Cílem studie, kterou nechal zpracovat webový magazín Superdrug Online Doctor, bylo údajně „přispět k lepšímu porozumění nereálných ideálů krásy a ukázat, ve kterých částech světa je tlak těchto nereálných představ na ženy největší“. Výsledky se pak začaly virálně šířit po internetu. (Což byl pravděpodobně skutečný cíl experimentu.)
Nicméně výsledek je pozoruhodný – zejména proto, že zadavatelé s žádostí o retuš fotky záměrně oslovili ženy. „Chtěli jsme zachytit ženský pohled na to, co jejich kultura shledává atraktivním,“ říkají autoři. „Některé retušérky figurantku jen lehce zeštíhlily, jiné ji však změnily zcela k nepoznání.“
Změny se týkaly všeho: barvou vlasů počínaje a poměrem mezi obvodem pasu a boků konče. Zvláště grafičky z některých evropských a asijských zemí se dostaly ke vzhledu, který je na hranici anorexie, nebo možná i za ní. Nejdivočejší úpravy v tomto směru provedly retušérky z Číny a z Itálie. Poměrně rozumně naopak přistoupila k zadání specialistka ze Španělska. V experimentu byly osloveny různé grafičky na volné noze. Ve čtyřech případech z osmnácti na snímcích pracoval muž, návrhy na změny mu ovšem musela připravit žena.
A co si z toho všeho vzít?
Za prvé: sjednat si retušéra nebo grafika přes stránky s nabídkou práce na webu může být někdy pořádný průšvih. Některé kreace jsou opravdu ubohé a stěží se chce věřit, že za něco takového by někdo zaplatil.
Za druhé: programy na úpravu fotek dokážou ledacos a bohužel s jejich přispěním vznikají nereálné ideály krásy, které pořádně deformují naše vnímání těla, ať už jsme z Číny, Itálie nebo třeba ze Sýrie.
A za třetí: fotografie je skvělým nástrojem pro virální marketing, pokud se správně použije.
(Autoři projektu povolili publikování výsledků a fotek.)