Praha - Mezi nejzajímavější snímky letošního Febiofestu určitě patří díla švédského režiséra Rubena Östlunda. V sekci Proti proudu budou k vidění hned čtyři.
Během festivalu se dočkáme nejprve filmu Hra, kde parta černošských dětí šikanuje své bílé vrstevníky. Kontroverzní zpracování vztahů mezi přistěhovalci a domorodými Švédy je ochopitelně nemohlo ztůstat bez bouřlivé diskuze.
"V Cannes se mě ptali, proč nemám rád černochy, ale o tom tento snímek není. Chtěl jsem jen diváky konfrontovat s určitými stereotypy," vysvětluje režisér a zároveň dodává, že mu také šlo o kritiku neschopnosti dnešních rodičů. Film dostal cenu za nejlepší režii na MFF v Tokiu.
"Námětem filmu Hra byl článek v novinách o tom, že se v Göteborgu rozmohly loupeže; děti okrádali takřka jejich vrstevníci. A to velice promyšleně. Lupiči byli černoši, čímž to téma bylo kontroverzní. V Cannes se mě ptali, proč nemám rád černochy, ale o tom snímek není. Chtěl jsem jen diváky konfrontovat s určitými stereotypy," řekl Östlund na dnešní tiskové konferenci
Na Febiofestu uvádí Östlund i svůj debut Mongoloid s kytarou z roku 2004, kvůli němuž musel režisér založit vlastní produkční společnost Platform Produktion. Nezvyklé postavy, mezi nimiž jsou i dva různě postižení lidé, se vymykají běžnému životu v Jöteborgu, fiktivní verzi Göteborgu.
K vidění bude také Incident v bance, který získal Zlatého Medvěda na Berlinale 2010 za nejlepší krátký film. Skrze neúspěšné přepadení banky se v něm Östlund humorně pouští do dnešních medií a celkového stavu dnešní civilizace.
A konečně snímek V moci davu, v němž lze 102 minut sledovat pět rozdílných obrazů, jejichž postavy, každá po svém, symbolizují pitoreskní vztahy v masové společnosti skrze sklony k tyranii, povrchnosti nebo hledání sexuálního povyražení.