reklama
 
 

Instagramerky z Czech Vibes radí, jak točit krásná videa. Drahý foťák mít nemusíte

15. 3. 2019 9:49
Magdalena Fukanová z Czech Vibes vysvětluje, jak natáčet video s levnou zrcadlovkou. | Video: Czech Vibes
K tomu, abyste vytvořili hezké video, nepotřebujete techniku za desetitisíce nebo statisíce korun. Jak na to, radí duo Czech Vibes, což jsou dvě dívky, které patří ke špičkám českého Instagramu.

Mnohem důležitější než extrémně drahý fotoaparát nebo kamera je při natáčení videa cvik, světelné podmínky, a především dobrý nápad, vysvětlují dívky z Czech Vibes. Za tímto pseudonymem se skrývají Magdalena Fukanová a Markéta Polášková, které svojí tvorbou oslovují fanoušky po celém světě.

Na instagramovém profilu @czech_vibes najdete především jejich fotografie z toulek přírodou. YouTube kanál Czech Vibes Sound, který má přes 200 tisíc fanoušků, pak propojuje jejich vizuální tvorbu s hudbou nejrůznějších autorů z celého světa. 

A jaké jsou tedy tipy Czech Vibes pro tvorbu krásných videí s levnou zrcadlovkou?
(Následující rady jsou vztaženy na zrcadlovku Nikon D5600, ale lze je využít u jakékoliv jiné zrcadlovky i bezzrcadlovky.)

1. Zaostřujte manuálně

U digitálních zrcadlovek máte na výběr mezi manuálním a automatickým zaostřováním. U toho automatického bývá často při natáčení videa problémem tzv. přeostřování. Jde o to, že automatika fotoaparátu vyhodnotí jako vhodný objekt pro zaostření něco jiného, než zamýšlíte vy. Nebojte se proto zaostřovat  manuálně a budete mít svoji zrcadlovku plně pod kontrolou. Čím vyšší si nastavíte clonové číslo, tím více budete mít ostrých záběrů - ideálně v kombinaci se širokoúhlým objektivem.

2. Kontrola zaostření

Zjistěte si a naučte se, jakým způsobem můžete na své zrcadlovce použít funkci kontroly ostření. Například u Nikonu D5600 stačí v režimu videa zmáčknout na hlavním ovládacím panelu fotoaparátu tlačítko se znakem plus a na displeji si hned ostrost obrazu ověříte. 

3. Natáčejte v profilu Flat/Plochý

Flat profil (u zrcadlovek Nikon najdete v nabídce Picture control) vám zajistí velký dynamický rozsah, díky kterému budete moci snadněji upravovat barvy ve videu. Pro vysvětlení, dynamický rozsah (někdy také tonální rozsah, anglicky dynamic range) představuje poměr mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem ve scéně. Nezáleží ale na celkové světlosti obrazu, jde o rozpětí světel a stínů zachycovaných optikou fotoaparátu.

4. Usnadnění úpravy ISO

Hodnotu ISO (citlivost na světlo) je ideální při natáčení videí opět nenechávat na automatice, ale raději nastavovat ručně podle aktuální kvality a intenzity okolního světla. Abyste nemuseli pokaždé pro úpravu hodnoty ISO složitě vstupovat do menu fotoaparátu, naučte se používat zkratku pomocí funkčního tlačítka (Fn). Při jeho podržení stačí otáčet ozubeným kolečkem zrcadlovky a tím zvyšovat nebo snižovat hodnotu ISO. 

5. Kontrola expozice

Když je světla moc, bude výsledné video příliš světlé a zaniknou v něm detaily v místech s jemnějším kontrastem. Naopak pokud je obraz podexponovaný vlivem malého množství světla, bude vaše video příliš tmavé. Když je okolo vás hodně světla, může pak být problematické kontrolovat expozici jen přes obraz na displeji. V takové chvíli se spolehněte raději na rysku kontroly expozice, která vám jednoduše znázorňuje, jestli je expozice optimální, příliš malá, nebo příliš vysoká - a opět pomocí ovládacího kolečka máte možnost ji upravit.

6. Stabilizace obrazu

Pokud nemá samotné tělo vašeho fotoaparátu stabilizaci obrazu (a mnoho základních zrcadlovek ji nemá), zaměřte se určitě na výběr objektivů, které stabilizaci nabízejí. U Nikonu bývají označené jako VR. (Jiné značky používají odlišná označení, ale podstata je stejná, pozn. red.) Před natáčením se vždy ujistěte, že máte redukci otřesů zapnutou, pokud je u objektivu její aktivace volitelná pomocí tlačítka. Jedná se o skutečně skvělého pomocníka pro natáčení tzv. z ruky, což pro vás bude ze začátku jistě nejčastější, a tak oceníte, že obraz nebude roztřesený.

(Článek vznikl ve spolupráci s Nikon školou)

autor: Foto | 15. 3. 2019 9:49

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama