Češi za volantem: Muži způsobí dvakrát více nehod než ženy

Domácí Domácí
13. 1. 2014 23:30
Kdyby čeští muži řídili stejně bezpečně jako jejich něžné protějšky, klesla by úmrtnost na tuzemských silnicích o více jak 20 %, vyplývá z údajů BESIPu.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Zatímco v mužském světě je "žena za volantem" symbolem nebezpečí nebo alespoň potenciální hrozby, oficiální statistiky hovoří opačně. 

Muži totiž vykazují přibližně dvakrát vyšší míru nehodovosti. Příčinou bývá především rychlá jízda a menší respekt k pravidlům silničního provozu. 

"Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) uvádí, že pokud by všichni ve svých konkrétních zemích užívali silnice tak bezpečně jako ženy, poklesla by úroveň mortality dopravních nehod na hodnotu o cca 20 % nižší, než v průměru činí u Švédska, Velké Británie a Nizozemska, tedy států s nejpříznivějšími statistikami dopravních nehod," říká šéf oddělení BESIP Roman Budský.

"Dokonce i ve státech s nejhoršími výsledky by mortalita dopravních nehod dosahovala úrovně vykazované v současnosti Německem," dodává Budský.

Muži nedodržují předpisy a riskují

Statistiky hovoří jasně. V období mezi roky 1993-2012 zavinili v České republice muži 82,7 % všech dopravních nehod, zatímco ženy 17,3 %.  

Dopravní nehody mužů a žen v ČR

Dopravní nehoda u Třebechovic pod Orebem

- Mezi registrovanými řidiči v ČR je cca 56,3 % mužů a 43,7 % žen.

- Poměr pokutovaných mužů a žen je od poměru všech řidičů významně odlišný, tvoří jej 83,1 % mužů a 16,9 % žen.

- V období let 1993-2012 zavinili muži 82,7 % všech dopravních nehod, zatímco ženy 17,3 %.

- V roce 2012 zavinili muži 45 978 dopravních nehod, ženy 12 828.

- V roce 2012 zemřelo během dopravních nehod 523 mužů a 158 žen.


Pokud se jedná o příčiny dopravních nehod, muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění.

Ženy naopak nadprůměrně často havarují na křižovatkách. Důvodem bývá chyba při vyhodnocení dopravní situace.

Ženy jsou také mnohem vzornější řidičky. Méně porušují předpisy, vykazují daleko pozitivnější vztah k omezovačům rychlosti, záznamovým zařízením monitorujícím výkon řidiče, alkozámkům a zařízením určeným k detekci únavy řidiče.

Také problémy s alkoholem a drogami za volantem mají především muži. Téměř dvakrát více mužů je přesvědčeno, že po požití alkoholu mohou řídit bezpečně, pokud pojedou opatrně, uvádí ve své zprávě BESIP.

 

Právě se děje

Další zprávy