Popeláře a kosmonauta nahradil youtuber a influencer. Vysněná povolání dětí se mění

Magazín Magazín
11. 11. 2019 9:13
Otázku, čím chce člověk být, až jednou vyroste, dostal v dětství snad každý. Časy, kdy děti snily o tom, že se stanou policistou, popelářem nebo kosmonautem, jsou ale možná nenávratně pryč. Alespoň u britských dětí jsou totiž jedněmi z nejlákavějších profesí influencer a youtuber. Upozornil na to čerstvý průzkum.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Server LADbible píše o průzkumu, do kterého se zapojily dva tisíce britských rodičů s aspoň jedním dítětem ve věku mezi 11 a 16 lety a který zjišťoval, po jakém zaměstnání potomci respondentů touží. Nejčastěji zmiňovaným povoláním byl sice lékař, ale hned na druhé a třetí příčce se překvapivě umístili influencer a youtuber.

Internetoví tvůrci, kteří hodnotí nejrůznější výrobky, cestují po světě a působí dojmem, že právě prochází nejlepším obdobím života, se u dospívajících diváků těší velké popularitě. Proto podle odbornice na influencer marketing Cariny Toledové, která se na studii podílela, není překvapivé, že se mládež s jejich povoláním tak identifikuje.

"Firem, které na své produkty upozorňují prostřednictvím influencerů, raketově přibývá. Přestože jsou pro naši společnost tradiční povolání pořád prospěšná, musíme se smířit s tím, že v moderním světě mají místo i ta méně konvenční," zdůraznila Toledová.

Její průzkum přitom ukázal, že velká část dotazovaných rodičů vůbec netušila, co práce influencera či youtubera obnáší ani že se takovou činností dají vydělávat peníze.

Jiná studie, na kterou server LADbible upozornil, zase zjistila, že influencerem chce být 86 procent amerických dětí a že 12 procent z nich je přesvědčených, že už influencery jsou. Tento průzkum zároveň odhadoval, že se v byznysu s influencer marketingem letos točí okolo 6,5 miliardy dolarů (150 miliard korun).

Nejúspěšnější influenceři si tedy za placená partnerství s firmami ročně vydělají klidně miliony dolarů. Pro značky módního či kosmetického průmyslu bývají přitažliví zejména proto, že jsou pro mládež důvěryhodnější než celebrity z tradičních odvětví.

Video: Influencer vydělává i statisíce měsíčně. Mám vliv, ale ne každému jde o byznys, tvrdí Salte

V Česku se tím uživí stovky lidí, zásah je tu ale menší než v zahraničí, pořád máme kam růst, říká Tereza Salte, autorka blogu Tereza In Oslo. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Turecko ohrožuje evropské hranice, zvažte jeho členství v celní unii, žádá EU řecký premiér

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis vyzval členské země Evropské unie, aby zvážily pokračování celní unie s Tureckem. Uvádí to agentura Reuters. Mitsotakis pronesl výzvu po pátečním setkání v Nikósii s kyperským prezidentem Nicosem Anastasiadesem a s egyptským prezdidentem Abdalem Fatahem Sisím. Zástupci tří zemí se shodli na tvrdé kritice počínání Turecka ve Středomoří.

"Není možné, aby tato země (…) měla výjimku z cel, těžila z přístupu na společný trh a současně ohrožovala východní hranici Evropské unie," uvedl na adresu Turecka Mitsotakis. Celní unie s Tureckem vstoupila v platnost 31. prosince 1995 a díky ní není zahraniční obchod mezi Tureckem a zeměmi EU zatížen cly. Podle Eurostatu bylo v roce 2019 Turecko pátým největším obchodním partnerem EU. Vývoz do Turecka činil 68,2 miliard eur (zhruba 1,76 bilionu korun) a dovoz z Turecka 69,8 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu korun). V případě ČR činil export do Turecka 44,2 miliardy korun a import 38,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy