Zabránili demolici historického nádraží v Karviné. Státu za něj nabízejí 300 tisíc

Zabránili demolici historického nádraží v Karviné. Státu za něj nabízejí 300 tisíc
Nádraží se nachází v bývalé obci Fryštát, který byl od první republiky součástí starého města Karviná (dnes Karviná-Doly).
Od 19. století patřil Fryštát a okolí k průmyslově rozvinutým obcím Těšínského Slezska. Díky nalezišti uhlí a šlechtickému rodu Larischů se z oblasti stala hornická metropole, která začátkem 20. století zaměstnávala 4500 horníků.
Larischové Fryštát spojili s okolními vesnicemi, jako byl Karvín, po kterém dnes zbyl jen šikmý kostel.
Rodák z Karviné žijící momentálně v Praze pro spolek vytvořil model budovy velikosti 1:120. "Část sklepních prostor by měla sloužit jako technická místnost pro chytré technologie, které umožní určitou míru soběstačnosti při provozu budovy a zároveň nenaruší její historický ráz," dodává S.O.S Karviná.
Foto: Zachraňme karvinské nádraží (archiv)
Magdaléna Medková Magdaléna Medková
15. 3. 2021 6:00
Od loňského roku zachraňuje spolek z Karviné historické nádraží, které je upomínkou na průmyslový rozvoj 19. a 20. století. Stát chtěl budovu nechat padnout k zemi, nadšencům se mu v tom ale podařilo zabránit. "Nejednomu ze sympatizantů ukápne slza, když se bavíme o její záchraně," popisuje Tomáš Chorzempa ze spolku, kterému se ve veřejné sbírce na odkup budovy podařilo vybrat 300 tisíc korun.

Správa železnic na odkup nádraží v minulosti pořádala veřejné soutěže, zájemce se ale nenašel, a tak chtěla dům nechat zdemolovat. Její plány loni na jaře zastavil spolek nazvaný S.O.S. Karviná, který v budově v širším centru města viděl potenciál. Aby získal peníze pro stát, uspořádal sbírku na Darujme.cz, ve které vybral přes 300 tisíc korun. Ty teď v pořadí už ve čtvrté veřejné soutěži nabídl železničářům.

"Věříme, že budovu zachráníme. Jistotu, že se budovu nepokusí ve veřejné soutěži získat někdo jiný, mít samozřejmě nemůžeme. Za jedenáct let se ale zájemce s takovým odhodláním jako my neobjevil, takže pravděpodobnost je velmi malá," myslí si Tomáš Chorzempa.

Správa železnic zatím počet podaných nabídek nechce komentovat. Podle jejího mluvčího Dušana Gavendy teprve "probíhá otevírání nabídek a jejich vyhodnocování hodnoticí komisí. V této souvislosti proto nyní nemůžeme poskytovat žádné bližší informace."

Podívejte se na historii nádraží i jaké plány by s ním spolek měl do budoucna.

 

Právě se děje

Další zprávy