná Apokalypsa od F. F. Coppoly. Americká armáda na filmu odmítla těsněji spolupracovat a znemožnila natáčení na vojenských základnách - nakonec se použily lokace v Jordánsku.

Bigelowová však nyní zažívá maximální satisfakci, a dokonce stojí proti svému bývalému manželovi jako hlavní soupeř na Oscarech - Cameronův Avatar  získal stejný počet nominací a je největším soupeřem Hurt Lockera, což dělá z letošního udílení i pikantní souboj.

Foto: Aktuálně.cz

Vyhraje revoluční 3D sci-fi s náklady kolem půlmiliardy dolarů, nebo nízkorozpočtové syrové drama doprovázené drsnou industriální hudbou kapely Ministry? Sám James Cameron na Zlatých Glóbech prohlásil, že „ceny si víc zaslouží Kathryn".

Válečná poezie

Co je na Hurt Lockeru tak výjimečného? Ve většině recenzí se opakuje: Není to jen akční film. Není to jen extrémně napínavý film. Není to jen studie charakterů. Je to něco víc.

Například recenzent britských Timesů Kevin Maher napsal: " Ve své na střeva a kosti odhalené kráse The Hurt Locker není jednoduše válečný film, ale válečná poezie." Nebo možná ještě spíš poezie války.

Obrazově se tu pracuje s velkými otevřenými prostory, jež získávají až jakousi krásu abstraktní malby. Zároveň je tu účelně využito ruční kamery, která dodává ději nervní tempo a navozuje pocit ustavičné paranoie.

Foto: Aktuálně.cz

Film má ohromující tělesný dopad, je natočen přesně tak, že máte pocit, že vzduchem vedle vás létají kulky a vybuchují bomby. Absolutního ponoření je přitom dosaženo tím, že střely nehvízdají kolem uší a bomby nevybuchují pořád, ale vždy naprosto nečekaně. Jsou tu jen předehry k velké akci, pak mylné úlevné vydechnutí, a nakonec bolestivý zásah na solar.

Vojáci navíc nemůžou dlouho řešit, kdo z nich nepřežil: musí ve většinou okamžitě stáhnout, emoce mají podivně zablokované a propukávají  v nich později. Hraje tu i několik známých herců, ale všichni se plátně ohřejí pět až deset minut, pak jsou jejich postavy nemilosrdně sprovozeny ze světa.

Adrenalinový feťák

A jak poukázal například britský The Sun: "To, co posunuje The Hurt Lockera na nejvyšší příčky, je absence politiky." Film zkrátka nikomu nestraní;  nejenže není (jakkoli skrytou) válečnou propagandou, ale ani není černobíle kritický a jednostranný. Ukazuje několik druhů vojáků a to, jak se stavějí k válce, přičemž hlavního hrdinu vykresluje jako „adrenalinového feťáka". 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Jak praví motto z úvodních titulků: "Válka je droga." Pojem „hurt rocker" pak odkazuje k anglickému idiomu, jenž popisuje stav někoho, kdo je silně poničený tím, že ho někdo do něčeho navezl a k něčemu donutil.

The Hurt Locker pravděpodobně prolomí špatné postavení, jež mají v Americe filmy o Iráku. Dosavadní pokusy o reflexi této bolestné historické zkušenosti jako Redacted od Briana De Palmy, V údolí Elah od Paula Haggise či Battle for Haditha od Nicka Bloomfielda poměrně dost zapadly, především komerčně.

Jak na téma „atraktivní kritičnosti" poznamenal recenzent Dave Calhoun pro časopis Time Out: "Film Bigelowové kombinuje expertní zvládání napětí s citlivou novinářskou pozorností k detailu: má jedno oko upřené k pravdě a druhé k multiplexu."

Foto: Reuters

Jen v jedné z mála záporných recenzí na The Hurt Locker  (vyšla na stránce rec.arts.movies.reviews a jejím autorem je kritik Louis Proyect) se praví:  „Nevěřte tomu hypu okolo. Je to klišé poháněný sajrajt, kde se s Iráčany zachází jako ze zombíky z vesmíru. Mírový aktivista Chris Hedges by se mohl soudit s režisérkou za to, že použila jeho slova jako epigraf."

Česká kina čekají na malá dramata

The Hurt Locker je přitom film výjimečný i svou nenápadností a zdánlivou jednoduchostí a nezvykle tlumenou emocionalitou. Snadno může zklamat, pokud od něj očekáváte příliš mnoho, co se týče neutuchající intenzity podnětů.

V zásadě jde o popis každodenní práce pyrotechniků:  někam jedete, bojíte se, jestli vás někdo neodstřelí, objevíte bombu a ona - většinou - nevybuchne. Ale na konci dne jste z toho na nervy a zároveň si to vzrůšo chcete zopakovat znovu.

Místo dosavadní pětice oscarová akademie letos nově vyhlásila v hlavní kategorii nejlepší film deset nominovaných, aby se do výběru dostaly kromě menšinových dramat i masovější snímky, které zvýší sledovanost a do kterých také producenti investují většinu peněz.

Foto: Aktuálně.cz

Tuto polaritu odráží i nominované tituly. Kromě Avatara a Hurt Lockera je tu akční sci-fi District 9, Tarantinovi Hanebný pancharti, drama The Blind Side, absurdní komedie A Serious Man bratří Coenových, krizová komedie Lítám v tom (Up in the Air), konverzační drama An Education, sociální harlemské drama Precious a animovaný pixarovský film Vzhůru do oblak (Up).

Pro český trh rozšíření nominací znamená i to, že Hurt Locker bude teprve šestým snímkem z nominované desítky, který lze před březnovým ceremoniálem vidět v českých kinech.

Kromě velkých filmů se totiž mezi nominované tituly dostalo i víc menších snímků, za kterými nestojí hlavní studia a distributoři a jejich cesta do kin je tak složitější. Čeští dovozci výběrových filmů o ně sice usilují, ale oficiálně stále nic neoznámili.

Ve zdejší distribuci pořád chybí sportovní drama The Blind Side se Sandrou Bullockovou, konverzační drama An Education a sociální drama Precious. Snímek A Serious Man je podle plánu premiér na programu až od 8. července - zřejmě v souvislosti s karlovarským festivalem, kde by se případně mohli objevit i další nominovaní.

 

Právě se děje

Další zprávy