Český nadšenec a milovník historických traktorů Martin Havelka se snaží překonávat se svým Zetorem 25 různé výzvy. Po červnovém 800kilometrovém výletě k Baltskému moři, kterým se dostal na nulovou nadmořskou výšku, se na začátku září rozhodl o druhý extrém.
"Když už jsem dojel na nejnižší možný bod Evropy, chtěl jsem se dostat i na ten nejvyšší, kam je to jen s traktorem možné," popsal Aktuálně.cz.
Pro svou cestu si vybral rakouské Alpy, kde se společně s dalšími osmi stovkami traktoristů vydal na vyhlášenou Grossglocknerskou vysokohorskou silnici končící v nadmořské výšce 2571 metrů. Ta propojuje rakouské obce Bruck an der Großglocknerstraße a Heiligenblutu a nabízí krásný výhled na okolní hory a ledovce.
Pan Havelka se na svém stroji z roku 1954 vydal právě z obce Bruck, kde se konal sraz traktorů. Během 36kilometrové jízdy musel společně s dalšími traktoristy překonat zhruba 1900 výškových metrů, často až 14stupňové stoupání, ale také nevlídné počasí, sníh a takřka dvouhodinové čekání. "V jednu chvíli byla silnice úplně zasněžená, takže nás organizátoři zastavili a museli jsme čekat, než sníh povolí a organizátoři ho odklidí. Do kopce je sníh ještě v pořádku, ale sjíždět to na něm je horší," popsal s úsměvem.
Jednalo se již o patnáctý ročník rakouského srazu traktoristů, letos však poprvé s účastí legendárního českého traktoru. “Nikdy dřív tam nikdo na zetoru nejel, na závodech jsem byl dokonce jako první Čech,” vysvětlil Havelka.
Jezdí na sebe, Zetor mu nepomáhá
Jeho Zetor 25 ale zdaleka nepatřil mezi nejstarších 550 strojů, které se na krkolomnou cestu vydaly, tím byl traktor z roku 1934.
Ačkoliv se jednalo o druhou větší a mediálně zmapovanou cestu nadšeného traktoristy z Vysočiny, firma Zetor je vůči spolupráci s ním spíše skeptická. “Cesty jezdím na sebe, Zetor se na mých výletech nepodílí. Já bych si dokázal nějakou spolupráci představit, ale nepodařilo se nám na ničem dohodnout,” prozradil Havelka.