reklama
 
 

Mladí Češi objevují kouzlo "sekáčů". Je to budoucnost módy

5. 5. 2015
Foto: Thinkstock
Rozhovor s autorkami módní značky WIN WIN love, která staví na filozofii udržitelné módy. Jak se dívá dnešní generace na zboží z druhé ruky a jaká je budoucnost českých sekáčů?

Praha – Barbora Vilišová a Anna Stárková jsou dvě mladé studentky, které založily z lásky k módě a ručním pracím značku zakládající si na filozofii udržitelnosti.

Stačilo znát ty nejlepší second handy v Česku, umět šít a podnikatelský záměr byl na světě. Výsledkem je unikátní koncept, kdy se do oběhu dostávají již dříve vyřazené kousky oblečení, které jsou nově vylepšené a přetvořené do nadčasových střihů.

"Udržitelná móda se v současnosti těší velké pozornosti a oblibě. Jsme přesvědčeny, že se nejedná o pouhý trend. Příští generace si naopak jinak módu nebudou ani umět představit," míní obě studentky a tvrdí, že odnaučit plýtvat oblečením lze i ženy, pro které je nakupování doslova vášní.

Aktuálně.cz: Kde se vzala myšlenka obchodovat s přešitým secondhandovým oblečením?

Barbora Vilišová (BV): To vykrystalizovalo tak nějak samo. Nejprve jsem nakupovala a přešívala jen pro sebe a pak jsem se rozhodla, že to zkusím nabídnout i ostatním. Věci se začaly dobře prodávat a potkala jsem Aničku, se kterou jsme spojily síly a značku začaly posouvat dál společně.

A.cz: Nakupujete, šijete, děláte návrhy a prodáváte. Kde jste se tohle všechno naučily?

BV: Nakupování v sekáčích si vyžaduje velkou dávku vytrvalosti, trpělivosti a asi i trošku štěstí. K šití mě přivedla babička a pak už to šlo nějak samo. No a prodávání? Obchodního ducha mám v sobě už odmalička.

Anna Stárková (AS): Pro mne to je škola života, kterou mi usnadnilo setkání s Baru. Osvěžit si základy ručních prací, kterým jsem se jako dítě učila, nebyl problém. Částečně i díky tomu, že jsem aktivní člověk, který se o věci kolem sebe zajímá.

A.cz: Jak reagují lidé na fakt, že se jedná právě o zboží z druhé ruky?

BV: Velmi pozitivně. Dříve byly second handy spojovány s nižšími vrstvami, dnes je situace jiná. Nakupování v těchto obchodech je pro mladé lidi atraktivní.

AS: Naše zákaznice zažívají roztomilé překvapení. Oblečení je jako nové, voňavé, vyžehlené a úhledně zabalené. Jen těžko si lze představit, že ještě před chvílí leželo někde na hromadě. Tímto způsobem se snažíme docílit, aby si ženy k zakoupenému kousku vytvořily osobní vztah a nošením pokračovaly v jeho příběhu.

Barbora Vilišová

  • 21letá Barbora se narodila v Ostravě
  • třetím rokem studuje Karlovu univerzitu obor: Marketingová komunikace a PR
  • ve volných chvílích poznává nová místa a šije
  • zajímá se o udržitelnou módu a sociální sítě

A.cz: Takže nejste jen milovnice "hrabáren", ale váš projekt má i hlubší smysl.

BV: Tohle spolu dost úzce souvisí. Jsme milovnice second handů a zároveň se snažíme oblečení vracet zpátky do oběhu a změnit postoj lidí ke konzumaci. Chceme, aby si lidé začali více uvědomovat, že tričko za 129 korun prostě není zadarmo.

AS: Tím, že prodloužíme oblečení jeho život, zároveň snižujeme poptávku po novém. Snažíme se o odpovědný přístup ke každému kousku oblečení, do kterého již někdo před námi vložil zdroje i úsilí na jeho výrobu.

A.cz: Vaše módní kousky jsou sice za příznivé ceny, ale je dost komplikované si v omezeném sortimentu vybrat například velikost. Na koho vlastně cílíte?

AS: Výběr našich oděvů je závislý na tom, co se nám podaří v second handech najít. Větší velikosti jsou vzácnější, protože je lidé více kupují a my nemáme vždy štěstí. Oděvy musí navíc splňovat přísné požadavky na barvu, materiál, původ a stav, abychom je vybraly.

Značka WINWIN love vypráví příběh o moderní ženě, která je úspěšná a zároveň skromná, vytížená, ale pozorná, sečtělá, ale praktická. Tato žena se často ptá na budoucnost a něžně upozorňuje na nutnost odevzdat určitou hodnotu nazpět. Sděluje ho nejen klientkám značky, ale i lokální módní scéně, které nastiňuje nové, šetrnější cesty, jak zaujmout zákazníka a zároveň dostát svým morálním zásadám.

A.cz: Jaký vyznáváte styl?

BV: Naše designy nepodléhají trendům, spíš jsou to takové jednoduché esenciální kousky, které musí mít každá moderní žena v šatníku. Černý kabát klasického střihu, bílou košili, rovné černé kalhoty.

AS: V průběhu celého procesu obnovy oblečení se snažíme postupovat co nejšetrněji, pereme na nižší teplotu, používáme bio prací prostředky, sušíme prádlo na věšáku a při balení používáme recyklovaný papír i tašky. Náš styl je velmi jednoduchý, univerzální a funkční. Věříme, že právě jednoduchost vede k nadčasovosti a to je to, co nás na minimalismu baví nejvíce.

Anna Stárková

  • 22letá Anna se narodila v Praze
  • studuje Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze - Obor Právo a právní věda a Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze - Obor Marketingová komunikace a PR
  • mezi její zájmy patří studium jazyků jako je angličtina, francouzština, němčina a čínština
  • má ráda módu a módní průmysl, ve volných chvílích hraje tenis a golf

A.cz: Hodně se hovoří o tom, jak lidstvo plýtvá. Myslíte, že recyklováním oblečení se něco vyřeší?

AS: Udržitelná móda, pod kterou můžeme zařadit i recyklaci, se v současnosti těší velké pozornosti a oblibě. Jsme přesvědčeny, že se nejedná o pouhý trend. Příští generace si naopak jinak módu nebudou ani umět představit. Odpovědnost, respekt vůči zdrojům a okolí jsou hodnoty udržitelné módy, na kterých budujeme tuto značku.

A.cz: Jak často se může přešívat jeden kus oblečení?

BV: Záleží na tom, o jaké úpravy se jedná a jak razantní jsou. Většina mých věcí je přešita jen jednou, ale věřím, že za pár let je určitě nějak poupravím.

AS: Jednoznačně se vícekrát dá přešít košile. Dlouhé rukávy se stanou kratkými, poté žádnými, a pak přijde na řadu zkrácení do crop topu. Obecně ale záleží na předchozím střihu, povaze materiálu a množství látky.

A.cz: Naučíte "neplýtvat s módou" i ženy, které milují nakupování?

AS: Nakupování není nic jiného než lov, který nám až příliš usnadňuje moderní doba. Ta opravdová výzva přichází až se změnou vnímání oblečení, kdy se stane možností sebevyjádření. Tehdy na něj začneme klást vyšší nároky, protože nám bude záležet na tom, aby odráželo hodnoty, kterým věříme. A jestliže rády nakupujete, naučte se, jak se šetrně zbavit přebytečného oblečení.

A.cz: Jak vypadají vaše šatní skříně? Promítá se tato filozofie i do vašeho života?

BV: U mě to vypadá přesně jako na našich stránkách. Černá, šedá, bílá a denim. Řekla bych, že 80 procent kousků je jen udržitelná móda. Do mého života se udržitelnost promítá hlavně v oblasti módy, ale snažím se myslet na spoustu dalších věcí, i když je to dost obtížné. Velkou inspirací je pro mě třeba Lauren Singer, která už přes dva roky nevyprudukovala žádný odpad.

A.cz: Jste připraveny na větší zájem lidí, nebo hodláte pokračovat s šitím jen jako s koníčkem?

AS: WIN WIN love je součástí nás. Pokud se budeme rozvíjet my, bude se rozvíjet i naše značka a nevidím důvod, proč by se tak nestalo. Stejně tak si neumím představit situaci, kterou bychom nezvládly. Jsme houževnaté cácorky.

autor: Zuzana Mocková | 5. 5. 2015

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama