Jan Gregor a Martin Svoboda vybrali 15 nejzajímavějších filmů jubilejního 50. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, které byste si rozhodně neměli nechat ujít.
Originální černobílý snímek natočený na 35 mm získal Cenu za režii na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale 2015. Film, který vznikl s českou koprodukční účastí (společnost Endorfilm), vypráví příběh o honu na uprchlíka v zaostalé oblasti Rumunska, kde bylo v 19. století ještě běžné otroctví Romů. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "V Čechách bodovala vloni, alespoň na obou hlavních filmových cenách, Cesta ven. Bude zajímavé podívat se, jak se s romskou tematikou vyrovnávají v jiných zemích. Rumunský snímek chválený na Berlinale pak vypadá zajímavě i čistě na pohled bez společenského kontextu."
Nemluvili spolu čtyřicet let, ale když jim zákon velí vybít stáda milovaných ovcí, nezbývá než se k sobě postavit čelem. Komedie o dvou bratrech z islandské pustiny je druhým snímkem Grímura Hákonarsona. Berani vyhráli letos na festivalu v Cannes sekci progresivních snímků Un Certain Regard. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Severské komedie umí být hodně svérázné a nevyzpytatelné, proto mohou Berani dopadnout jako příjemně bizarní podívaná, tak i jako nesnesitelná blbost. Určitě ale bude stát za to zjistit výsledek."
Divoké lesy Nové Anglie sedmnáctého století. Pětičlenná rodina se snaží v drsném prostředí nespoutané přírody vybudovat nový život. Pokradmu ji však začne obklopovat temnota: novorozeně zmizí, kozí mléko se proměňuje v krev a nevysvětlitelné příhody začnou sužovat životy jejích členů. Obavy z čarodějnictví se začnou vkrádat do jejich myslí. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Mystika a historie ve spojení s podmanivým vizuálem rozhodně může dopadnout skvěle. Robert Eggers se doposud zabýval filmovou a divadelní výpravou, což mu dává potenciál tento temný příběh o rodině na útěku pronásledované nevysvětlitelnými silami úspěšně ukočírovat."
Ceněný německý filmař Dietrich Brüggemann (Křížová cesta) přichází s radikální satirickou komedií, jejímž prostřednictvím se s punkovou bezstarostností naváží především do neonacistů, ale i do médií, policie nebo Evropské unie. Jízlivý komentář ke stavu současné německé společnosti, nabídnutý divákovi ve strhujícím tempu, lze snadno aplikovat i na země sousedící s režisérovou otčinou. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Od režiséra minimalisticky strhující Křížové cesty, která nás ohromila minulý rok, přichází tahle uřvaná komedie? Věřit, že se to podaří, je dost obtížné, nicméně vidět se to musí."
Manželství newyorského páru se začne rozpadat po narození dítěte s údajnými nadpřirozenými schopnostmi. Psychothriller, upomínající na Rosemary má děťátko, staví na detailním vystižení charakterů, gradujícím napětí a hereckých výkonech obou hlavních představitelů, oceněných na festivalu v Benátkách. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Moderní Rosemary má děťátko by mělo být především hereckým koncertem stále zvučnějšího Adama Drivera a Alby Rohrwacher. Příběh o páru vychovávajícím dost možná posedlé dítě má navíc potenciál zaujmout i publikum méně zacílené na festivalový art."
Nedaleká budoucnost: Všichni muži a ženy bez partnera jsou zatýkáni a odváženi do Hotelu, kde si do 45 dnů mají najít protějšek. Pokud se jim to nepodaří, budou proměněni ve zvíře podle vlastního výběru. Tři muži, kteří se v hotelu spřátelili, utečou do lesů, kde se přidají k povstalecké skupině Samotářů. Černý humor absurdního dramatu vynesl řeckému tvůrci Cenu poroty v Cannes 2015. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Festivalová dramata obsazená mainstreamovými herci a režírovaná evropskými režiséry v sobě mohou mít určitou vůli nepozbýt obecnou srozumitelnost, a přitom nabídnout umělecký zážitek. Proto bývají na festivalu příjemným oživením a bizarní sci-fi Humr by mohlo být jedním z nich."
Co mají společného vášnivě diskutující žena a různě staří muži? Kromě lásky ke svému psímu miláčkovi a zájmu o psí dostihy také společné bydlení, pár hříchů a vyobcování z katolické církve. Pablo Larraín si za nekompromisní a provokující snímek zaslouženě odnesl z letošního MFF v Berlíně Velkou cenu poroty. (MFF KV 2015)
Jan Gregor: "Hitem Berlinale se stal chilský snímek Pabla Larráina, jehož předchozí snímek o porážce Pinocheta v demokratických volbách s názvem No známe i z české distribuce. Soužití několika lidí žijících v odlehlém domě na pobřeží naruší nezvaný host a pravda o jejich minulosti začíná vycházet najevo."
Tvůrce Gomorry (2008) tentokrát vyšel z prastaré knihy neapolského autora, z níž čerpali slavní spisovatelé pohádek. Ve filmu se prolínají příběhy králů a princezen tří království, ale nechybí v ní podmořské obludy, zbytnělé blechy, čarodějnice a obři. Vizuálně strhující dramatické vyprávění, okořeněné humorem a plné odkazů na dějiny výtvarného umění, je natočené v angličtině, aby zasáhlo co nejširší okruh diváků. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Od režiséra Gomorry, která před lety ohromila v Cannes, přichází pohádka, která bude mít k pohodové dětské podívané jistě daleko. Spojení tvrdého režiséra a měkkého tématu má rozhodně potenciál strhnout."
Příběh středoškolačky Layly, pocházející z chudší vrstvy texaského obyvatelstva, která se sama a nelehce snaží udržet nad vodou, připomene první filmy Kena Loache nejen výraznou sociální notou, ale především jemností psychologického postřehu a přímo citovým vztahem k mladičké hrdince. (MFF KV 2015)
Jan Gregor: "Tradičním festivalovým subžánrem jsou filmy o teenagarech potýkajících se s přechodem do dospělosti. Mým osobním favoritem v tomto ranku v letošním programu je subtilní příběh středoškolačky Layly z texaského buranova. Podle zahraničních recenzí natočila debutující režisérka Micah Magee tohle ohrané schéma empaticky, přirozeně a nesentimentálně."
Kameraman Jason sní o tom, že natočí horor. Producent Bob mu slíbí podporu za jedné podmínky: Jason má 48 hodin na to, aby našel nejdokonalejší výkřik v dějinách filmu. Nejnovější počin francouzského režiséra a hudebníka mísí originálně různé roviny fikce, obrazového záznamu a hudebního doprovodu Philipa Glasse. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Hledání nejlepšího výkřiku zní jako dost šílený námět, Realita Quentina Dupieuxe by navíc měla být metafilmem pracujícím s různými úrovněmi fikce, což může být vždy zábavné."
Jan Gregor: "Na titul nejnepochopitelnější film festivalu bude určitě aspirovat snímek kanadského proroka absurdity Quentina Dupieuxe, alias hudebníka tvořícího pod pseudonymem Mr. Oizo. Název filmu nelze brát jinak než ironicky, protože režisér mísí fikci a sen tak surrealisticky, že nebudete vědět, kde vám hlava stojí."
Pravidelný účastník bojů o Oscary Paul Thomas Anderson jako první filmař na světě našel odvahu zfilmovat některý z vrstevnatých románů Thomase Pynchona. Zdrogovaný noirový příběh Skrytá vada s Joaquinem Phoenixem a s hudbou Jonnyho Greenwooda v mnohém připomíná Andersonovo slavné Hříšné boogie. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Nový vynikající počin Paula Thomase Andersona se k nám dostává alespoň ve festivalové podobě. Kdo zatím snímek nezhlédl neoficiální cestou, může to napravit. Fanoušci tvůrce litovat jistě nebudou."
Jan Gregor: "Kdo jiný než Paul Thomas Anderson by se mohl hodit na adaptaci knihy spisovatele Thomase Pynchona, jehož knihy byly dosud považovány za nefilmovatelné. Podivná variace na zhulený film noir jistě není podobně jako předchozí režisérův snímek Mistr snímkem pro masy. Ale pro cinefily je šance vidět tenhle film na velkém plátně úplná nutnost."
Mladý manželský pár byl zasažen radiací během havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima. Dívka je těhotná a spolu s manželem řeší dilema, zda si dítě ponechat. Předpoklad, že bude postižené, je reálný a u obou postupně propuká šílenství. Film na aktuální téma natočil známý korejský režisér Kim Ki-duk. (MFF KV 2015)
Martin Svoboda: "Ki-Duk Kim je festivalová stálice a jakkoliv už jsou jeho filmy rutinou, zůstávají zároveň zárukou kvality. Námět o páru ozářeném během fukušimské nehody a postupně propadajícímu šílenství pak zaručuje, že to ani tentokrát nebude nuda."
Z Cannes do Karlových Varů míří debut švédského tvůrce, v centru jehož zájmu stojí mlčenlivý mladík John, který se po čase vrací v doprovodu otce do rodného maloměsta. Rafinovaný inscenátor von Horn provokuje diváka velmi pečlivě měřeným nakládáním s indiciemi, jež by jej měly dovést k odhalení tajemství, kvůli kterému okolí na Johnův návrat reaguje vyhroceně. (MFF KV 2015)
Jan Gregor: "Nenápadným hitem Cannes, o němž ti, jež ho viděli, jen básní, je debut švédského režiséra Magnuse von Horna. Ten staví na pečlivě budovaném napětí a odhalování indicií. Do malého městečka se vrací mladík John. Proč na něj okolí reaguje tak negativně?"
Beduínský chlapec provádí zbloudilého britského důstojníka nebezpečnou pouštní stezkou. Celovečerní debut, oceněný na MFF v Benátkách, je prostoupen nezaměnitelnou kulturou kočovných kmenů, zachycenou v úchvatných přírodních sceneriích. (MFF KV 2015)
Jan Gregor: "Režisér vizuálně vytříbeného beduínského westernu Nadží Abú Nowar byl díky svému debutu oceněnému na festivalu v Benátkách označen časopisem Variety arabským režisérem roku. Přenést se do exotického a zanikajícího světa kočovných kultur bude nejlepší na obřím plátně Velkého sálu v sobotu v devět ráno."
Sin-Dee je zpět a je naštvaná. Zatímco byla měsíc mimo (rozumějte ve vězení), doneslo se k ní, že ji její přítel podvádí, a to ještě s „normální holkou“. To si Sin-Dee, holka s velkým H a jednou věcí, která připomíná, že by také mohla být muž, nemůže nechat líbit. Násilí, láska i přátelství, to vše v komedii natočené na iPhone 5. (MFF KV 2015)
Jan Gregor: "Hitem Fóra nezávislých bude určitě energická Transdarinka. Snímek režiséra Seana Bakera natočený na iPhone sklidil nadšené recenze při své premiéře na festivalu v Sundance."
Filmový festival navštíví každý rok až 150 tisíc filmových fanoušků, nemáte-li již zajištěné ubytování, informujte se v karlovarském infocentru.
Organizátoři nabízejí návštěvníkům v průběhu festivalu vybrané hotelové jednotky až s 50 procentní slevou z ceny pokoje. Stačí se po příjezdu do Karlových Varů informovat na přepážce Ubytování, kterou najdete v hotelu Thermal.
Jednou z mála možností, kde bez problému sehnat ubytování i v průběhu filmového festivalu, je stanové městečko v areálu Rolava. Nezapomeňte si vlastní stan, za noc za osobu zaplatíte 80 korun.
Ukázat stanové městečko na mapě
Další informace na telefonu 777 367 242 nebo na emailu: [email protected].
Karlovarský festival nabízí několik možností, jak se dostat na filmy:
Festival Pass využijí opravdoví filmoví fanoušci, díky němu můžete jít denně zdarma až na tři promítání, účastnit se tiskových konferencí s filmaři, rezervovat si vstupenky přes SMS a rovněž využít možnosti vstupu do kina bez vstupenky pět minut před představením. Zakoupit ho můžete na kterékoli pokladně.
Cena Festival Passu se pohybuje od 250 korun (1 den) až do 1200 (celý festival). Studenti a držitelé karty ZTP mají nárok na slevu.
Ideální řešení pro návštěvníky, kteří nepřijeli do Karlových Varů jen za filmy. Vstupenky na jednotlivé projekce pořídíte za 80 korun, studenti a důchodci pak za 60 korun. Lístky na filmy lze zakoupit na kterékoli pokladně pouze na promítání na daný den, popř. na den následující.
Rezervovat si lístky přes mobilní telefony mohou pouze akreditovaní návštěvníci, resp. držitelé Festival Passu denně od 7 hodin až do půlnoci. SMS zprávu ve tvar MFF *číslo karty* *pin* *kód filmu* odešlete na číslo 906 09 05. Rezervované vstupenky lze vyzvednout na všech pokladnách.
Rezervovat vstupenky na vybrané projekce lze od 29. června na webových stránkách festivalu, organizátoři dají k dispozici 10 procent vstupenek na každý film. Cena za rezervované lístky je 80 korun.