Ženy nejraději nakupují deset dní před začátkem menstruace. Zjistila to studie britských psychologů, píše server BBC News.
Nakupování je zřejmě podle vědců řešením, jak odbourat negativní emoce způsobené změnou hladiny hormonů.
Studie profesorky Karen Pine z univerzity v Hertfordshire zkoumala nákupní zvyklosti 443 žen ve věku 18-50 let.
Ze zkoumaného vzorku bylo 153 žen v pozdní luteální fázi menstruačního cyklu. Dvě třetiny z nich pak přiznaly, že si v poslední době něco spontánně koupily a více než polovina z nich utratila za nákup více než 25 liber.
Několik žen se přiznalo dokonce k útratě vyšší než 250 liber. Většina z nich pak svého utrácení litovala.
"Ženy v luteální fázi nakupovaly impulzivněji, nepřiměřeněji a nekontrolovaněji než ostatní," říká profesorka Pine.
Nejvíce pak utrácejí ženy se silným premenstruačním syndromem.
"Nákupní chování je zřejmě reakcí na intenzivní emoce. Ženy se v této fázi cítí stresované a deprivované. V takovém rozpoložení jsou mnohem náchylnější k nákupům," soudí psycholožka.
Za všechno můžou hormony
Vysvětlení tohoto jevu zřejmě spočívá v hormonálních změnách během menstruačního cyklu.
"Během cyklu kolísá hladina hormonů, které ovlivňují část mozku zodpovědnou za emoce a sebeovládání. Takže výsledky naší studie nás až tak nepřekvapují," říká profesorka.
Druhé vysvětlení by mohlo být, že ženy nakupují proto, aby se cítily atraktivnější. Zhruba 14 dní před začátkem menstruace totiž dochází k ovulaci a v této době je žena nejplodnější.
Ženy proto v této době nejvíce dbají na svůj vzhled. U zkoumaného vzorku mezi nákupy převažovaly nejrůznější ozdoby, šperky, make-up a boty na vysokém podpatku.
Buď jak buď, poučení je zřejmé. "Pokud se ženy chtějí vyhnout nekontrolovanému utrácení, neměly by v týdnu před menstruací chodit na nákupy," uzavírá Karen Pine.