Nejnešťastnější vlakové nádraží. Chlouba Evropy roky pustne, teď má ožít jako hotel

Magazín Magazín
20. 7. 2021 17:00
Pokud je možné o budově říct, že měla za svou historii smůlu, pak je železniční stanice Canfranc na španělsko-francouzských hranicích dokonalým příkladem. Kdysi velkolepá budova si v minulosti vysloužila přezdívku "Titanic hor", stejně jako slavnou loď ji totiž zastihla série neštěstí. Nyní se ale plánuje její přestavba na hotel, která má vyjít v přepočtu na 700 milionů korun.
Foto: Shutterstock

Slavnou železniční stanici Canfranc provázely již od její stavby kromě velkých očekávání i komplikace. Koncepčně i technicky spadala do 19. století, protože plán na její stavbu pochází z roku 1853. Její konstrukce ale byla dokončena až v roce 1928.

"Španělsko v té době chtělo ukázat, že je schopné postavit po vzoru ostatních evropských mocností 'železniční katedrálu'," řekl pro server The Guardian Alfonso Marco, který o nádraží napsal knihu a jehož rodným domovem je právě Canfranc, kde pracoval jeho otec.

Nádražní budova má 365 oken, každé z nich reprezentuje jeden den v roce.
Nádražní budova má 365 oken, každé z nich reprezentuje jeden den v roce. | Foto: Shutterstock

"Katedrála" byla i na tehdejší poměry obrovská, 365 oken reprezentovalo každý den v roce a nástupiště měřila více než 200 metrů.

Otevření stanice bylo velkolepé, zúčastnili se ho prezident Francie Gaston Doumergue a španělský král Alfonso XIII., který velkoryse prohlásil, že "Pyreneje již neexistují". Jenže od té doby to šlo s nádražím z pomyslného kopce. 

Požár i války

Jedním z prvních zádrhelů byly odlišné rozchody kolejí používané ve Francii a Španělsku, kvůli čemuž se přeprava stala logistickou noční můrou, protože cestující i zboží na hranici museli přestupovat a měnit vlaky.

Rok od spuštění provozu pak oblast zasáhla finanční krize a o dva roky později Canfranc zachvátil požár, který budovu značně poškodil. V roce 1936 začala španělská občanská válka a v momentě, kdy skončila, vypukla válka světová. V té době stanice posloužila jako úniková cesta pro mnoho Židů i spojeneckých vojáků. Její konec však teprve čekal až na rok 1970.

Padající omítka a poničené perony se brzy stanou minulostí.
Padající omítka a poničené perony se brzy stanou minulostí. | Foto: Shutterstock

Tehdy zde vykolejil vlak, který narazil do nedalekého mostu. Jeho obnova by byla podle úřadů příliš nákladná, což osud Canfranc zpečetilo. Budovy nádraží postupem času chátraly a nedaleká vesnice pustla, jak její obyvatelstvo odcházelo.

Dlouhá léta trvalo, než si opuštěné nádraží našli turisté, díky nimž se sem vrátila velmi omezená vlaková doprava. A letos se začalo uvažovat o revitalizaci.

Architekti Joaquín Magrazó a Fernando Used ve spolupráci s regionální vládou oblasti Aragonie a hotelovým řetězcem Barceló řeší přestavbu nádraží na hotel se 104 pokoji. Rekonstrukce má stát v přepočtu 700 milionů korun, přičemž část z nákladů poputuje na obnovu tratí a rozvoj okolí.

Původní fasáda zůstane, za budovou však vznikne nové nádraží. Součástí rozsáhlého komplexu bude konferenční centrum pro 200 návštěvníků i muzeum železnice. Hotel chce otevřít za pět let a počítá i s provozem tunelu Somport, který spojuje Španělsko a Francii a jehož trasa povede právě přes Canfranc.

Mohlo by vás zajímat: Stavba první vysokorychlostní železnice v Tibetu trvala šest let. Na trati je 47 tunelů a 121 mostů

Největší most v této železnici je 430 m dlouhý oblouk Zangmu Railway Bridge | Video: Chinese bridge
 

Právě se děje

Další zprávy