Koho by to napadlo? Práškovací letadlo z Vesničko má středisková slaví 60 let

Koho by to napadlo? Práškovací letadlo z Vesničko má středisková slaví 60 let
Čmelák se do historie zapsal hlavně jako práškovací letadlo, jehož piloti v sezoně denně absolvovali i stovku několikaminutových letů, během nichž aplikovali hnojivo či postřiky proti škůdcům. Kromě toho se používal třeba i k vápnění lesů, tahání větroňů a v modernizované variantě s turbovrtulovým motorem se dnes uplatní i při hašení požárů.
Během vývoje se sice Čmelák dočkal i řadového motoru, americký Continental ale dostal jen na pět měsíců koncem roku 1967 sedmý vyrobený exemplář, později přestavěný na běžnou verzi z hvězdicovým motorem.
Zkušební pilot kunovické továrny Vladimír Vlk s ním tehdy absolvoval jen asi desetiminutový seznamovací let. Následovaly náročné zkoušky, po kterých se rozběhla sériová výroba, během níž do roku 1984 vzniklo v Kunovicích přes sedm stovek Čmeláků.
Motor, který se v polovině 70. let začal kvůli nedostatku pohonných jednotek montovat i do Brigadýrů, se dovážel ze Sovětského svazu, v letňanské Avii ho upravovali - vybavili novým reduktorem ("převodovka", která upravuje otáčky motoru) a také vrtulí. Prototyp, zalétaný v červnu 1963, ale dostal ještě původní sovětský motor, od sériových exemplářů se lišil také jiným systémem otevírání kabiny nebo chybějícími sloty na koncích křídel. Snímek ukazuje plnění letounu hnojivem 1. 4. 1986. Zobrazit 15 fotografií
Foto: ČTK
Magazín ČTK Magazín, ČTK
27. 6. 2023 10:47
Letecké práce v zemědělství jsou v českém a slovenském prostředí neodmyslitelně spojené se strojem Zlín Z-37 Čmelák, v 70. a 80. letech létaly nad poli i lesy v Československu stovky exemplářů tohoto speciálně zkonstruovaného letadla. Jeho prototyp s pořadovým číslem 001 se poprvé vznesl do vzduchu 29. června 1963.

Zkušební pilot kunovické továrny Vladimír Vlk s ním tehdy absolvoval jen asi desetiminutový seznamovací let. Následovaly náročné zkoušky, po kterých se rozběhla sériová výroba, během níž do roku 1984 vzniklo v Kunovicích přes sedm stovek Čmeláků.

Čmelák se do historie zapsal hlavně jako práškovací letadlo, jehož piloti v sezoně denně absolvovali i stovku několikaminutových letů, během nichž aplikovali hnojivo či postřiky proti škůdcům. Kromě toho se používal třeba i k vápnění lesů, tahání větroňů a v modernizované variantě s turbovrtulovým motorem se dnes uplatní i při hašení požárů.

Do srdcí filmových diváků se pak nesmazatelně zapsal obyčejný Čmelák, v němž přilétl na pomoc středočeským zemědělcům pilot Štefan v podání Julia Satinského v komedii Vesničko má středisková. I když letečtí fanoušci odhalili, že se filmoví tvůrci dopustili několika výrazných nepřesností. Podívejte se na historii žlutého krasavce v naší galerii. 

 

Právě se děje

Další zprávy