Karlovy Vary - Šedesát českých producentských společností sdružených v Asociaci producentů z Varů hlásí optimistické zprávy týkající se českého filmu. „České filmy mají 42 procentní podíl na tržbách v českých kinech," říká předseda APA Pavel Strnad.
Letos mají do kin vstoupit celkem tři desítky českých filmů; podle Strnada ale neplatí novinářská teorie o tom, že diváky toto množství z kin odlákalo. „Ta teorie je mylná. České filmy tvoří 15 procent z celkové nabídky filmů v české distribuci a přitom obstarají 40 procent tržeb - to je přece velmi slušný výsledek," argumentuje.
„Nechci se rouhat, ale v tomto ohledu nikdy nebylo líp," říká Strnad - s tím, že celkový propad návštěvnosti v českých kinech existuje, nepostihl ale jen české filmy. Lze ho tak podle něj přičítat spíše tomu, že kina v současné době nenabízejí tolik velkých hitů typu Pirátů z Karibiku jako v minulosti. „Ano, chybí nám hity. Ale nejen ty české, ale i zahraniční.".
Produkce českých filmů navzdory jejich množství zaznamenala loni oproti předchozímu roku pokles; podle Strnada jde nicméně o údaj zkreslený tím, že v roce 2006 objem hodně vylétl vzhůru díky velkoprodukci Bathory. „Jinak česká produkce setrvale stoupá," dodává Strnad. Loni objem produkce českých filmů tvořil 613 milionů korun.
Až do kin by se přitom velké množství českých filmů do budoucna nemuselo dostávat. Lze předpokládat, že některé české filmy do budoucna ani nenajdou distributora. „Proč by špatné filmy měly jít do kin? Je jen dobře, že zafunguje neviditelná ruka trhu. Konkurence prospívá všem - i českým filmům," dodává Strnad.
Celkový objem produkce natáčení tvořil loni 4,878 miliardy korun - tuto částku tvoří v součtu objem peněz z produkce českých filmů, zahraničních zakázek natáčených v Česku i reklamních zakázek.
V reklamní branži je situace celkem stabilizovaná, i když i zde se podepsala silnější koruna: loni se tu utratilo 2,1 miliardy korun.
„Dříve byl poměr mezi českými a zahraničními zakázkami 50 na 50, nyní začíná přibližně 60 procenty převažovat česká produkce," kometuje situaci Monika Kristlová z produkce Dawson.
Jen produkce zahraničních filmů v Česku stagnuje či klesá. Loni tvořil stejně jako v reklamě 2,1 miliardy, přičemž tři čtvrtiny obstaral v Česku natáčený druhý díl Narnie. „Nebýt druhé Narnie, tak by měl graf spíše klesající tendenci," říká místopředseda Asociace Petr Keller.
Zásadním důvodem je podle Kellera silně konkurenční prostředí v Evropě. „Ostatní státy nabízejí velké podpory pro filmový průmysl, pokles jsme ale zaznamenali i díky posílení koruny," opakuje důvody , proč se z Česka stahují zahraniční produkce, které tu v minulosti natáčely třeba Casino Royale a další hollywoodské trháky.
- Více o tématu: Česko marně hledá hollywoodské filmaře
Podle Kellera úbytek natáčení z Česka odvádí i některé filmové profesionály - to se projevilo třeba poté, co se rozhodlo, že druhý díl Hellboye se nebude natáčet u nás, ale v Maďarsku. „Víc než polovinu štábu druhého Hellboye tvořili v Budapešti čeští profesionálové," tvrdí Keller. „Pokud neposkytneme práci našim odborníkům v Česku, je logické, že míří tam, kde ji dostanou."
Vše by prý vyřešilo zavedení daňových pobídek, po kterém zástupci české filmové branže volají už řadu let. Efektivitu daňových pobídek APA dokládá čísly. „V Německu byly daňové pobídky zavedeny před šesti měsíci a za tu dobu tam investice stouply z nuly na 400 milionů eur," říká Keller.
V Česku uzákonění daňových pobídek naráží i na to, že jsou podobné úlevy v rozporu s vládní politikou. I proto od této strategie Aasociace zvolna ustupuje k jiné formě podpory. „Mělo by jít o státní podporu zahraničních investic," naznačuje Keller.
Situaci českého filmu zas může zlepšit nová politika Fondu kinematografie „Rada fondu chce rozdělovat větší částky menšímu množství projektů - mohou tak vznikat výpravnější, například historické látky," upozorňuje členka představenstva APA Helena Uldrichová z Barrandova.
Fond by měl do budoucna podle ní víc podporovat i koprodukce, kde je Česko v minoritě, a vybudovat funkční systém podpory mladých talentů.
Vše by mělo být součástí nového audiovizuálního zákona, na jehož neexistenci čeští filmaři žehrají už několik let Návrh nového zákona teď na ministerstvu kultury prochází připomínkovým řízením, do vlády by měl jít v září.