České děti se vyznají v počítačích, tkaničky si nezavážou

Domácí Domácí
3. 2. 2014 16:05
V posledních letech přibývá stížností pedagogů v mateřských a základních školách na klesající základní dovednosti dětí. Stoupá ale úroveň specializovaných dovedností, jako je třeba ovládání počítače.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

San Francisco / Praha – Stížnosti pedagogů na dovednosti dětí se stupňují. Děti se podle učitelů potýkají s problémy se samostatností, neumějí se obléct, obout a snižuje se jim úroveň jemné motoriky.

Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly děti na některých z nich jako jeden z úkolů test, zda si zvládnou zavázat tkaničky u bot. Pro mnoho z nich se tato výzva ukázala jako neřešitelný problém.

Klíčová zjištění průzkumu
Autor fotografie: Thinkstock

Klíčová zjištění průzkumu

0-2 roky – "Sharenting" vítězí nad soukromím

- 81 % dotázaných matek přiznalo, že nahrálo fotku svého dítěte na internet. Většinu fotek tvoří obrázky před prvními narozeninami.

- Tzv. "sharenting", tj. sdílení pokroku dětí na sociálních sítích, je většinou určen přátelům a rodině (80 %).

3-5 let – Raději tablet než koloběžku?

- Dovednosti spojené s technologiemi převažují nad praktickými dovednostmi.

- 57 % dětí ovládá nejméně jednu aplikaci na chytrém telefonu či tabletu.

6-9 let – Mazání hranice mezi skutečným a virtuálním světem

- Ve věku 6 až 9 let je internet hluboce zakořeněn v životech dětí.

- 89 % dětí používá internet, 16 % používá Facebook.

zdroj: AVG Technologies

Zdroj: Domácí

"Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě," popisuje úroveň dovednosti Lenka Malá, učitelka na jedné z jihočeských škol.

Na druhou stranu stoupá úroveň specializovaných dovedností. Děti umějí anglická slova, vyrobit hrneček nebo zacházet s internetem, tablety a chytrými telefony. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies mezi více než šesti tisíci matkami v deseti zemích včetně Česka.

Podle výsledků studie jsou tradiční přelomové okamžiky v životě dětí (například první jízda na kole) předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče.

Průzkum pro skupinu ve věku 3 až 5 let odhalil, že více dětí zvládne hrát počítačovou hru (66 %) nebo ovládat mobilní telefon (47 %) než si zavázat tkaničku (14 %) či plavat (23 %).

Studie Digital Diaries mimo jiné přinesla i zajímavé zjištění, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 %). Naopak zdaleka nejvíce věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 %).

 

Právě se děje

Další zprávy