Významné performerky tanečního divadla Miřenka Čechová a Sabina Seume se loni v létě objevily na piazzettě Národního divadla v kulisách zabydleného pokoje s neviditelnými stěnami, v němž vše plyne pomaleji než ve skutečnosti. Toto zamyšlení nad každodenní uspěchaností pak zachytil fotograf Vojtěch Brtnický na řadě snímků.
Deset z nich teď vystavuje na tomtéž místě, kde se performance původně odehrála. Výstava byla zahájena 1. února, a to opět tanečním vystoupením. V tomto případě bylo nazváno Vidět stíny utíkat - nechat mysl létat. K vidění bude ještě jednou, a to v den ukončení výstavy - 28. února v 17 hodin.
V prostoru piazzetty Národního divadla se v červnu 2017 uskutečnil ojedinělý taneční projekt dvou choreografek a performerek Miřenky Čechové a Sabine Seume.
Ty uvnitř veřejného prostoru stvořily intimní pokoj, v němž nonstop, po dobu třiceti hodin zakoušely zpomalení času. Co vše se během těchto třiceti hodin událo? S jakými okamžiky se musely utkat?
"Když se člověk vrcholně zpomalí, uvidí pohyb svého vlastního stínu," popisuje svůj zážitek z performance Miřenka Čechová.
"Řeč těla je velice silný komunikační prostředek a jen málo z nás si uvědomuje, jak moc ji vnímáme," říká fotograf Vojtěch Brtnický, který je jedním z z nejvýraznějších fotografů současného tanečního divadla. "Chvíli jsem se věnoval činohře, ale jednoduše řečeno proti současnému tanci to byla tak trochu nuda," dodává. Současný tanec podle něj mnohem více vyzývá ke zkoumání, nutí k pečlivějšímu pozorování a zároveň občas neklade skoro žádné mantinely vlastní interpretaci.
Brtnický dokumentuje dění v oblasti současného tance a pohybového divadla už přes deset let. Je mimo jiné oficiálním fotografem festivalů Tanec Praha nebo Česká taneční platforma. Spolupracuje se soubory Spitfire Company, Tantehorse, Divadlem Ponec a mnoha dalšími.