Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Jaké budou Vánoce v e-commerce?

komerční článek
27. 9. 2022 12:48
Že Štědrý den vypukne 24. prosince? Omyl! Ke všemu takový omyl, který se může opravdu vymstít. Štědrý den totiž začíná nyní.
Foto: komerční článek

Tedy alespoň pro firmy a podnikatele, kteří chtějí své produkty dostat pod stromeček jednotlivých domácností. A tak je potřeba se připravit na největší svátky zimy, potažmo celého roku. Takže znovu a lépe: Štědrý den rozhodně 24. prosince nezačíná, nýbrž vrcholí. A kdo z firem zaváhá, pro toho nakonec vlastně vůbec nemusí být štědrý.

Úspěšné Vánoce pro obchodníky nebudou zadarmo

Letošní rok je v mnohých směrech naprosto bezprecedentní, a to zejména kvůli okolnostem, jež nás všechny bez výjimky ovlivnily - válka na Ukrajině, pandemická situace, inflace nebo energetická krize.  Lidé na zvyšující se životní náklady, které jdou ruku v ruce se znehodnocením měny, reagují nevyzpytatelně. Na něčem šetří a na něčem naopak nestandardně utrácejí. V praxi jsme mohli sledovat, jak cestovní kanceláře hlásí rekordní zájmy o nabízené zájezdy a e-commerce vykazuje od počátku roku klesající trend tržeb.Je vůbec možné v této nestabilní době plné rozporů říct, jaké budou letošní Vánoce pro e-commerce a jak moc to lze ovlivnit?

Roman Voženílek, zakladatel a výkonný ředitel digitální agentury EL TORO je názoru, že e-commerce se v průběhu podzimu a zimy ekonomicky zvedne jako každý rok na Vánoce a bude vyrovnávat propady v této oblasti během tohoto roku, ale pro provozovatele e-shopů to již nebude zadarmo.

"Odhaduji, že Vánoce zvednou prodejcům tržby, tak jako každý rok, ale veškerá dosavadní čísla a vývoj ukazují, že na silné Vánoce roku 2021 nedosáhneme, a pokud ano - bude to překvapení nejen pro mě, ale také pro prodejce." A na jaké Vánoce se můžeme těšit příští rok? " Jaké budou ty v roce 2023 lze jen spekulovat a na jakékoli predikce je nutná velká opatrnost, ale vždy je lepší se připravit na to horší a doufat v lepší."

Mění se zákaznické chování

Roman Voženílek dodává: " Možnost prodávat zboží a služby se ze své podstaty nezměnila - elektřinu i internet máme, stejně jako v předchozích letech, ale o výsledky (prodeje) se bude muset nyní výrazněji bojovat. Souvisí to se změnou nákupního chování. Zákazník je nyní mnohem rozvážnější a nakupuje opatrněji."

A jak se změna zákaznického chování projeví v praxi? " Lidé zohledňují ekonomickou výhodnost, potřebnost, kvalitu a užitečnost dárku. Rozpočet na dárky, dle současného ekonomického výhledu, bude u méně příjmových až středně příjmových vrstev nižší." Prodejce tak musí nabídnout kupujícímu více přidaných hodnot. "Dárky postupně nakupují zákazníci již nyní, a to i kvůli stále rostoucím cenám. Odhadnout nákupní horečku těsně před Vánoci, lze nyní jen těžko. Ekonomická situace se každým dnem mění a nelze přesně predikovat kolik se toho změní a jak velký rozpočet na dárky budou kupující mít. Pravděpodobně to nyní neví, ani oni sami."

Je jisté, že chování českých zákazníků pandemie změnila a dopady začínáme pociťovat právě nyní. Česká e-commerce zažívala obrovský boom, jehož ukončení je pro spoustu e-shopů kritické. Na druhou stranu e-commerce neustále roste, i přesto, že tento rok pomaleji. Současný problém e-commerce není pouze ve zpomalení jejího růstu, ale především v obrovské konkurenci, která se rozšířila právě během řádění viru a z něj plynoucích opatření. Během uzavření retailu vznikaly nové e-shopy jako nový prodejní kanál, často jako doplněk ke kamennému obchodu. Jenom za posledních 5 let narostl počet e-shopů na českém trhu o 80 %.

Máte e-shop? Rozjeďte marketingové kampaně

" Pokud si tedy spojíme to, že nyní máme rozvážnějšího zákazníka, o kterého se ještě ke všemu přetahuje více prodejců než kdykoliv jindy, tak je nutné začít s vánoční kampaní již nyní, jinak Vánoční ekonomický přínos Vám proteče mezi rukama." Podle Romana Voženílka jsou v rámci marketingových kampaní nejsilnějším a nejčastěji využívaným nástrojem PPC kampaně, které, pokud jsou správně nastavené, směřují pouze na cílové zákazníky a umí správně podtrhnout nabízený produkt či službu. Úspěch kampaně je však závislý jak na jejím správném nastavení tak na grafickém zpracování a textaci. Nakonec však nesmíme zapomenout, že na výkon reklamních kampaní má bezesporu vliv také kvalita zboží, či služby a její cena.

Nemáte e-shop a chcete stihnout letošní Vánoce?

Pokud v současné době e-shop nemáte, ale plánujete si jej pořídit a chcete stihnout tyto Vánoce, sáhněte po řešení, které vychází z již vytvořených šablon. Na pokročilejší řešení není časový prostor. Jedná se o méně náročnou variantu jak finančně, tak časově. V tomto případě, vybírejte zhotovitele, který vám garantuje spuštění do několika týdnů a smluvně si zajistěte dodání a sankce pro případné nesplnění termínu spuštění ze strany Zhotovitele. Vybírat lze taky z mnoha šablonových automatizovaných systémů, kde si můžete e-shop "naklikat" sami.  Vytěžit tak maximum z největší nákupní horečky roku je stále, za určitých kompromisů, možné.

Zakázková grafika, pokročilé funkce, napojení na vaše ERP a mnoho dalšího, co patří do zakázkové tvorby e-shopu, jsou přesně takové požadavky, které nepřímo říkají, že e-shop budete připravovat až na další sezónu. " To, jak e-shop dnes vypadá a jak umí prodat váš produkt či službu je pochopitelně naprosto zásadní. Spolu s nabízeným produktem tak tvoří celkový dojem, který rozhoduje o koupi. Vývoj nového e-shopového řešení na míru je však projekt na několik měsíců, a proto pokud chcete stihnout Vánoce, začněte s vývojem nyní a užijte si bohatého a klidného Ježíška příští rok." Ze slov Romana Voženílka je zřejmé, že je důležité si utřídit priority a rozhodnout se, jakou cestou se vydat.

Na zázraky nevěřte ani na Vánoce, úspěch se musí odpracovat

Právě v tuto chvíli v onlinu postupně sílí chuť nakupovat a je jen na vás, zda se ji rozhodnete proměnit ve váš zisk, nebo ji přenecháte někomu jinému. Rozhodně však nespoléhejte na to, že máte dobrý produkt, který se prodá, jak se říká, sám. Ať je vaše zboží sebelepší, neprodá se, pokud nebude vidět. Tak pojďte zapracovat na tom, aby tyto Vánoce byly štědré!

Zdroj: Digitální agentura EL TORO

 

Právě se děje

Další zprávy