Praha - Portrétem hollywoodského režiséra Jamese Camerona je publikace Futurista - Život a filmy Jamese Camerona. Knihu napsala Rebecca Keeganová, která život slavného filmaře zmapovala od jeho dětství. Publikaci vydala Mladá fronta ke 100. výročí potopení Titaniku a premiéře stejnojmenného Cameronova velkofilmu ve 3D.
Když končil první třídu, zavolala si učitelka jeho maminku a chtěla jí vysvětlit, že Jim bude opožděný, protože nic neumí. Na vyzvání, aby něco přečetl, si prý vzal odborný text z jejího stolu a k překvapení začal číst. Zakrátko učitelka navrhla, aby přestoupil o třídu výš, což se vzápětí opakovalo. V prvním ročníku střední školy dostal všechna akademická ocenění a stal se předsedou vědeckého kroužku, který tvořil on a "ještě jedna holka z Československa".
I když vyrůstal stovky mil od nejbližšího oceánu a ve slané vodě si nesmočil ani palec u nohy, obdivoval Cameron dokumenty, které o podmořském životě natočil francouzský výzkumník Jacques Cousteau. Své sny si nedávno splnil, když pokořil Mariánský příkop, který je nejhlubším podmořským místem na zemi.
Po zhlédnutí filmu Hvězdné války se chudý řidič náklaďáku rozhodl natočit vlastní trhák z vesmíru a začal z lepenky stavět futuristické kulisy. Prvním režijním pokusem byl v roce 1978 dvanáctiminutový hraný sci-fi snímek Xenogenesis, následoval horor o piraních a v roce 1984 Terminátor s Arnoldem Schwarzeneggerem.
Trikové mistrovství Cameron zdokonaloval na filmech o Vetřelcích a o pět let později postavil v obřím krytu jaderného reaktoru nedokončené elektrárny rozsáhlé podvodní kulisy k filmu Propast, v nichž herce s dýchacími přístroji občas nutil překračovat hranice fyzických sil. Vrcholem jeho tvorby byl v roce 2009 Avatar; pokračování na léta 2016 a 2017 už chystá.
Stránky knihy sugestivně líčí průběh natáčení snímku Propast, při kterém si Cameron vysloužil titul krutého režiséra. Popisuje jednotlivá kouzla v ateliéru i nápady tohoto tvůrce při zrodu Titaniku a také jeho mořské ponory v letech 2001-2004. Poslední stránky zaznamenávají natáčení Avataru, kdy se herci pohybovali v obrovském skladišti proměněném na studio v přiléhavých oděvech z lycry posetých značkami a jejich polohu zaznamenávala více než stovka kamer na stropě.
Sedmapadesátiletý filmař o sobě rád prohlašuje, že je duší objevitel a profesí filmař. Jeho portrét pořídila hollywoodská dopisovatelka časopisu Time Rebecca Keeganová chronologicky. V minulosti už vytvořila portréty režiséra Francise Forda Coppoly i herců Willa Smitha a Penelope Cruzové.