Konec hliníku v kávových kapslích? Češka přišla s nápadem, za který vyhrála cenu

pej pej
4. 10. 2018 19:21
Vítězkou letošního 23. ročníku mezinárodní soutěže Model Young Package se stala česká studentka, která přišla s inovativním nápadem, jak vyrobit kávové kapsle bez hliníku a plastu.
Kávové kapsle bez hliníku a plastu. Nápad, který české studentce zajistil cenu Model Young Package

Česká studentka Veronika Janečková zvítězila v mezinárodní soutěži Model Young Package za návrh sady kompostovatelných kávových kapslí. Porota ocenila její "vizionářský ekologický přístup". 

Studenti vysokých a středních škol letos soutěžili na téma Coffee Mania a měli navrhnout obal, který bude mít vztah ke kávě.

Vítězka navrhla stoprocentně recyklovatelné a kompostovatelné kapsle vyrobené z kuchyňského odpadu, přeměněného do nového materiálu, podobného bioplastu. 

Coffee Mania, to bylo hlavní téma letošní soutěže Model Young Package

Jeho základním stavebním prvkem je recyklovaná papírovina, doplněná o různá pojidla jako například kávová sedlina. Suroviny na výrobu kapsle se rovněž dají bezpečně vyhodit na kompost.

Jednorázové kapsle do kávovarů představují pro životní prostředí obrovskou zátěž a kvůli podílu plastu a hliníku jsou rovněž velmi špatně recyklovatelné.

Druhé místo získal Chia Chun Chuang z Taiwanu.
Druhé místo získal Chia Chun Chuang z Taiwanu. | Foto: Model Young Package

Druhé místo získal Chia Chun Chuang z Taiwanu, který přišel s návrhem celopapírových kávových kelímků a nahradil ty běžně využívané, které mají plastovou nepropustnou vrstvu a také plastové víčko. Chunag navrhl, jak vyrobit stoprocentně recyklovatelné papírové kelímky včetně nepropustného víčka. Porotu na jeho projektu zaujala až "fascinující jednoduchost produktu" a snadná manipulace. 

Třetí místo v kategorii vysokých škol získal Karol Krčmár ze Slovenska, který navrhl tácek na kávové kelímky na kávy z papírové lepenky.

Mezinárodní soutěž Model Young Package už více než dvacet let motivuje mladé designéry k navrhování nápaditých ekologických obalů.

"Obal je stále především nástroj marketingu a prodeje, ale my se snažíme spojovat ho se společenskými problémy," podotýká manažerka soutěže Radka Machalická.

 

Právě se děje

Další zprávy