Japonsko testuje "štěkající" vlaky. Mají pomoci zabránit srážkám se zvířaty

Tereza Vodáková
27. 1. 2018 11:00
Japonské železnice zkoušejí nový způsob, jak předcházet srážkám s divokou zvěří. Vlaky teď vydávají zvuky jako psi a jeleni, což by mělo významně snížit počet nehod.
Šinkanzen, ilustrační foto
Šinkanzen, ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Japonské železnice jsou pověstné svou spolehlivostí. Někdy se však ani jim nevyhnou zpoždění, například kvůli srážce se zvířaty. Japonští železničáři se tomu nyní rozhodli čelit poměrně neobvyklou metodou. Vlaky v Japonsku tak dostávají speciální reproduktor, který přehrává výstražné jelení funění či psí štěkání.

Nová metoda podle serveru BBC odhání hlavně jeleny, kteří se takových zvuků bojí. Zvířata přitom ke kolejím láká nutnost dostat do svého jídelníčku železo. Lížou proto koleje, ze kterých se vlivem tření kol odlupují drobné železné piliny.  

První testy ukázaly, že se díky opatření snížil počet zahlédnutých zvířat z oken vlaku až o 45 procent, píše The Telegraph. Do provozu by se pak systém na odhánění jelenů měl dostat ještě letos. 

Japonské ministerstvo dopravy uvedlo, že jen za rok 2016 se vlak kvůli srážce s jelenem zpozdil v 613 případech. Kromě zařízení na vlakových soupravách se počítá i se stálými reproduktory rozmístěnými kolem tratí. Ty by odpuzovaly jeleny v místech, kde se nejčastěji zdržují. Takové opatření by se mělo týkat jen oblastí, kde nežijí lidé, aby je zvířecí zvuky nerušily.  

Vědci také zkoumali, který druh zvuku zvířata nejvíce odpuzoval. Nejúčinnější nahrávka se podle Výzkumného železničního institutu v Tokiu (RTRI) skládá ze tří vteřin jeleního frkání a dvaceti sekund psího štěkotu. To má zvířata upozornit na nebezpečí a účinně je odehnat. Dříve už Japonci zkoušeli odstrašovat zvířata červenými světly či lvím trusem ve spreji. Tyto postupy ale nebyly příliš účinné, sprej například fungoval vždy jen do prvního deště.

Další plán na snížení úmrtí jelenů využívá systém řízených železničních přechodů. Zvěř na tato místa navádí ultrazvukové vlny ve chvílích, kdy nejede žádný vlak. Tento nápad dramaticky snížil počet úmrtí jelenů na všech místech, kde byl testován.

Nejde však o první případ, kdy se v Japonsku propojily zvířata a železnice. V prefektuře Nara totiž jezdí pozemní lanovka, která má vozy ve tvaru psů a koček. Pasažéři, kteří nemají v oblibě domácí mazlíčky, se pak mohou svézt lanovkou, která vypadá jako piano nebo dort.

 

Právě se děje

před 21 minutami

Íránský ministr: Írán připravuje místo na vyslání satelitu. Podle USA se snaží ukrývat svůj balistický program

Írán připravuje místo, ze kterého vyšle satelit. Na twitteru to napsal íránský ministr pro informační a komunikační technologie Mohammad Džavád Azarí Džahromí. Informovala o tom agentura Reuters, která připomněla, že podle USA se Teherán takto snaží skrývat svůj balistický program.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Katalánský premiér přišel o mandát poslance, region možná čekají nové volby

Do centra Barcelony vyšly skupiny separatistů, z nichž někteří zapalovali kontejnery. Policie několik osob zadržela. Impulsem k demonstracím bylo bouřlivé zasedání regionálního parlamentu, jehož vedení oznámilo pozastavení mandátu katalánskému premiérovi Quimu Torrovi. Premiérem tohoto španělského regionu Torra zůstává, podle místních médií ale hrozí Katalánsku předčasné regionální volby kvůli dnes vyostřenému rozkolu mezi stranami katalánské vlády.

před 1 hodinou

Hlavní vyjednavač pro brexit Barnier: Lhůta na dohodu o budoucích vztazích Británie s Evropskou unií je příliš krátká

Lhůta pro vyjednání dohody o budoucích vztazích Británie s Evropskou unií po brexitu je extrémně krátká. V projevu na univerzitě v severoirské metropoli Belfastu to řekl hlavní unijní vyjednavač pro brexit Michel Barnier. Británie opustí EU v pátek. Dohodu o budoucích vztazích by měli Londýn a Brusel vyjednat v následujícím přechodném období, které ovšem bude trvat jen do konce letošního roku.

Další zprávy