Žije ještě underground? Mladá fotografka ukazuje, že ano. A podporují ji velká esa

Žije ještě underground? Mladá fotografka ukazuje, že ano. A podporují ji velká esa
Tibor Huszár je druhou legendou na výstavě Archiv skrytých významů v pražské Leica Gallery. Snímek je z jeho cyklu Reca, který vypráví o návratech do rodné obce (Slovensko, 1975).
Výstava Archiv skrytých významů v pražské Leica Gallery.
Karina Golisová: Z cyklu Underground (2020-2024).
Možnost vidět snímky legend československé dokumentární fotografie Pavla Diase a Tibora Huszára je vždycky vzácná. Teď se na jedné výstavě propojily s tvorbou mladé slovenské fotografky Kariny Golisové, která zkoumá moderní underground. Na jedné straně zde tedy stojí klasický černobílý dokument, na druhé jeho moderní podoba. Autorem tohoto snímku je Pavel Dias. Osvětim (1965).
Foto: Karina Golisová, Leica Gallery Praha
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
19. 3. 2024 7:33
Možnost vidět snímky legend československé dokumentární fotografie Pavla Diase a Tibora Huszára je vždycky vzácná. Teď se na jedné výstavě propojily s tvorbou mladé slovenské fotografky Kariny Golisové, která zkoumá moderní underground. Na jedné straně klasický černobílý dokument, na druhé jeho moderní podoba. To nabízí aktuální výstava Skryté významy v pražské Leica Gallery.

Za nápadem propojovat tvorbu významných fotografů s prací dnešních talentů stojí nadace Miloty Havránkové. I ona je ženou, která se zapsala do dějin československé fotografie. Na uměleckou scénu vstoupila koncem šedesátých let minulého století, kdy se objevila mladá generace takzvané fotografické nové vlny. 

"Cílem výstav, které spojují dva známé fotografy s jedním mladým, je upozornit na nová jména," říká Havránková. Zatímco loni šlo o prezentaci umělecké fotografie, letos se výstava zaměřuje na fotografický dokument. Karina Golisová ji zaujala mimo jiné úsilím proniknout do hloubky tématu.

Od vzpomínek na Osvětim po moderní underground

Snímky Pavla Diase (1938-2021) na výstavě Archiv skrytých významů vyprávějí o vzpomínkách na hrůzy Osvětimi, o pohřbu Jana Palacha v roce 1969 i o běžném životě v 60. letech uplynulého století. Fotografie Tibora Huszára (1952-2013) se vracejí do jeho rodné vesnice Reca, k těžkému životu tamních obyvatel. Karina Golisová (*1997) na tuto klasickou dokumentární tvorbu navazuje svým cyklem Underground. Podle kurátorky Miroslavy Urbanové všechny tři autory spojuje kvalita jejich tvorby.

"Snímky Karin Golisové zachycují její vrstevníky z umělecké komunity. Dá se z nich vycítit tichý protest proti nárokům i rychlosti doby, ve které vznikají," konstatuje kurátorka. "Velmi těžko se mi fotografují lidé, které neznám," vysvětluje fotografka Golisová. "Portréty jsou pro mne intimní výpovědí, a to nejen o daném jedinci, ale i o mně a o mém vztahu k tomu člověku," dodává. 

"Samozřejmě tvorbu Pavla Diase i Tibora Huszára znám, jejich fotografie jsou neskutečné," říká Golisová, která je absolventkou Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě a pražské FAMU. Jak ovšem vysvětluje, vlivy, které formovaly její práci, vycházejí odjinud. "Vždy mě více než fotografie inspirovala literatura, film a výtvarné umění," uvádí. 

Nejrůznější proudy moderního uměleckého undergroundu dokumentuje už několik let. Je to prostředí, ve kterém má mnoho přátel a známých a které důvěrně zná, protože se v něm sama pohybuje. Své snímky doplňuje rozhovory. Zajímá ji, zda podle dotazovaných underground stále existuje, jaké jsou jeho projevy, a zkoumá i jeho hranice s oficiální kulturou. Fotografie i texty o undergroundu vydala ve formě zinu, a když ji oslovila Nadace Miloty Havránkové, rozhodla se na výstavě prezentovat právě toto téma.

O výstavě: 

Archiv skrytých významů: Pavel Dias, Tibor Huszár a Karina Golisová, Leica Gallery Praha, výstava potrvá do 14. dubna. Kurátorkou je Miroslava Urbanová.

 

Právě se děje

Další zprávy