San Francisco / Praha – Stížnosti pedagogů na dovednosti dětí se stupňují. Děti se podle učitelů potýkají s problémy se samostatností, neumějí se obléct, obout a snižuje se jim úroveň jemné motoriky.
Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly děti na některých z nich jako jeden z úkolů test, zda si zvládnou zavázat tkaničky u bot. Pro mnoho z nich se tato výzva ukázala jako neřešitelný problém.
Klíčová zjištění průzkumu
0-2 roky – "Sharenting" vítězí nad soukromím
- 81 % dotázaných matek přiznalo, že nahrálo fotku svého dítěte na internet. Většinu fotek tvoří obrázky před prvními narozeninami.
- Tzv. "sharenting", tj. sdílení pokroku dětí na sociálních sítích, je většinou určen přátelům a rodině (80 %).
3-5 let – Raději tablet než koloběžku?
- Dovednosti spojené s technologiemi převažují nad praktickými dovednostmi.
- 57 % dětí ovládá nejméně jednu aplikaci na chytrém telefonu či tabletu.
6-9 let – Mazání hranice mezi skutečným a virtuálním světem
- Ve věku 6 až 9 let je internet hluboce zakořeněn v životech dětí.
- 89 % dětí používá internet, 16 % používá Facebook.
"Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě," popisuje úroveň dovednosti Lenka Malá, učitelka na jedné z jihočeských škol.
Na druhou stranu stoupá úroveň specializovaných dovedností. Děti umějí anglická slova, vyrobit hrneček nebo zacházet s internetem, tablety a chytrými telefony. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies mezi více než šesti tisíci matkami v deseti zemích včetně Česka.
Podle výsledků studie jsou tradiční přelomové okamžiky v životě dětí (například první jízda na kole) předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče.
Průzkum pro skupinu ve věku 3 až 5 let odhalil, že více dětí zvládne hrát počítačovou hru (66 %) nebo ovládat mobilní telefon (47 %) než si zavázat tkaničku (14 %) či plavat (23 %).
Studie Digital Diaries mimo jiné přinesla i zajímavé zjištění, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 %). Naopak zdaleka nejvíce věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 %).