Podoba stanic plánovaného metra D budí rozpaky. Podle některých kritiků stanice vzniklé od 90. let minulého století již nedosahují úrovně těch, které byly vybudovány před rokem 1989. Stanice pražského metra komentuje architekt Petr Kučera.
APodle základního konceptu měla být linka cestou do dějin českého státu. Člověk se měl při cestování cítit, jako by cestoval zpátky v čase. Proto jsou vestibuly stanic doplněné o postavy českých králů a češtinu střídá latina. zobrazit celý textPro linku A byl navržen speciální systém osvětlení, který vytvářel typickou pochmurnost, temnost a tajuplnost. Cílem bylo navodit magičnost míst staré Prahy, kterou metro projíždělo. Celá linka A je ale zejména charakteristická sjednoceným designem stanic. Hlavním opakujícím se prvkem jsou výlisky z eloxovaného hliníku, a to buď vypouklého, nebo vydutého tvaru. Světlo dopadající na tyto výlisky vytváří díky nerovnosti vzory, takže oko vidí někdy stíny před a jindy za nimi. To vytváří iluzi, jako by se útvary vznášely v prázdnu. Zároveň to vytváří jistou dynamiku. Hliníkové obložení navrhl hlavní architekt Jaroslav Otruba. Barevné ztvárnění stanic pochází z dílny Jiřího Rathouského.
BVýstavba prvního úseku Smíchovské nádraží – Sokolovská byla zahájena v roce 1979. Celý úsek se otevřel 2. listopadu 1985. Jde o klasické hloubkové metro s raženými tunely a trojlodními pilířovými stanicemi pražského typu. Stavbu vestibulů však provázela v centru řada demolic, nejvíce v okolí stanic Anděl, Národní třída, Florenc. zobrazit celý textU dalších stanic byly naštěstí využity stávající proluky Karlovo náměstí, Náměstí Republiky. Architektonické řešení je o něco prostší než u trasy A. Základem se stala keramika a české sklo. Jednotícím prvkem jsou barvené skleněné obklady Connex. Oproti trase C je na „béčku“ použito minimum dekoračních kamenů.
CSpolečným pojítkem architektonického řešení stanic na trase C jsou sálová nástupiště bez vnitřních sloupů, střídmost a důraz na dopravní funkci. Výzdobu jednotlivých stanic tvoří celkově 28 000 metrů čtverečních našich žul a 15 000 metrů čtverečních zahraničních mramorů. Úspornější keramické obložení se objevuje u čtyř stanic. zobrazit celý textVýtvarná díla jsou užita spíše ojediněle. Oproti trase A a B je tak trasa C umírněná a méně honosná. Na druhou stranu však zdejší stanice vynikají prostorností a prosvětleností. Do popředí se zde dostává účel, který vítězí nad okem.
DMetro D má spojit centrum s jižní částí města. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků. Radní nedávno rozhodli, že na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Novou trasu chystá město řadu let, kdy ale vznikne a v jaké variantě, není jasné. V první fázi se má stavět mezi Písnicí a Pankrácí.
Kliknutím na jednotlivé stanice si zobrazíte podrobnosti.
Zdroje fotografií: David Kohout | DPP